2022
“Kom til Kristus” – Hvordan gjør vi egentlig det?
Desember 2022


Unge voksne

“Kom til Kristus” – Hvordan gjør vi egentlig det?

Vi har alltid blitt oppfordret til å søke Kristus og bringe hans kraft inn i vårt liv, men jeg har ikke alltid visst hvordan jeg fullt ut kan ta imot denne oppfordringen.

Bilde
Frelseren ser opp

Se hen til Gud og lev, av Dan Wilson, gjengitt med tillatelse fra Havenlight

Det er en vanskelig tid på jorden akkurat nå. Selv om det er mye godt rundt oss, blir jeg noen ganger redd og sliten. Å måtte møte verdens ondskap og katastrofer som synes å være på hvert hjørne, kan være, vel, utmattende.

Heldigvis er vi velsignet med å vite at Frelseren kan være en kilde til trøst i mørke tider. Kanskje dette er én grunn til at Skriftene oppfordrer oss gjentatte ganger til å “komme til [Kristus]” (3 Nephi 9:14), til å “[holde oss] nær til [ham]” (Lære og pakter 88:63) og å “[komme og følge ham]” (Lukas 18:22). Vi mottar også ofte disse oppfordringene under generalkonferansen og i kirken.

Selv om jeg alltid har prøvd å ta imot disse oppfordringene, har jeg noen ganger lurt på hva det egentlig betyr å komme til Kristus. Hvordan kan jeg innby og få tilgang til hans forløsende, helbredende og styrkende kraft? Har jeg noensinne virkelig fått kontakt med ham? Finnes det en hemmelig formel? Men når jeg har reflektert over noen av mine tidligere erfaringer, har jeg lært at det finnes et mønster som kan hjelpe meg – og hver enkelt av oss – å komme til Kristus.

Velg å tro på Ham

“Kristus er meg kjær. Hva enn som skjer.”

Dette er min favorittstrofe i yndlingssalmen min, “Kristus er meg kjær” (Salmer, nr. 65). Jeg gråter hver gang jeg hører det! Jeg har til og med ordene skrevet på en klistrelapp ved skrivebordet mitt, slik at jeg kan se dem hver dag.

Jeg skrev ned disse linjene i en mørk periode i livet mitt, da jeg sto overfor mange utfordringer, fordi de minnet meg om to ting: (1) Frelseren er virkelig, og (2) på grunn av ham har jeg ingenting å frykte. Jeg elsker kraften i disse enkle sannhetene. Og i sin enkelhet ser jeg at det å vende seg til Kristus også kan være enkelt.

President Russell M. Nelson underviste:

“Velg å ha tro på Jesus Kristus.”

“Tro på Jesus Kristus er den største kraft som er tilgjengelig for oss i dette liv.”1

Dette mektige budskapet minner meg om at vi ofte gjør dette grunnleggende prinsippet i evangeliet unødvendig komplisert. Vi snubler og gjør feil når vi gjør vårt beste for å finne ut hvordan vi kan søke ham når tro i bunn og grunn er et valg– valget om å tro på ham.

Når jeg tenker på å komme til Frelseren, grunner jeg ofte på kvinnen med blødninger (se Markus 5:25–34). Hun strakte seg bokstavelig talt etter ham i tro, og trodde av hele sitt hjerte at han kunne helbrede henne hvis hun bare kunne røre ved klærne hans. Og da hun rørte ved ham, opplevde hun straks helbredelsens mirakel.

Selvfølgelig vil ikke alle våre plager og sorger umiddelbart bli tørket vekk når vi vender oss til Frelseren. Men akkurat slik denne kvinnen opplevde, med tro på at han lever, at han villig ofret sitt liv for oss og at han er klar til å stå ved siden av oss, kan motivere oss til å komme til ham og begynne å føle hans styrkende kraft i vårt liv.

