2022
Mellommannens misjon
August 2022


Budskap fra Områdets lederskap

Mellommannens misjon

Ordet “mellommann” kommer fra latin og betyr formidle, megle.

Ved enkelte anledninger i vårt jordiske liv, som i forretningsvirksomhet, når vi kjøper eller leier et hus eller en bil, og også i konflikter, har vi behov for en mellommann.

For å lykkes i meklingsprosessen, må mellommannen være nøytral, rettferdig, upartisk og må sørge for at ingen av de involverte parter får sine rettigheter krenket.

Som en del av planen for lykke har Herren sørget for et jordisk liv for oss. Vår fødsel er et resultat av valget vi tok tidligere, og er et svært viktig skritt i vår evige fremgang.

Vårt jordiske liv, er tidsbegrenset og kort og det blir kortere for hver dag som går. Og likevel er det avgjørende for vår frelse, ettersom det gjør det mulig for oss å ta daglige valg som enten kan bringe oss nærmere vår himmelske Fader eller føre oss lenger bort fra ham.

Kong Benjamin lærte sitt folk: “Det naturlig menneske er en fiende av Gud og har vært det fra Adams fall, og vil evindelig … være det, med mindre det føyer seg etter Den hellige ånds tilskyndelser” (Mosiah 3:19). Men ved kun vår egen innsats, i vår kjødelige natur og uten hjelp, kan vi ikke oppnå hensikten med dette livet.

Vi blir stadig trukket av to motstridende krefter, en som lokker oss til å gjøre godt og den andre som lokker oss til å gjøre ondt. “Derfor ga Gud Herren mennesket anledning til å handle på egenhånd, derfor kunne ikke mennesket handle på egenhånd uten å bli påvirket av den ene eller den andre” (2 Nephi 2:16).

Herren kjenner fullkomment godt dette jordelivets utfordringer. Han kjenner våre svakheter og våre sterke sider. Han vet at vi i prosessen med å velge vil gjøre feil og det er derfor han har sørget for en mellommann.

“For det er [bare] … én mellommann mellom Gud og mennesker” (1 Timoteus 2:5). Denne mellommannen er Jesus Kristus. Han er mellommann for våre pakter med Faderen. Det er gjennom ham vi kommer til vår himmelske Fader.

Kristus “er mellommann for en bedre pakt” (Hebreerne 8:6). Denne pakten lar rettferdighetens krav og barmhjertighetens krav bli oppfylt.

Takket være Jesu Kristi forsoning, der han gikk i forbønn for våre synder, har vi anledning til å omvende oss og oppfylle alle paktens krav. Han gjorde avtalen mulig.

Vår Herre ga oss i sin uendelige visdom én dag om gangen, delt i perioder på 24 timer. Hver dag er en ny dag, en ny mulighet, en gjenfødelse.

Vi kan overveie våre handlinger på slutten av hver dag, vi kan bringe frem for Herren, i ydmyk bønn, vår daglige innsats, våre utfordringer, gi takk og be om hans hjelp til den nye dagen. Hver dag er en gjenfødelse, vi har en ny mulighet til å velge hva som er rett og å være litt bedre enn vi var dagen før.

I tillegg til vår Mester Jesus Kristus, vår evige suverene mellommann, vet Herren at som en del av planen, er det tider i vårt liv da vi trenger å ha andre mellommenn i nærheten. Så han gjenopprettet sin kirke i disse siste dager på apostlenes og profetenes grunnvoll, som innehar alle prestedømsnøkler, og lokale ledere til å hjelpe oss.

Fremfor alt vet jeg at vår største mellommann er vår Frelser Jesus Kristus. For en storartet velsignelse det er å vite, å føle at vi ved oppriktig omvendelse kan bli frigjort fra våre synder.

Jeg vet at selv om alle ting svikter i vårt eget liv, selv om vi blir forurettet eller forfulgt like til døden, vil ikke vår mellommann Jesus Kristus svikte. Jeg setter all min lit til ham. Jeg vet at han vil sikre og garantere at alle våre rettigheter, velsignelser og privilegier vil bli beskyttet til enden, og at vi vil seire. I Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut