2022
Multipel skleros och mitt vittnesbörd om Jesus Kristus
April 2022


Endast digitalt

Multipel skleros och mitt vittnesbörd om Jesus Kristus

Författaren bor i Washington, USA.

Jag hoppades på ett underverk från Frälsaren. Jag upptäckte att jag redan hade fått två.

Bild
Jesus på väg att hela den förlamade mannen.

Jag har varit en inbiten golfare i många år. För flera år sedan blev det svårt att promenera på golfbanan. Jag fortsatte spela golf men jag tvingades byta till att åka golfbil. När mina svårigheter förvärrades bestämde jag mig för att det var dags att besöka läkaren. Efter ett antal medicinska tester under 2017 fick jag slutligen diagnosen primär progressiv multipel skleros, en autoimmun sjukdom som påverkar hjärnan och ryggmärgen.

Sedan den diagnosen har jag ägnat mycket tid åt att begrunda Frälsarens underverk, särskilt hans helande underverk. Jag har ofta tänkt att jag behöver ett av hans underverk. Jag har tro, så varför kan jag inte få ett underverk för att bli botad från min sjukdom?

Att finna andligt helande

Genom att studera Frälsarens helande underverk har jag fått större insikt i och uppskattning för ett av dem i synnerhet.

Efter att ha fått kännedom om att Jesus hade återvänt till Kapernaum samlades en stor skara människor, kanske för att de hade hört talas om hans tidigare helande. Fyra personer bar en förlamad man på en bårliknande säng för att se Frälsaren. Folkmassan var så stor att de inte kunde komma in genom dörren och in i rummet för att träffa honom. Så vad gjorde de? De gick upp på taket, öppnade upp ett hål och firade ner mannen med hjälp av rep. (Se Markus 2:1–4.) Vilka underbara vänner den här mannen hade.

Jesus såg deras tro och sa: ”Mitt barn, dina synder är förlåtna” (Markus 2:5).

När de skriftlärda hörde det anklagade de Frälsaren för att häda och sa: ”Vem kan förlåta synder utom Gud?” (Markus 2:7).

Kristus svarade: ”Vad är lättast, att säga till den lame: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Res dig, ta din bädd och gå?” (Markus 2:9). Men för att de skulle kunna veta att han även hade makt att förlåta synder som Guds Son och världens Frälsare, botade han sedan den lame mannen (se Markus 2:10–11).

Jag har tänkt mycket på den här upplevelsen. Här förs den här mannen till Frälsaren för att troligen bli botad från sin fysiska sjukdom och vad gör Frälsaren först? Han förkunnar att mannen har fått förlåtelse för sina synder. Han botar honom andligen. Även om vi inte vet vilka synder den här mannen behövde få förlåtelse för eller hur mycket den här mannen hade kämpat med sina synder kontra sin sjukdom, finner jag att det är talande att det första helandet Frälsaren utför på den här mannen är att hela honom andligen.

När jag har begrundat detta har jag fått följande intryck: Jag har redan fått ett av Jesu Kristi underverk – det helande underverk som möjliggjordes genom hans försoning. Vi har alla en andlig sjukdom. Vi står alla i behov av andligt helande. Frälsaren har utfört sin försonings underverk för oss alla så att vi kan omvända oss och återvända till vår himmelske Faders närhet. Vi behöver bara ha tro till att ta emot de välsignelser han redan har gjort tillgängliga för oss. Det här andliga underverket är viktigare än vad något fysiskt helande underverk någonsin kan vara.

Att känna hopp i uppståndelsen

Jag vill fortfarande bli botad fysiskt också.

Och jag har insett att min himmelske Fader och Frälsaren har tagit hand om det också. Tack vare Kristi död och uppståndelse vet jag att även jag kommer att uppstå och få en evig, fullkomlig kropp. Jag kommer att bli botad från alla sjukdomar som just nu plågar mig. Trots att underverket kommer att ske någon gång i framtiden och är något att se fram emot så är det enligt min mening inte ett mindre underverk än ett ögonblickligt fysiskt helande.

I det här jordelivet får vi vandra i tro utan att veta vad som ligger framför oss. Jag är så tacksam för min tro och vetskap om att Jesus är Kristus, den levande Gudens Son, världens Frälsare. Han har skänkt oss så stora gåvor. Jag känner ofta hans kärlek. Jag ber att ni också ska känna hans kärlek.

Må vår tro på och kunskap om honom alltid förbli stark.

Skriv ut