2022
Valmistautumisen, suunnittelun ja sinnikkyyden kiviä
Elokuu 2022


”Valmistautumisen, suunnittelun ja sinnikkyyden kiviä”, Liahona, elokuu 2022.

Valmistautumisen, suunnittelun ja sinnikkyyden kiviä

Kun hahmottelet tulevaisuuttasi, rakenna perustuksesi tärkeimmän kiven – Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen – varaan.

Kuva
linko ja kiviä

Valmistautuminen

Luultavasti tunnet kertomuksen Daavidista ja Goljatista. Goljat oli suuri soturi, joka edusti filistealaisia. Daavid oli nuori lammaspaimen, joka edusti Israelia. Daavid tiesi, että Jumala oli hänen puolellaan. Hän ei pelännyt taistella Goljatia vastaan, koska Goljat uhmasi elävän Jumalan sotajoukkoja.

Valmistautuakseen tulevaan taisteluun Daavid valitsi joenuomasta viisi sileää kiveä ja pani ne paimenlaukkuunsa. Sitten hän lähti taistelemaan Goljatia vastaan. Se ei ollut pitkä taistelu. Daavid onnistui surmaamaan Goljatin vain yhdellä kivellä. (Ks. 1. Sam. 17:40–50.)

Jos Daavid tiesi, että Jumala oli hänen puolellaan ja että hän tarvitsisi vain yhden kiven, niin miksi hän näki vaivaa valitakseen viisi kiveä? Raamatun kertomuksen mukaan Daavid oli luottavainen. Hän sanoi Goljatille: ”Sota on Herran vallassa, ja hän antaa teidät meidän käsiimme” (1. Sam. 17:47). Tuhlasiko Daavid aikaansa viiden kiven etsimiseen? Eikö hänellä ollut riittävästi uskoa?

Opin tästä kertomuksesta sen, että meidän on valmistauduttava hyvin tulevaisuuteemme. Me emme kenties pysty muuttamaan sitä, mitä on tulossa, mutta me voimme valita, kuinka valmistaudumme siihen, mitä on tulossa. Kun varustaudut epävarmaan tulevaan uraasi, odottamattomiin haasteisiisi ja tuntemattomaan tulevaan elämääsi, saatat käyttää vain yhtä kiveä tai saatat tarvita viisi kiveä. Luota Herraan ja valmistaudu hyvin siihen, mitä kohtaat tulevaisuudessasi.

Suunnittelu

Eterin kirjassa kerrotaan Jeredin veljen sekä hänen perheensä ja ystäviensä matkasta heidän kulkiessaan luvattuun maahan. Päästyään merenrannikolle he asuivat teltoissa neljä vuotta.

”Neljän vuoden kuluttua – – Herra tuli jälleen Jeredin veljen luokse ja seisoi pilven sisässä ja puhui hänen kanssaan. Ja kolmen tunnin ajan Herra puhui Jeredin veljen kanssa ja nuhteli häntä, koska hän ei ollut muistanut huutaa avuksi Herran nimeä.” (Et. 2:14.)

Jeredin veli teki parannuksen pahasta, jota hän oli tehnyt, ja Jumala antoi hänelle anteeksi ja neuvoi häntä olemaan enää tekemättä syntiä. Jumala lupasi myös, että Hän antaisi kansalle perinnöksi maan, joka on ”kaikkia muita maita oivallisempi maa” (Et. 2:15).

Sitten Herra käski Jeredin veljeä rakentamaan laivoja. Kun Jeredin veli sai työn päätökseen, hän pyysi Herralta apua. Hän halusi tietää, kuinka hänen kansansa pystyisi hengittämään laivoissa (ks. Et. 2:19).

Herra oli armollinen ja vastasi: ”Katso, tee reikä kanteen sekä pohjaan; ja kun tarvitset ilmaa, aukaiset reiän ja saat ilmaa. Ja jos vettä tulee sisään päällesi, katso, sulje reikä, ettette hukkuisi vedenpaljouteen.” (Et. 2:20.)

Se ei ollut kovin monimutkaista.

Sitten Jeredin veli kysyi: ”Katso, oi Herra, annatko meidän kulkea tämän suuren veden poikki pimeässä?” (Et. 2:22.)

Tällä kertaa Herra auttoi Jeredin veljeä olemaan omavarainen ratkaisun löytämisessä. ”Mitä sinä tahdot minun tekevän, että teillä olisi valoa aluksissanne? Sillä katso, teillä ei voi olla ikkunoita, sillä ne murskautuvat kappaleiksi; eikä teidän myöskään pidä ottaa tulta mukaanne.” (Et. 2:23; ks. myös jakeet 24–25.)

Ymmärtäen tilanteen Jeredin veli etsi ratkaisua, joka toimisi parhaiten, kun otti huomioon olosuhteet, joita hänen kansansa kohtaisi ylittäessään ”suurta syvyyttä” (ks. Et. 2:25).

Jeredin veli päätti ”[sulattaa] kalliosta kuusitoista pientä kiveä; ja ne olivat valkoisia ja kirkkaita, ikään kuin läpinäkyvää lasia; ja hän vei ne käsissään vuoren huipulle ja huusi jälleen Herran puoleen” (Et. 3:1).

Kuva
Jeredin veli näkee Herran sormen

Jeredin veli näkee Herran sormen, Arnold Friberg

Hän pyysi Jumalaa koskettamaan kiviä sormellaan ja valmistamaan ne sellaisiksi, että ne voivat ”loistaa pimeässä”. Jumala teki, kuten Jeredin veli pyysi, ja Jered laittoi kuusitoista kiveä kahdeksaan laivaan, yhden kumpaankin päähän, ja ”ne antoivat valoa aluksiin”. (Ks. Et. 3:4–6; 6:2.)

Vertaa tätä kokemusta tulevaisuutesi suunnitteluun. Opit ja suunnittelet tulevaisuutesi suuntaa joka päivä. Olipa kyse sitten opiskelupyrkimyksistä, työuraa koskevista päätöksistä tai perhettä koskevista suunnitelmista, Herra voi antaa sinulle opastusta. Iankaikkisen avioliiton solmiminen ja perheen perustaminen ovat osa polkua, joka johtaa korotuksen luvattuun maahan. Herra on erityisen kiinnostunut toimintatavasta, jonka valitset päästäksesi sinne.

Aivan kuten Herra auttoi jerediläisiä koskettamalla kiviä, Hän voi antaa sinulle valoa, joka auttaa sinua näkemään päätöksenteon, pimeyden ja epäilyksen hetkinä. Herran johdatuksen saaminen Hengen kautta on kuin kokisit Jumalan sormen kosketuksen ja saisit voimaa ja hengellistä valoa ohjaamaan perhettäsi luvattuun maahan.

Sinnikkyys

Viimeinen tärkeä kivi, jonka haluan mainita, on tallennettu jakeeseen OL 50:44: ”Ja nyt, minä olen teidän keskellänne, ja minä olen hyvä paimen ja Israelin kallio. Se, joka rakentaa tälle kalliolle, ei sorru milloinkaan.”

Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen viisaasta miehestä ja tyhmästä miehestä, kuten luvussa Matt. 7 kerrotaan. Kumpikin mies halusi tarjota perheelleen turvallisen ja mukavan kodin, ja kumpikin kohtasi saman haasteen: ”Ja sateet tulivat, tulvat nousivat.”1

Ero on kuitenkin siinä, että viisas mies rakensi talonsa kalliolle ja talo pysyi paikallaan, kun taas tyhmä mies rakensi talonsa hiekalle ja tulvat veivät hänen talonsa mukanaan. Viime kädessä ja iankaikkisesti meidän perustuksellamme on merkitystä. Toivon ja rukoilen, että me kaikki löydämme varman perustuksen ja pitäydymme siinä laskiessamme perustusta tulevalle elämällemme.

Meitä muistutetaan jakeessa Hel. 5:12: ”Ja nyt, poikani, muistakaa, muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, niin, kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun, sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu, joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua.”

Se on lupaus Jumalalta! Jos rakennamme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan, me emme voi sortua!

Kun jatkat tulevaisuutesi hahmottelemista, pohdi näitä 22:ta kiveä: valmistautumisen viisi kiveä, kuten Daavid osoitti, suunnittelun kuusitoista kiveä, kuten Jeredin veli havainnollisti, ja tärkein kivi – perustuksemme kivi, meidän kalliomme – Vapahtaja Jeesus Kristus.

Koko elämämme pitäisi olla täynnä Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ei ole vain osa elämäämme – ennemminkin meidän elämämme on osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Pohdi sitä. Elämämme kuolevaisuudessa on osa pelastuksen ja korotuksen koko suunnitelmaa.

Jumala on taivaallinen Isämme. Hän rakastaa meitä kaikkia. Hän tuntee mahdollisuutemme paljon paremmin kuin me tunnemme itse. ”Hän tuntee elämämme eri yksityiskohdat. Lisäksi Jumala tuntee elämämme yksityiskohtaisten yksityiskohtien pienimmätkin yksityiskohdat.”2

Todistan, että Jeesus Kristus tulee jälleen, mutta tällä kertaa Hän tulee suuressa kirkkaudessa ja majesteettisuudessa. Toivon, että olemme valmiita ottamaan Hänet vastaan.

Kunnes niin tapahtuu, pyydän: ”Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan, vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan. Missä kuljetkin, pidä hänet mielessäsi, hän viitoittaa sinulle oikean tien.” (Sananl. 3:5–6.)

Brigham Youngin yliopiston Idahon kampuksen hartaustilaisuudessa 27. huhtikuuta 2021 pidetystä puheesta ”22 Stones” [22 kiveä].

Tulosta