2022
Tro på Jesus Kristus – Nylige budskap fra profeter og apostler
Desember 2022


Bare digitalt

Tro på Jesus Kristus – Nylige budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om omvendelse.

Bilde
Kristus samhandler med nephittene

One by One [Én for én], av Walter Rane

“Tro på Jesus Kristus er grunnlaget for all tro og formidlingen av guddommelig kraft,” underviste president Russell M. Nelson.1 Så fortsatte han:

“Alt som er godt i livet – enhver potensiell velsignelse av evig betydning – begynner med tro. Å la Gud råde i vårt liv begynner med tro på at han er villig til å veilede oss. Sann omvendelse begynner med tro på at Jesus Kristus har kraft til å rense, helbrede og styrke oss.

‘[Fornekt ikke] Guds kraft,’ erklærte profeten Moroni, ‘for han virker med kraft, i forhold til menneskenes barns tro’ [Moroni 10:7, uthevelse tilføyd]. Det er vår tro som låser opp for Guds kraft i vårt liv.”2

Hvordan kan vi øke vår tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og hvilke velsignelser vil komme inn i vårt liv når vi gjør det? Disse siste læresetningene fra profeter og apostler gir litt innsikt.

Ekte fred som overgår all forstand

“Det siste året har vi alle taklet dramatiske og uventede hendelser.

Midt i en slik usikkerhet finnes det bare én måte å føle fred på, ekte fred som overgår all forstand. Denne freden finnes i tro på Herren Jesus Kristus.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 28. mars. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Nøkkelen til å motta åpenbaringer

“Vi leser i Mormons bok at oldtidsprofeten Nephi lærte oss at tro på Jesus Kristus er nøkkelen til å motta åpenbaring om sannhet, og nøkkelen til å ha tillit til at vi følger Frelserens rettledning.

Å høre denne røsten vil komme fra vår tro på ham. Med tilstrekkelig tro vil vi be om rettledning i den hensikt å gå og gjøre uansett hva han ber oss om. Vi vil ha utviklet tro til å vite at alt han ber om vil velsigne andre, og at vi kan bli renset underveis på grunn av hans kjærlighet til oss.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 17. nov. 2021, facebook.com/henry.b.eyring.

Ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

“Jeg forteller ofte unge voksne at de er dyrebare. Jeg gjentar dette budskapet ofte fordi jeg vet at det er sant. Jeg forsikrer deg om at du er svært dyrebare for din himmelske Fader og for Herren Jesus Kristus.

Jeg forstår at det er mye press i verden i dag. Det er mange stemmer i verden i dag via sosiale medier.

Men jeg vil at du skal vite at den viktigste røsten, det viktigste som må skje i ditt liv, er å finne en stille stund hvor du bare kan være stille og faktisk kjenne at vår himmelske Fader elsker deg, at du er hans sønn eller hans datter, og at Herren Jesus Kristus er din Frelser og Forløser.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 8. jan. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Frelserens liv

“Å studere Frelserens liv bringer oss nærmere ham … Jeg innbyr deg til å ta deg tid til å kjenne Fredsfyrsten, hans fødsel, liv, budskap og oppstandelse. Jo mer vi lærer om ham og følger hans eksempel, desto mer fred kan vi føle i urolige tider.”

Eldste Jeffrey R. Holland, facebook, 20. des. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Mer glede, lykke og fred

“Vi overveier og gleder oss over alt Frelseren har gjort for oss. Han ga sitt liv som en stedfortredende forsoning, overvant døden og tilbød forløsning for hele menneskeheten. Jeg lover at å følge hans lys og eksempel vil bringe mer glede, lykke og fred i dette liv enn noe annet.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Frelserens eksempel

“Hva kan vi lære av Frelserens liv som kan styrke vår tro?

Jesus viste oss ved sin fødsel at en sjels verdi ikke er avhengig av hans eller hennes omstendigheter eller omgivelser. Han, jordens store Skaper, ble født i fattigdom, i en stall blant dyr, fordi det ikke var plass til ham og Josef og Maria i herberget. Vi kan ha tro på ham, vel vitende om at uansett hvem vi er og hva våre omstendigheter er, ser han på vårt hjerte, og hver enkelt av oss er av stor verdi for ham.

Jesus viste oss ved sitt liv at hver sjel kan vokse og utvikle seg. Faderens og Sønnens kjærlighet er grunnlaget for vår glede her og heretter, men vår himmelske Fader forventer at vi bygger på denne grunnvollen og vokser slik Jesus gjorde. Vi kan også vokse trinn for trinn med hans hjelp.

Jesus viste oss ved sin lidelse og død at kjærlighet betyr tjeneste og offer. Når vi tjener og yter omsorgstjeneste slik han gjorde, kan vi ha fullkommen tro på Frelseren. Han har lagt ned sitt liv for oss, og nå har han all makt til å beskytte og velsigne oss som sine venner.

Jeg gir dere mitt sikre vitnesbyrd om at Jesu Kristi oppstandelse er et faktum. Du kan leve med et fullkomment håp i Kristus for den hjelp du trenger nå og for det evige liv som kommer.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 16. mars 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Hva tro er

“Under en andakt for fransktalende unge voksne, delte Kathy og jeg våre tanker og følelser med hensyn til prinsippet tro. Apostelen Paulus sa: ‘Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser’ [Hebreerne 11:1]. Substans. Bevis. Det er hva tro er. Det er dette som er tro. Den er reell. Den er en del av vårt indre vesen.

Jeg oppfordret disse unge voksne til å tro på følgende seks viktige ting:

1. Tro på Gud.

2. Tro at du er en datter eller sønn av Gud, og at han kjenner deg personlig og elsker deg fullstendig.

3. Tro at du kan snakke med din himmelske Fader, og at han vil sende sin Ånd over deg.

4. Tro at Guds rike ruller frem over hele verden, og at hver enkelt av oss er en viktig del av forberedelsene til Frelserens annet komme.

5. Tro at andre du kjenner vil ta imot Jesu Kristi evangelium.

6. Tro at Jesus Kristus er verdens Frelser.

Som din venn og meddisippel, uten noen motivasjon unntatt min kjærlighet og respekt for deg, forsikrer jeg deg om at din tro på Jesus Kristus ikke er forgjeves. Du vil få se ham igjen. Hele verden vil kjenne at han er Guds Sønn. Jeg har lært ham å kjenne og føle hans nærhet. Jeg vitner i sikkerhet om at han lever, at han har oppstått og at hans kjærlighet til oss er ubeskrivelig.”

Eldste Neil L. Andersen, 21. feb. 2021, facebook.com/neill.andersen.

En annen kraft

“Når vi gjør en fast bestemt innsats, vokser vår tro på Jesus Kristus. Og etter hvert som den vokser, mottar vi himmelske gaver, kraft og evnen til å gjøre det vi ikke kunne klare uten den. Når vi styrker vår tro, finnes det plutselig en annen kraft, Kristi kraft og hans forsoning. Du begynner å føle hans anerkjennelse, hans kjærlighet og hans nåde.”

Eldste Neil L. Andersen, 13. feb. 2022, facebook.com/neill.andersen.

Forbindelse med Gud

“Forbindelse gir livet mening.

Forbindelse med Gud, familie og hverandre (det jeg kaller paktstilhørighet) gir vårt liv vår største, ømmeste og dypeste betydning.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 30. mars 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Skriv ut