2023
Dele evangeliet – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere
Juli 2023


Bare digitalt

Dele evangeliet – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere

Se hva Kirkens ledere har undervist nylig på sosiale medier om å innby andre til å motta Jesu Kristi evangelium.

Bilde
Kristus underviser sine tilhengere

President Russell M. Nelson har undervist:

“Det har aldri vært mer behov for Jesu Kristi evangelium enn det er i dag …

Vi har det hellige ansvar for å dele Jesu Kristi kraft og fred med alle som vil lytte og som vil la Gud råde i sitt liv.

Enhver som har inngått pakter med Gud, har lovet å bry seg om andre og hjelpe de trengende. Vi kan vise tro på Gud og alltid være beredt til å svare dem som spør oss om ‘det håp som er i [oss]’ [1 Peter 3:15]. Hver og en av oss har en rolle å spille i Israels innsamling …

Alle fortjener sjansen til å kjenne til Jesu Kristi gjengitte evangelium. Enhver person fortjener å kjenne til hvor de kan finne den fred som ‘overgår all forstand’” [Filipperne 4:7].1

Se hva profeter, apostler og andre av Kirkens ledere har delt på sosiale medier om våre muligheter til og ansvar for å dele evangeliet.

Gud vil berøre livet til flere millioner

“Mens vitnesbyrdet vokser, vil dere oppleve at lyset vokser i deres liv. Det vil ikke komme uten anstrengelse. Men det vil komme når deres vitnesbyrd vokser og dere velger å gi det næring.

Dere vil være et lys for verden når dere bærer vitnesbyrd for andre. Dere vil utstråle Kristi lys til andre i deres liv. Herren vil finne måter å la dette lys røre ved dem dere er glad i. Og gjennom sine døtres og sønners samlede tro og vitnesbyrd vil Gud påvirke millioner av mennesker i sitt rike og over hele verden med sitt lys.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 20. august 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Finn måter å gi den beste gaven på

“Herren forandrer livet vårt, ett for ett. Frelserens fødsel var begynnelsen på en inspirerende jordisk tjenestegjerning. Gjennom hele sitt liv førte han utallige sjeler til evangeliets lys. Han har bedt oss gjøre det samme. Finn måter å bringe deg selv og andre nærmere Kristus på … Det er den beste gaven du kan gi.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 12. desember 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Snakk med andre om å reise på misjon

“Jeg kaller på dere unge menn, og de unge kvinnene som ønsker å reise på misjon, til å begynne akkurat nå å snakke med foreldrene deres om å reise på misjon. Jeg oppfordrer dere også til å snakke med vennene deres om å reise på misjon, og hvis en av vennene deres ikke er sikker på om de vil reise på misjon, kan dere oppfordre dem til å snakke med biskopen.

Misjonærtjenesten min forberedte meg til å bli en bedre ektemann og far og til å lykkes i næringslivet. Den forberedte meg også til et helt liv med tjeneste for Herren i hans kirke.

Når dere blir avløst fra deres misjon, må dere huske at dere ikke blir avløst fra aktivitet i Kirken. Bygg videre på de gode vanene dere lærte på misjonen, fortsett å styrke deres vitnesbyrd, arbeide hardt, be og være lydig mot Herren. Vær trofast mot de pakter dere har inngått. Fortsett å velsigne og tjene andre.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 9. mai 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Vise kjærlighet, dele, innby

“Jeg har tro på tre ord og uttrykk som har kraft til å forandre vår tjeneste for Gud og våre medmennesker. Å etterleve dem ut vil forandre hvordan vi samhandler med hverandre i våre forsamlinger, med våre venner og med alle Guds barn: Vise kjærlighet, dele og innby.

1) Kjærlighet burde være grunnlaget og motivasjonen for alt vi gjør. Det gjør vår innsats mer meningsfylt og mer gledelig!

2) Del det du elsker ved Jesu Kristi evangelium. Del hvorfor du liker å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

3) Innby folk til å komme og se, komme og bidra og komme og finne tilhørighet.

Når du streber etter å vandre på disippelens vei, selv om du snubler til tider, vil lyset og gleden ved Jesu Kristi evangelium stråle i ditt liv. Andre vil legge merke til at du har noe verdifullt i livet ditt, og dette vil føre til muligheter til å dele det med andre.

Jeg har lært at Jesu Kristi evangelium bringer håp, glede og helbredelse. Det er vårt store privilegium og velsignelse å dele evangeliet med alle Guds barn.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 1. juli 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Hvert eneste penselstrøk er viktig

“Harriet og jeg delte nylig denne videoen i en andakt. Det viser hvordan et vakkert maleri, laget av Jay Ward, ble til. På en spesiell måte viser denne prosessen hvordan vi kan leve vårt liv på en mer Kristus-lignende måte, og hva vårt daglige arbeid med å innby andre til å komme nærmere Kristus, egentlig handler om. Vi oppmuntrer folk på normale og naturlige måter til å omfavne evangeliet og Jesu Kristi kirke. Vi viser kjærlighet, deler og innbyr folk til å prøve det ut og komme nærmere Frelseren Vi ber dem komme og se, komme og bidra, komme og finne tilhørighet i dette store samfunnet av siste dagers hellige.

Kjære venner, gi aldri opp å utføre Frelserens hellige verk. Gjennom deres dedikerte innsats vil dere bidra til å skape det mer fullstendige bildet ved å hjelpe folk til å komme nærmere Jesus Kristus og hans kirke. Ved å anvende disse prinsippene vil dere bidra til å bringe mer lykke inn i verden.

Det krever mye arbeid – små, nesten umerkelige penselstrøk som vil bidra til å gjøre bildet fullkomment og helt. Maleren vet nøyaktig hva han ønsker å oppnå. Penselstrøkene kan se tilfeldige eller kaotiske ut for en utenforstående, men de er målrettet plassert for at mesterverket skal bli fullført. Gjennom å be, bry oss og tålmodig nå ut til folk rundt oss, vil vi hjelpe alle til å komme nærmere Kristus. Dine små daglige gjerninger av godhet, medfølelse og kjærlighet til Gud og hans barn, vil bringe folk innenfor rekkevidden av Guds kjærlighet.

Hvert strøk er viktig. Du er viktig. Det er behov for deg, det er behov for arbeidet ditt, ingenting er for lite eller ubetydelig.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 19. mar. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bruk teknologi og sosiale medier på Herrens måte

Det er imponerende hvordan våre kjære misjonærer lærer å bruke mektige teknologiske verktøy på en klok og effektiv måte – for å tjene Herren. Akkurat som misjonærene perfeksjonerer seg i bruk av teknologi og sosiale medier, bør vi gjøre det samme i vårt hjem og i våre menigheter og grener. Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal begynne, kan du be misjonærene om å lære deg. De vil gjerne hjelpe!

Kjære venner, Gud lever og elsker dere. Jesus Kristus leder sin kirke … Husk, din bruk av sosiale medier og teknologi trenger ikke å være perfekt eller profesjonell. Det holder at dine bidrag er autentiske og målrettede.

Innby dine venner og kjære til å komme og se, komme og bidra og komme og finne tilhørighet. Anvend disse prinsippene: ‘Vise kjærlighet’, ‘dele’ og ‘innby’ …

I alt dette, står Jesus Kristus i sentrum. Ved ham og gjennom ham kan vi bringe lykke til verden.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 6. mar. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vær tålmodig, forsøk igjen, og stol på Herren

“Når det gjelder å dele evangeliet, gir det enkle mønsteret ‘vise kjærlighet, dele og innby’ oss et større fokus på alle aspekter ved Herrens verk. Etterlevelse av disse grunnleggende prinsippene i evangeliet på en naturlig måte, vil sette oss i stand til å hjelpe andre til å komme til Kristus ved å inngå og holde pakter. Kanskje er vi ikke en gang klar over at vi sprer evangeliet, fordi det å dele og innby er et naturlig uttrykk for vår genuine kjærlighet til andre. Det er ganske enkelt en del av hvem vi er!

Skriftene sier at ‘kjærligheten er tålmodig’ og ‘den tåler alt’ (1 Korinter 13:4, 7). Kjærlighet har ingen tidsbegrensning eller en utløpsdato. Når vi deler og innbyr andre, motivert av kjærlighet, blir vi ikke utålmodige. Vi fortsetter å prøve, og vi stoler på Herren mens vi prøver å nå ut til andre.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 2. aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hjelp andre å bli fri fra trelldom

“Når vi samler oss til Jesus Kristus ved å følge hans læresetninger, opplever vi en frihet som bare evangeliet kan gi – frihet til å ha personlig åpenbaring og frihet til å bli den vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli.

