2023
Julen betyder hopp, frid och kärlek
December 2023


”Julen betyder hopp, frid och kärlek”, Liahona, december 2023.

Julen betyder hopp, frid och kärlek

Jesusbarnet som vi vördar och tillber vid jul ger oss hopp, frid och kärlek under våra svåra tider.

Bild
ansiktet på en liten flicka

Hope Gentile, fyra dagar före sin första cellgiftsbehandling i mars 2015.

Fotografier av Hope, Nicholas Gentile

”Varje gång ett barn föds”, sa president Boyd K. Packer (1924–2015), president för de tolv apostlarnas kvorum, ”förnyas världen i oskuld.”1 Och tack vare den utlovade födseln av ett barn för länge sedan ”i Davids stad” (se Lukas 2:11) kan hjärtat hos dem som tar emot det barnet och hans mission förnyas varje dag i hopp och frid och kärlek.

Hopp, frid och kärlek finns i det ”stora ljuset” (se Jesaja 9:2) som Jesus Kristus förde till vår mörka värld. Hopp, frid och kärlek finns också i det ”bud om en stor glädje” (se Lukas 2:10) som välsignar alla Guds barn genom hans födelse.

Julen är det perfekta tillfället att fokusera våra hjärtan och sinnen på Jesusbarnet som föddes för så länge sedan och på den frid och det hopp som budskapet från hans evangelium för in i våra hjärtan när vi villigt följer honom.

Hopp i Frälsaren

För några år sedan fick ett enda ord – cancer – Nicholas och Christina Gentiles unga familj att kastas in i det som broder Gentile kallade ”det okända djupet av en rättegång på liv och död”. Deras 19 månader gamla dotter Hope hade fått en tumör i nedre delen av ryggen.

”Under de kommande fem månaderna av operationer och cellgiftsbehandling”, minns broder Gentile, ”skapade Hopes kamp för livet ett kalejdoskop av upplevelser som stärkte vår familjs vittnesbörd om Frälsarens nåd.”

Hopes prövning och osäkra framtid förde familjen närmare varandra och Frälsaren.

”Vi visste att det vi såg bara var en del av den verklighet som Gud såg för Hope”, säger broder Gentile. ”Trots mörkret litade vi på honom, oavsett resultatet.”

En mörk natt under Hopes andra cellgiftsbehandling på fem dagar lade broder Gentile märke till hur mycket hår hon hade tappat de senaste dagarna. Hennes kvarvarande rödblonda fjun gav honom en smärtsam påminnelse om hennes dödlighet. Men han fann tröst i Herrens löfte att ”inte ett hårstrå från [hennes] huvud ska falla till marken obemärkt” (Läran och förbunden 84:116).

”Jag kände att Jesus Kristus var djupt medveten om Hopes resa – och vår sorg”, säger broder Gentile. ”Han lämnade oss inte utan tröst [se KJV John 14:18].”

Vid läggdags en kväll när broder Gentile läste en pekbok för Hope frågade han med fånig röst: ”Vad säger ugglan?” Hope fnissade och svarade: ”Ho-ho!” Sedan frågade han: ”Vad säger kossan?” Hope svarade stolt: ”Mu, mu!”

I det ögonblicket lade broder Gentile märke till en bild av Frälsaren på väggen i sovrummet. Anden manade honom att fråga: ”Hope, och vad säger Jesus?”

Medan han väntade på sin dotters svar gosade hon in sig vid hans axel, öppnade sina stora blå ögon och viskade: ”’Hålla dig.’ Jesus säger: ’Hålla dig.’”

Broder Gentile drog försiktigt Hopes lilla kropp intill sig och kramade henne medan han grät. När Hope kramade tillbaka med sina små armar viskade hon: ”Älskar dig, Dada.”

Gud hade gett broder Gentile och hans familj det ögonblicket av en särskild anledning: ”Jesus höll vår familj i sina kärleksfulla armar”, säger han. ”Sedan den där heliga kvällen har jag begrundat den ömma sanning som Gud undervisade mig om genom min dotters ord: Jesus håller om oss och välsignar oss i våra prövningar om vi låter honom göra det. De här välsignelserna kommer enligt hans fullkomliga tidsplan, sätt och vilja, men de kommer. Jag känner till de här sanningarna eftersom den Helige Anden hjälpte mig känna dem i Hopes rum den där mörka kvällen.”2

Bild
Frälsaren håller om en liten flicka

Trygghet, av David Bowman, kopiering förbjuden

Frid i Kristus

Jag kan glatt berätta att familjen Gentiles tro och böner besvarades. I dag är Hope en frisk, glad tioåring.

Men hur är det med de tillfällen när Guds svar inte är vad vi hade hoppats på? Kan frid komma mitt i personlig sorg?

