2023
Se Frelserens mirakler i vårt liv
Juli 2023


“Se Frelserens mirakler i vårt liv”, Liahona, juli 2023.

Jesu mirakler

Se Frelserens mirakler i vårt liv

Fire lærdommer fra Frelserens helbredelse av de blinde.

Bilde
Jesus helbreder en blind mann

Detalj fra He Anointed the Eyes [Han salvet øynene], av Walter Rane

Det er tider i vårt liv da vi håper og ber om mirakler. Det kan være for en av våre nærmeste eller til vårt eget beste. Vårt håp er å få vår påkallelse besvart, den ødelagte situasjonen løst, den bitre sjel bløtgjort og at Herren av mirakler gir den løsning som vi ønsker. Når resultatet ikke er det vi forventet eller etter tidsplanen vi ba om, lurer vi vanligvis på hvorfor.

Moroni underviser: “Og jeg vil be dere innstendig om å huske, mine elskede brødre, at han er den samme i går, i dag og for evig, og at alle disse gaver som jeg har talt om, som er åndelige, aldri vil bli tatt bort så lenge verden består, unntatt ved menneskenes barns vantro” (Moroni 10:19).

Er disse gavene og miraklene som er nedtegnet i Skriftene fortsatt tilgjengelige i vår tid? Hvordan kan vi kvalifisere oss til disse velsignelsene? Er Frelseren klar over hva som foregår i vårt liv og villig til å redde oss fra våre utfordringer?

Jeg vil gjerne bruke Frelserens mirakler med å gi de blinde synet tilbake som grunnlag for å besvare disse spørsmålene. (Se for eksempel Matteus 9:27–31; 12:22–23; Markus 8:22–26; 10:46–52; Johannes 9:1–11.)

Hva kan Frelserens mirakler lære meg om hans misjon?

For å forstå et mirakels innflytelse på oss og i vårt liv, la oss begynne med å definere hva et mirakel er. Mirakler “var ment å være et tegn til jødene på at Jesus var Kristus … Mange av dem var også symbolske og underviste … guddommelige sannheter … Mirakler var og er et svar på tro og er troens beste oppmuntring. De ble aldri utført uten ved bønn, behov og tro.”1

Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum sa det så vakkert og enkelt:

“Mirakler er guddommelige handlinger, tilkjennegivelser og uttrykk for Guds grenseløse kraft, og en stadfestelse av at han er ‘den samme i går, i dag og for evig’ [Moroni 10:19] …

Mirakler er forlengelser av Guds evige plan. Mirakler er en livline fra himmel til jord.”2

Dermed er en lønnsom måte å studere Frelserens mirakler på og lære av dem, å huske at hvert mirakel peker på noe større enn selve hendelsen, og å se etter konkrete sannheter om Gud og hans verk.

La oss snakke om noen av sannhetene vi kan lære av Frelserens mirakler om å gi de blinde synet tilbake. De kan deles inn i fire lærdommer som følger.

1. Å gjenopprette syn var et tegn på Messias

Oldtidsprofeter som vitnet om Messias’ komme, talte om miraklene han ville utføre, herunder å gi de blinde syn.

Til kong Benjamin sa en hellig engel at Frelseren ville “gå ut blant menneskene og utføre mektige mirakler som å helbrede de syke, oppreise de døde, få de lamme til å gå, de blinde til å se” (Mosiah 3:5, se også Jesaja 35:4–5).3

Dermed bekrefter miraklene ved å gjenopprette synet til de blinde disse profetiene om Frelserens komme og hans tjenestegjerning til Guds barn.

2. Jesus er verdens lys

Denne sannheten ble tydelig uttalt da Jesus kom over en mann som var blind fra fødselen (se Johannes 9:1–11). Da disiplene spurte om mannen var født blind på grunn av synd, sa Jesus nei, men “for at Guds gjerninger skulle åpenbares på ham” (vers 3). Så, før han gjenopprettet mannens syn, erklærte Frelseren: “Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys” (vers 5).

Eldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i De tolv apostlers quorum forklarte: “Før han fysisk åpnet øynene til den blinde, minnet Jesus sine tilhørere på sin tidligere uttalelse: ‘Jeg er verdens lys’, som om han ville undervise: ‘Hver gang du husker at jeg fysisk åpnet de blinde øynene, husk også at jeg kom for å bringe åndelig lys til dem.’”4

Vi må huske hvordan vanlig synd i Skriftene betraktes som moralsk blindhet og befrielse fra synd som å fjerne denne blindheten. Han som er “verdens lys” brukte denne hendelsen til å symbolisere det høyere verk som han kom til verden for å utføre.

Bilde
fremstilling av Frelseren som helbreder en blind mann

3. Tro går forut for mirakler

Da Jesus gikk gjennom gatene i Kapernaum, fulgte to blinde menn etter ham og ropte: “Miskunn deg over oss, du Davids sønn.” Så talte han til dem og spurte: “Tror dere at jeg kan gjøre dette?” Og de svarte: “Ja, Herre.”

Beviset på deres tro på at Herren kunne hjelpe dem var i deres standhaftighet med å følge ham og i deres raske og åpne bekjennelse av denne troen når de ble spurt. Da rørte han ved øynene deres og sa: “Det skje dere etter deres tro!” Virkningen var umiddelbar: “Øynene deres ble åpnet” (Matteus 9:27–31).

Eldste McConkie sa: “Ofte når han åpnet øynene til blinde, ledsaget Jesus sin uttalte befaling med en fysisk handling. Ved denne og andre anledninger rørte han ved de blinde øynene.”

Hvorfor gjorde Frelseren det? “Ingen av disse uvanlige … handlingene er avgjørende for å utøve helbredende kraft”, forklarte eldste McConkie. Men vi vet at tro kommer forut for mirakler, og “Mesterens tilsynelatende hensikt var å styrke den blinde eller døves tro”.5

4. Mirakler kommer noen ganger linje på linje

I Betsaida bragte folket en blind mann til Jesus. Etter å ha ført mannen ut av landsbyen, spyttet Jesus “i øynene hans og la hendene på ham”. Mannens syn ble bare delvis helbredet på dette tidspunktet, så “la Jesus hendene på øynene hans igjen”, noe som førte til en fullstendig helbredelse. (Se Markus 8:22–26.)

Eldste McConkie påpekte sannheter vi kan lære av denne hendelsen:

“Det kan virke som om de påfølgende tilfellene av fysisk kontakt med Jesus styrket den blindes håp, trygghet og tro …

Menneskene skulle søke Herrens helbredende nåde med all sin styrke og tro, selv om dette bare er tilstrekkelig til en delvis kur … De kan deretter få en ekstra forsikring og tro til å bli helbredet fullt og helt. Menneskene blir også ofte helbredet for sine åndelige sykdommer trinn for trinn, etter hvert som de setter sitt liv i harmoni med Guddommens planer og hensikter.”6

Ved å utføre dette miraklet i to forskjellige trinn, hjalp Herren den blinde mannen å forberede seg til å motta hele velsignelsen. Kan vi se dette mønsteret også i vår egen søken etter mirakler – noe vi må gjøre eller ikke gjøre, før vi er klare for en høyere inngripen?

Tro til ikke å bli helbredet

Selv om vi kan se hvor viktig tro er for å utføre mirakler, er det viktig å legge merke til at selv de mest trofaste hellige noen ganger ikke vil få sine ønsker og påkallelser besvart.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste oss:

“Rettferdighet og tro er helt klart medvirkende til å flytte fjell, hvis det å flytte fjell utretter Guds hensikter og er i samsvar med hans vilje. Rettferdighet og tro er helt klart medvirkende til å helbrede de syke, døve eller halte dersom helbredelse utretter Guds hensikter og er i samsvar med hans vilje. Med andre ord vil mange fjell ikke bli flyttet, selv om man har sterk tro. Og ikke alle de syke og svakelige vil bli helbredet. Hvis enhver motgang ble innskrenket, hvis alle sykdommer ble fjernet, ville de viktigste hensiktene med Faderens plan bli forpurret.

Mange av de lærdommer vi skal oppnå i jordelivet, kan bare mottas gjennom de tingene vi opplever og noen ganger lider. Og Gud forventer og stoler på at vi møter midlertidig jordisk motgang med hans hjelp, slik at vi kan lære det vi trenger å lære, og til slutt bli det vi skal bli i evigheten.”7

Jeg ønsker å tilføye mitt vitnesbyrd til profeters vitnesbyrd fra fordums og nyere tid. Mirakler finner fortsatt sted midt iblant oss. Frelseren Jesus Kristus er kilden til all makt, lys og lindring. Jeg vitner om at gjennom vår tro på ham kan vi bli helbredet, og i tilfelle vi ikke blir helbredet, kan vi likevel finne fred gjennom Fredsfyrsten, Verdens lys og Helbrederen.

Noter

  1. Se Bible Dictionary, “Miracles”.

  2. Ronald A. Rasband, “Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, Liahona, mai 2021, 109, 110.

  3. Se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, (1973), 1:320.

  4. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:481.

  5. Se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:320.

  6. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:379–80.

  7. David A. Bednar, “Å akseptere Herrens vilje og hans tidsplan”, Liahona, aug. 2016, 22.

Skriv ut