2022
Søger I hver dag Kristus?
Marts 2022


»Søger I hver dag Kristus?«, Liahona, marts 2022.

Unge voksne

Søger I hver dag Kristus?

Min erfaring i templet hjalp mig med at indse, at jeg er nødt til hver dag at prøve at finde Kristus.

Forfatteren bor i Guatemala.

Billede
en ung voksen mand læser skrifterne ved siden af et åbent vindue

Da jeg var lille, plejede jeg at stille mig selv spørgsmål som »kan Helligånden tale?« »Når jeg kommer i himlen, vil jeg så møde Gud?«

Nu hvor jeg er lidt ældre, kan jeg se tilbage og se, at vor himmelske Fader altid vejledte mig og gav mig beviser på, at han eksisterede, men jeg var ikke altid i stand til at genkende hans hånd i mit liv. Jeg er velsignet med at være opdraget i et hjem med Jesu Kristi gengivne evangelium, men jeg levede på et lånt vidnesbyrd i lang tid. Det var svært for mig at tro, at Gud virkelig findes.

En dag da jeg var omkring 15 år, bekendtgjorde min biskop en tempeltur for menigheden. Jeg var allerede vant til at komme i templet med min familie, så jeg troede ikke, det var noget særligt. Jeg gik ikke så meget op i det alligevel og forstod ikke vigtigheden af de pagter og ordinancer, der blev udført i templet.

Da dagen kom, gik jeg ind i templet og skiftede til min hvide jumpsuit. Da jeg gik forbi et spejl, så jeg et strejf af mig selv klædt i hvidt og med et smil på læben. Mens jeg ventede på resten af menighedens medlemmer, følte jeg ærefrygt. Jeg tænkte over skønheden i døbefonten og malerierne, da jeg pludselig mærkede Ånden røre ved mit hjerte blidt.

Jeg vil aldrig glemme de ord, der jeg kom til mig: »Orson, dette er Herrens hus. Han elsker dig. Han ønsker, at du lidt efter lidt skal ændre dit liv og stræbe efter at blive et bedre menneske.«

Jeg følte så meget kærlighed i disse ord, men blev pludselig overvældet af skyldfølelse. Jeg havde ikke taget templet alvorligt indtil da. Så jeg bad en bøn i mit hjerte, hvor jeg bad min himmelske Fader om at tilgive mig.

Og jeg vidste, at han hørte min bøn, fordi jeg følte så meget fred i mit hjerte.

Den dag blev min tro styrket, og jeg modtog det sande vidnesbyrd om evangeliet, som jeg længtes efter. Den dag var jeg i stand til at sige lige så fast som Johannes’ to disciple: Jeg har mødt Messias (se Joh 1:41).

Enkle måder at skabe forbindelse på

Lige siden den oplevelse har jeg bestræbt mig på at blive bedre til at genkende min himmelske Faders indflydelse i mit liv ved hver dag at søge Jesus Kristus. Selv om verden til tider kan gøre det svært at høre Frelserens stemme, ved jeg nu, at han virkelig findes, og at han er med mig.

Mange af os har dage, hvor vi føler os lidt tættere på himlen end sædvanligt. Vi har også vanskelige dage, hvor vi kæmper for at mærke hans indflydelse, uanset hvor hårdt vi prøver, eller travle dage, hvor vi ikke kan finde tid nok til at søge ham. Men jeg ved, at hvis vi har et oprigtigt ønske om at søge ham, vil vi se hans hånd i vores liv.

Når I føler jer afskåret fra Frelseren, så spørg jer selv: Bestræber jeg mig på at finde Messias på daglig basis?

Når vi forsøger at være som apostlene i fordums tid og forlader vores garn (se Matthæus 4:20) og andre pligter og interesser et øjeblik for at vende os mod ham, vil vi finde ham.

Der er kilder til åndelig kraft, som kan hjælpe os. Profeten Alma minder os om, »at ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting« (Alma 37:6). De små troshandlinger og åndelige øvelser, vi gør hver dag, kan hjælpe os med at øge vores evne til at genkende Herrens hånd i vores liv.

Nogle af disse åndelige værktøjer kan være ting som at:

  • Bede i tro

  • Studere skrifterne med hensigt og meningsfuldhed

  • Tjene andre uselvisk

  • Bære jeres vidnesbyrd for en ven

  • Lytte til salmer eller spirituel musik

  • Deltage i institut

  • Holde sabbatsdagen hellig

  • Faste

  • Komme i templet regelmæssigt

Mange ting kan hjælpe os med at finde Jesus Kristus, men nøglen er fortsat at søge ham. Præsident Nelson har sagt: »Når vi søger at være Jesu Kristi disciple, må vores indsats for at høre ham til stadighed være mere tilsigtet. Det kræver en bevidst og konsekvent indsats at fylde vores dag med hans ord, hans lærdomme, hans sandhed.«1

Har I fundet ham i dag?

Selv hvis I ikke har modtaget alle de svar, I søger lige nu, så må I fortsætte! I må blot søge Kristus og vælge at have tro på ham. Hvis I vil forsøge at finde ham hver dag gennem små handlinger, ved jeg, at I vil komme til at føle hans himmelske omfavnelse. Jeg ved, at det er sandt, fordi jeg har følt det.

Vor himmelske Fader anerkender vores indsats. Han er ligeglad med omfanget af de ting, vi gør for at opbygge vores ånd, hvis vi hver dag kan sige med fasthed og sikkerhed: »I dag har jeg fundet Messias!«

Det er min bøn, at vi dagligt kan kende og elske vores Frelser. At vi vil gøre som Moroni foreslog og »søge denne Jesus« (Eter 12:41). Må I og jeg mod slutningen af hver dag finde den, som Moses og andre profeter skrev om: Jesus fra Nazareth. Når vi søger Kristus, vil vi se Guds hånd i vores liv. Og jo mere vi søger Kristus dagligt, jo mere vil vi finde ham og være i stand til at genkende hans stemme, der fører og vejleder os alle gennem vores liv.

Note

  1. Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 89.

Udskriv