Som familjen Gentile upptäckte så finner vi alltid frid när vi vänder oss till Frälsaren, vars födelse i Betlehem vi firar vid den här årstiden. Under julen, när personliga prövningar, sorger och sjukdomar ofta kanske hämmar vårt julfirande, ger vårt vittnesbörd om Frälsarens födelse, död och uppståndelse frid.

Vår älskade profet, president Russell M. Nelson, lärde: ”Liksom Frälsaren erbjuder frid ’som övergår allt förstånd’ [Filipperbrevet 4:7], erbjuder han också glädje med en intensitet, ett djup och en bredd som trotsar mänsklig logik och jordiskt förstånd. Till exempel verkar det inte möjligt att känna glädje när ens barn lider av en obotlig sjukdom eller när man förlorar jobbet, eller när ens make bedrar en. Ändå är det precis den glädjen som Frälsaren erbjuder. Hans glädje är konstant och försäkrar oss om att våra lidanden endast ska vara ett ögonblick [se Läran och förbunden 121:7] och helgas till vårt bästa [se 2 Nephi 2:2].”3

När Herren talar tröst till våra själar kan vi förena oss med den himmelska här ”som prisade Gud: ’Ära åt Gud i höjden, och frid på jorden bland människor som han älskar’” (se Lukas 2:13–14).

Vi kan samlas i Betlehem och höja jubelsånger.4

Vi kan sova i himmelsk frid5 med vetskap om att allt i slutändan blir bra och ställs till rätta enligt Guds löften och fullkomliga tidsplan, sätt och vilja.

Bild
två bilder av Hope Gentile

Till vänster: Hope efter sin fjärde cellgiftsbehandling i juni 2015. Till höger: Hope vid nio års ålder.

Kärlekens gåva

Fadern känner var och en av oss fullständigt – våra prövningar och ofullkomligheter, vår längtan och våra förluster. Eftersom han älskar oss har han gett oss den största gåva vi någonsin kan få.

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Johannes 3:16).

Eftersom Sonen också älskar oss gav han villigt sitt liv för oss.

”[Frälsaren] gör ingenting utom det som är till nytta för världen, för han älskar världen så högt att han lägger ner sitt eget liv för att kunna dra alla människor till sig”, profeterade Nephi om Frälsaren. ”Därför befaller han ingen att inte ta del av hans frälsning” (2 Nephi 26:24).

Som Frälsarens lärjungar i de sista dagarna har vi ansvaret och välsignelsen att dela med oss av den kärlek Fadern och Sonen har till oss. Vi delar med oss av den kärleken när vi vittnar för Guds barn om den dyrbara kunskap vi har om att Gud lever, att hans Son kom till jorden för att frälsa oss från fysisk och andlig död och att Frälsaren i vår tid har återställt sin kyrka – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Guds gåva som är hans enfödde Son är anledningen till att vi firar jul. Julen innebär varaktigt hopp och frid som möjliggjorts genom Frälsarens försoning och uppståndelse, som han genomgick av kärlek till oss. Julen innebär evigt liv och eviga återföreningar som möjliggörs genom heliga förrättningar som utförs i heliga tempel.

”Den främsta anledningen till att vi firar jul är på grund av påsken”, har president Nelson sagt. Han lade till: ”Tack vare Jesus Kristus kan vi omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Tack vare honom kommer var och en av oss att uppstå.”6

Vi läser heliga berättelser i Nya testamentet om Frälsarens födelse. Den här berättelsen står i centrum för många av våra favorittraditioner under julen. Men när vi firar hans födelse, låt oss inte glömma att utan hans uppståndelse och försoning skulle vi inte ha julen.

Mormons bok vittnar om att den uppståndne Kristus är verklig och om rikedomen och djupet i Kristi lära. Under julen kommer de som använder sanningarna om Kristus som finns på dess sidor att få större mening i familjens julfiranden.

Jag vet att tack vare Frälsarens kärlek och centrala roll i frälsningsplanen kan vi få hans frid (se Johannes 14:27) och ”ett storslaget hopp” (Ether 12:32) – vid julen och alltid.

Slutnoter

  1. Boyd K. Packer, ”Barn”, Liahona, juli 2002, s. 8.

  2. Jag tackar Nicholas Gentile och hans dotter Hope för att jag fick berätta om deras familj. Broder Gentile verkar som institutchef och koordinator för kyrkans seminarier och institut i East Lansing, Michigan, USA.

  3. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.

  4. Se ”Församlens I trogne”, Psalmer, nr 140.

  5. Se ”Silent Night”, Hymns, nr 204.

  6. Russell M. Nelson, ”Svaret är alltid Jesus Kristus”, Liahona, maj 2023, s. 127.

Skriv ut