Urettferdig livsførsel kan føre til trelldom og begrensninger, både fysiske og åndelige. Når vi hjelper til med å samle våre venner og våre kjære til evangeliet, herunder ved å hjelpe dem å inngå og holde hellige pakter med Gud, kan vi hjelpe dem å finne frihet fra mange typer trelldom.

Når du lever rettferdig, vil du ikke bare unnslippe motstanderens trelldom, men du vil også bli et eksempel på håp og lys for andre.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 23. okt. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Innby andre til å nyte velsignelsene ved Frelserens evangelium

“Jeg uttrykker min takknemlighet for våre fantastiske misjonærer over hele verden som ønsker spre gjenopprettelsens budskap og bygge opp tro på Herren Jesus Kristus.

Akkurat som disse misjonærene, har hver og en av oss muligheten til å vise kjærlighet, dele og innby andre til å bli med oss og nyte velsignelsene ved Frelserens evangelium.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 30. okt. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Del denne viktige sannheten med alle vi kjenner

“Før jeg talte ved en Primær-andakt i Anchorage, Alaska, spurte jeg noen av mine barnebarn, om hva jeg burde dele med andre barn på deres alder.

‘Bestefar, fortell dem at du kjenner Jesus og at han elsker dem,’ svarte de.

Jeg grunnet på deres forslag og passet på at jeg lovet hvert enkelt av disse barna at deres himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd kjenner dem ved navn. Jeg fortalte dem også at Gud elsker dem.

Sannhetene jeg delte med disse dyrebare barna, er de samme som dem jeg deler med hver enkelt av dere.

Vår himmelske Fader og Jesu Kristi elsker oss så høyt. Vi er Guds barn. Vi bør dele denne viktige sannheten med alle vi kjenner. Vi er aldri alene. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er en venn som bestandig støtter oss.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 12. juli 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Vær et lys i denne formørkede verden

“Du kan være et lys i denne formørkede verden, til å stå som et vitne om Gud og hans rettferdighet til alle tider, uten unntak, og tjene ham med glede. Måtte du forstå hvor viktig din innflytelse er, og måtte du med hengivenhet tjene din Fader i himmelen.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 30. apr. 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Det er vårt ansvar å innby

“Nylig talte jeg på en andakt ved BYU om koblingen mellom velsignelser og ansvarsoppgavene for medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige

Det er vårt ansvar å innby alle til å motta evangeliet. Misjonærer er velsignet i sin tjeneste ved at de får støtte fra sine familier og medlemmer.

Det er vårt ansvar å forene familier for evigheten. Vi er velsignet med templer rundt om i hele verden.

Det er vårt ansvar å etterleve Jesu Kristi evangelium. Vi er velsignet ved mange av Kirkens resurser inkludert Mormons bok, som nå er oversatt til 112 språk.

Det er vårt ansvar å ta vare på dem som trenger det. På grunn av våre medlemmers sjenerøsitet og trofasthet, har vi delt våre velsignelser med verden gjennom mange humanitære tiltak.

Min innbydelse er å vurdere vår rolle i å utføre disse guddommelige ansvarsoppgavene og arbeide ivrig. Når vi gjør det, vil vi anerkjenne og nyte velsignelser som kommer fra himmelen.”

Eldste Gary E. Stevenson, 16. mar. 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

La ditt lys skinne i dag

“Det er vanskelig å ikke like sangen ‘Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn‘! Hver gang jeg hører den, ser jeg for meg barnas glade ansikter når de synger. Det andre verset lyder: ‘Gud vil jeg skal være så hjertens god og snill mot alle her, og vise hvor glad og fornøyet hans lille barn dog er.’

Hver og en av oss har et lys i oss, Kristus vil at vi skal la dette lyset skinne! Venner, jeg håper dere vil ta imot denne innbydelsen til å la deres lys skinne i dag, uansett hvor dere er.”

Søster Tracy Y. Browning, 24. januar 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut