2023
Vår egen vei til Emmaus
Juli 2023


“Vår egen vei til Emmaus”, Liahona, juli 2023.

Kom, følg med meg

Lukas 24:13–35

Vår egen vei til Emmaus

Fem enkle aktiviteter kan hjelpe oss å vite at Frelseren alltid er nær.

Bilde
Kristus og disiplene på veien til Emmaus

On the Road to Emmaus [På veien til Emmaus], av Wendy B. Keller, gjengitt med tillatelse fra Havenlight

Min far døde av kreft da jeg var 4 år gammel. Da jeg vokste opp lurte jeg på hvorfor han måtte dø. Jeg tvilte på Gud og spurte hvorfor livet var så urettferdig. Ti år senere, da jeg var 14 år, møtte jeg misjonærene. Da de underviste oss følte moren min at de underviste sannheten og at vi skulle lytte. Da vi ble medlem av Kirken, kom Jesu Kristi evangelium og en forståelse av frelsesplanen inn i mitt liv på et tidspunkt da jeg virkelig trengte det.

Senere, da jeg ble beseglet til mine foreldre i tempelet, hvisket moren min til meg: “Jeg føler din fars nærhet.” Da jeg tenkte på velsignelsene ved å bli beseglet, visste jeg at Herren var oppmerksom på familien vår, og at han hadde vært sammen med oss ofte, selv om vi ikke var klar over det.

Har du noen gang lurt på om Frelseren er oppmerksom på deg? Vet han om dine vanskeligheter og bekymringer? Hva ville han si til deg hvis du kunne gå ved siden av ham og snakke med ham?

Han gikk sammen med dem.

Tre dager etter Jesu Kristi død, gikk to av hans disipler langs veien til landsbyen Emmaus, som ligger ca. 12 km fra Jerusalem. De var oppslukt av sine egne tanker og bekymringer, da de fikk selskap av en fremmed.

Den fremmede sa til dem: “Hva er det dere går og samtaler om på veien?”

Disiplene snakket om de siste hendelsene “om Jesus fra Nasaret”. De trodde at Jesus hadde kommet for å forløse Israel, men han hadde blitt urettmessig dømt til døden og korsfestet. De sa også at de som kjente Kristus best, sa at han hadde oppstått fra de døde.

Den fremmede fortalte dem at de var “trege i hjertet til å tro alt det som profetene har talt”. Han gjennomgikk det Skriftene underviste og hvordan Kristus hadde oppfylt profeti. Dette fylte disiplene med glede.

Da de kom til Emmaus, ba disiplene den fremmede om å “bli hos [dem]”. Under middagen velsignet den fremmede brød og brøt det. Plutselig innså disiplene at den fremmede ikke var fremmed i det hele tatt, men Frelseren selv! (Se Lukas 24:13–32.)

Han blir hos oss

Vi lurer kanskje på hvorfor de to disiplene ikke visste at Frelseren gikk sammen med dem. Og likevel, hvor ofte forstår vi ikke at han går sammen med oss? Ofte er vi så fokusert på utfordringene, og til og med gledene, i vårt daglige liv at vi ikke ser at Frelseren er ved vår side.

Vi ser kanskje ikke hvordan han holder seg hos oss, strever med oss, arbeider med oss og gråter med oss. Selv i våre tristeste øyeblikk, hvis vi legger merke til det, kan vi føle ham med oss og høre hans ord: “Hold opp og kjenn at jeg er Gud” (Salmene 46:11, uthevelse tilføyd, se også Lære og pakter 101:16).

Vår personlige vei

Vi har alle et mål å nå i dette liv. Noen ganger på vår reise kan vi oppleve sykdom, eller vi kan streve med vår egen svakhet. Vi kan ha pengeproblemer eller de utfordringer som kommer ved suksess, rikdom og stolthet.

Når vi reiser på vår personlige vei til Emmaus, trenger vi aldri å gå alene. Vi kan innby Frelseren til å bli hos oss. Her er fem enkle aktiviteter som vil hjelpe oss å komme nærmere ham.

Bilde
kvinne som ber

Illustrasjoner: Lovetta Reyes-Cairo

1. Be hver dag

Bønn skulle komme først i vårt daglige liv. Det kan hjelpe oss å motta vår himmelske Faders ledsagelse og veiledning. Vi kan be om styrke til å følge hans Sønn og om Åndens kraft, spesielt i øyeblikk da våre tanker kan få oss til å synde.

Den unge Joseph Smith, mens han tryglet Gud i bønn om svar, oppdaget at motstanderen prøvde å stoppe ham (se Joseph Smith – Historie 1:16). I likhet med Joseph må vi fortsette i bønn og stole på at vår himmelske Fader aldri blir lei av å lytte til oss. Han vil hjelpe oss å forstå hans tidsplan og hans svar.

Bilde
åpne Skrifter

2. Nyt Skriftene

Frelseren satte et eksempel for oss ved å studere Skriftene. Han siterte ofte fra dem når han underviste. Regelmessig skriftstudium hjelper oss å ha et klart og åpent sinn, et mottagelig hjerte som verdsetter Guds ord og hender som er rede til å yte tjeneste.

Når vi studerer Skriftene kan Den hellige ånd fylle oss med et ønske om å gjøre godt. Det vil skjerpe vårt perspektiv slik at vi kan se det naturlige øyne ikke ser. Det vil hjelpe oss å høre de nødstiltes rop. Vi vil bli velsignet med å følge Frelserens eksempel på å trøste dem som trenger trøst (se Mosiah 18:8–9). Når vi så står overfor dagens oppgaver vil vi aldri gå alene. Frelseren vil vandre med oss ett skritt om gangen.

Bilde
President Russell M. Nelson

3. Følg levende profeter

Vi skulle følge rådene fra vår kjære profet, president Russell M. Nelson og de andre profetene, seerne og åpenbarerne. Da vil vi oppdage at vår vei til Emmaus vil være trygg og klar. De vil trygt veilede oss og hjelpe oss til å vite at Frelseren er med oss.

Bilde
to hender som strekker seg mot hverandre

4. Innby Ham til å bli

Når vi lærer om Jesus Kristus, og når vi adlyder hans bud, innbyr vi Frelseren til å være med oss. Vi lærer å gjenkjenne hans innflytelse i vårt liv.

De to disiplene på veien til Emmaus gikk sammen med Frelseren, snakket med ham og følte at deres hjerter brant i dem (se Lukas 24:32). Deres bønn til ham, “Bli hos oss” (Lukas 24:29), skulle også være vår bønn.

Da disiplene gjenkjente Frelseren, forsvant han plutselig fra deres øyne. Disiplene vendte straks tilbake til Jerusalem og vitnet for apostlene om at Frelseren hadde oppstått. Mens de vitnet, sto Herren igjen “midt iblant dem” (Lukas 24:36). Vi kan også føle ham når han er midt iblant oss.

Bilde
nadverdsbrett med vann

5. Forny pakter regelmessig

Ordinansene og paktene i Jesu Kristi evangelium kan forandre vår natur. President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, sa: “Vår tilbedelse og anvendelse av evige prinsipper trekker oss nærmere Gud og foredler vår evne til å vise kjærlighet.”1 Dåpen lar for eksempel Herren rense oss. Og hvis vi er trofaste og lydige, forbereder tempelpakter og ordinanser oss til en dag å leve i både Faderens og Sønnens nærvær.

Nadverden hjelper oss å huske og lar oss fornye våre pakter, omvende oss og prøve igjen. Når vi tar del i nadverden viser vi vår villighet til å påta oss Jesu Kristi navn, og forplikte oss på nytt til å minnes ham og holde hans bud. Vi blir så lovet at hans Ånd alltid vil være hos oss. (Se Lære og pakter 20:77, 79.) Vi skulle alltid huske ordinansene og paktene vi har inngått.

Bilde
Jesus rekker ut en hånd til andre

Frelseren vil være nær

På vår egen vei til Emmaus innbyr Frelseren oss kjærlig til å komme til ham og fryde oss i ham. Når vi ber hver dag, nyter Skriftene, følger de levende profeter, innbyr ham til å bli hos oss og fornyer og overholder våre pakter, vil han være nær oss. Vi vil da få vite, som disiplene på veien til Emmaus fikk vite, at Jesus Kristus er oppstått, og at han virkelig lever og elsker oss.

Jeg vitner om at Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser. Han er ivrig etter å være sammen med oss og veilede oss trygt på veien.

Skriv ut