Bilde
Jesus rører ved ansiktet til en kvinne som sitter

Fortsett å søke Ham

Men dette er ikke et valg vi tar bare én gang – vi må fortsette å søke ham slik at vi kan få tilgang til hans nåde og styrkende kraft gjennom hele livet. President Nelson har undervist om hvor viktig det er å vedbli i denne innsatsen: “Ingenting åpner himlene slik som kombinasjonen av større renhet, nøyaktig lydighet, oppriktig søking, daglig å nyte Kristi ord i Mormons bok, og regelmessig å sette av tid til tempelarbeid og slektshistorie.”2

Vi kan også fortsette å søke ham ved å innby Ånden i vårt liv. Gjennom Den hellige ånds gave kan vi få et medlem av Guddommen til å bo i oss og mer fullstendig knytte oss til vår himmelske Fader og Frelseren. Hvor fantastisk er ikke det? Som president Nelson underviste: “Den viktigste sannheten Den hellige ånd noensinne vil vitne om for deg, er at Jesus er Kristus, den levende Guds Sønn.”3

Verdens distraksjoner kan gjøre det lett å glemme betydningen av de små handlingene som bringer oss nærmere Frelseren. Men jeg legger merke til en sterk kontrast i livet mitt mellom når jeg “sette[r} av tid til Herren”4 hver dag og når jeg ikke gjør det.

Til tross for de vanskeligheter jeg måtte oppleve, når jeg konsekvent ber, følger tilskyndelser, tar meg tid til å lese i Skriftene, hjelper mine forfedre å inngå pakter i tempelet og omvender meg fra mine synder, føler jeg en generell følelse av glede, mot, selvtillit og til slutt sikkerhet i mitt liv. Jeg føler også Ånden, som hjelper meg å føle meg knyttet til Kristus.

Gjenkjenn Hans kraft

Jeg søkte nylig gjennom en dagbok jeg har hatt i mange år for å grunne på ganger jeg har stolt på Frelseren. Jeg leste om fortvilelsen jeg følte da jeg var vitne til avhengighet i familien, opplevde arbeidsledighet, navigerte gjennom perioder med usikkerhet og ensomhet, og strevde med min fysiske og psykiske helse. Jeg leste om noen av de mørkeste øyeblikkene i livet mitt, da ånden min føltes knust under vekten av mine utfordringer.

Men da jeg reflekterte over disse opplevelsene, ble jeg bragt til tårer da Ånden viste meg hvordan Kristus trøstet og ledet meg gjennom mine utfordringer – og fortsatt gjør det! Til tross for prøvelsene i livet, har jeg kunnet finne så mye glede. Jeg har opplevd tilgivelsens helbredende balsam, vært vitne til mirakler og lært å holde fast ved håpet hver dag – og jeg vet at alt er på grunn av min Frelser Jesus Kristus. Han hjelper oss virkelig å overvinne det umulige.

Noen ganger venter vi kanskje på et imponerende tegn på Frelseren i vårt liv. Men når vi gjør små anstrengelser for å handle i ufullkommen tro og tar ett skritt om gangen i hans retning, ser vi kanskje at han har overøst oss med glede, styrke og næring – at han har vært med oss hele tiden. Og når vi gjenkjenner hans kraft i vårt liv, vil vi se at vi virkelig har kommet til Kristus.

Eldste Michael John U. Teh i De sytti underviste: “En økende forståelse av at Jesu Kristi forsoning gjelder oss personlig og individuelt, [vil] hjelpe oss å bli kjent med ham.”5 Og det er sant! Å grunne på tegn på Frelserens helbredende og styrkende kraft og fullkomne kjærlighet i mitt liv har hjulpet meg å utdype min takknemlighet for og hengivenhet mot å bli mer lik ham.

Bilde
Ung voksen kvinne som grunner mens Skriftene ligger åpen foran henne

Foto: Catherine Frost

Aksepter innbydelsen

Oppfordringen om å “komme til Kristus” er virkelig så enkel som den høres ut. For meg begynner det med å velge å tro på ham og hans forsoning, fortsette å søke ham på enkle måter for å ha hans Ånd hos meg og se etter tegn på hans kraft i mitt liv.

Jeg oppfordrer deg – spesielt i julen – til å finne ut hvordan det å komme til Kristus kan hjelpe deg personlig. Når du ber bønnfylt, vil Den Hellige Ånd … vise [deg] alt [du] skal gjøre” (2 Nephi 32:5).

Frelseren venter, og har alltid ventet, tålmodig på at vi skal følge ham. Og når vi gjør det, vil han strekke seg ut og hjelpe oss å bli mer enn vi er nå.

Ja, verden blir stadig mer urolig, og fremtiden kan virke skremmende og usikker. President Nelson har imidlertid også minnet oss om hva som er sikkert: “Når din åndelige grunnvoll er solid bygget på Jesus Kristus, har du ingen grunn til å frykte.”6

Og det tror jeg virkelig av hele mitt hjerte.

Skriv ut