2023
Världens ljus – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan
December 2023


Endast digitalt

Världens ljus – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan

Se vad kyrkans ledare nyligen har undervisat om på sociala medier om Jesus Kristus, världens ljus.

Bild
Jesus Kristus som ett spädbarn som ligger i en krubba

I en värld där mörkret ständigt ökar kommer ljuset alltid att fortsätta lysa. Det ljuset, som ger oss hopp och lycka, kommer tack vare Jesus Kristus, världens ljus.

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

”Jesus Kristus är världens ljus därför att han är källan till ljuset som ’utgår från Guds närhet för att uppfylla den oändliga rymden’ (L&F 88:12). Hans ljus är ’det sanna ljuset som lyser upp var och en som kommer till världen’ (L&&F 93:2) …

Hans exempel och lärdomar lyser upp den stig som vi ska vandra på.”1

Vi fokuserar särskilt på Kristi ljus under julen, men det lyser för oss året om, och vi kan sträva efter att sprida hans ljus i allt vi gör. De här citaten från kyrkans ledare som delats på sociala medier kan hjälpa oss förstå mer om hur Kristus är världens ljus och hur vi kan efterlikna hans ljus i våra liv.

Ett nytt ljus tänds i var och en av oss

Bild
President Russell M. Nelson

”I år ska jag fira jul för 99:e gången. Under alla dessa år har jag förundrats över den ökade välvilja och mänskliga vänlighet som alltid framträder under denna heliga tid. När vi firar minnet av hans födelse som är världens ljus tänds nytt ljus i var och en av oss. I dag behöver vi Jesu Kristi ljus mer än någonsin. När vi följer honom kan vi var och en hjälpa till att göra det här till en bättre värld.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 18 dec. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Julens ljus

Bild
President Russell M. Nelson

”Eftersom så många av oss kämpar med det gångna årets utmaningar och mer, kan det vara svårt att veta vart vi kan vända oss för att få frid.

Den här julen uppmanar jag er att dela med er av Frälsarens Jesu Kristi ljus till människor omkring er. Det är HANS ljus och HANS kärlek som helar våra hjärtan, i alla livets svårigheter.”

Video: ”Julen ligger mig nära om hjärtat, och jag vet att den gör det för många av er. Med tanke på allt vi har upplevt under det gångna året och mer, får jag ge ett budskap om hur vi kan hjälpa till att förändra liv under den här speciella tiden på året? …

Jag uppmanar er att tänka på hur ni personligen kan nå ut till andra och hjälpa andra känna Jesu Kristi ljus i jul. Den här julen väntar några fortfarande på att ljuset ska tändas igen. Det är därför vi älskar att dela med oss av Jesu Kristi ljus när så många omkring oss tyngs av rädsla och osäkerhet.

Jag inbjuder er att ge plats i hjärtat för dem som kanske har svårt att se Frälsarens ljus och känna hans kärlek. Inga gåvor kommer att betyda lika mycket som rent kärleksfulla handlingar som du erbjuder de ensamma, de utslitna och trötta. Det här är gåvor som påminner oss och dem om den sanna anledningen till högtiden: gåvan av Guds Son Jesus Kristus, som föddes för att driva ut all fruktan och skänka evigt ljus och glädje till alla som följer honom.

Jag önskar er, mina älskade vänner, en mycket god jul och en glädjefylld högtid där vi kan hjälpa andra se och känna Jesu Kristi ljus.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 16 dec. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Fridsfursten

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Höj era röster den här högtiden och fyll era hjärtan med glädjen och tacksamheten över att Kristus är Fridsfursten. Han lever och för in ljus och liv i världen. Han är vår Återlösare och vår Frälsare under julen och alltid.”

Video: ”Det här är tiden då vi ska tänka på Jesus Kristus. Och visa med våra handlingar och med våra ord att det är en del av vårt liv – att när han för in ljus och liv i världen, försöker vi göra detsamma i vår begränsade inflytandesfär. Och vi behöver höja våra röster och fylla våra hjärtan med glädjen och med tacksamheten att Kristus är fridens kung, Fridsfursten. Kristus lever. Han är verklig. Han är vår Återlösare under julen och alltid.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11 dec. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Underverk från världens ljus

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”Våra skrifter talar om Jesus Kristus som världens ljus och liv.

Jag delar min övertygelse om att när vi skyndar oss att tillämpa principerna för frid och välvilja som finns i Jesu Kristi evangelium i våra familjer, samhällen, församlingar och nationer, kan vi få se underverk.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 30 nov. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Ljuspunkter

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”Som kristna tror medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att vi alla är barn till en kärleksfull Fader i himlen och att Jesus Kristus är hans enfödde Son. Våra skrifter talar om Jesus Kristus som världens ljus och liv. Hans ljus är ’det sanna ljuset som upplyser var och en som kommer till världen’ (Läran och förbunden 93:2).

Må vi alla bli ljuspunkter under den här speciella högtiden. Jesus Kristus gav oss ljuset och det fullkomliga exemplet. Han ägnade sitt liv åt de fattiga, de behövande, de sjuka och de lidande och det framgångsrika genomförandet av den eviga plan som han ensam var kvalificerad för. Han är ljuset och har gett oss föredömet. Må vi alla ha julens anda när vi lyser upp världen med vår kärlek och välvilja.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 19 dec. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Kraft och entusiasm

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Som för invånarna i många länder har covid-19-pandemin haft en betydande inverkan på dem i Argentina och Chile. De känslomässiga påfrestningar som människor fortfarande kämpar med är uppenbara.

Men det håller på att bli en ljusare tid för dem. Som jag såg under mitt besök nyligen i Argentina och Chile är folket på väg in i en ny fas full av glädje, tjänande och gemenskap. Det finns kraft och entusiasm bakom denna nya inriktning. Det är ljuset som kommer från Frälsaren. Hans kärlek och vår tro kan hjälpa oss igenom även de mörkaste och ensammaste stunderna.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 28 juni 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vår strävan efter att vandra med honom

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Vi firar det ljus och den sanning som Jesus Kristus förde in i den här världen.

Vår strävan i livet är att söka efter ljus och sanning och att ta emot den storslagna välsignelsen att han vandrar med oss, trots mörkret som finns i världen i dag. Under den här underbara tiden och resten av året också bör vi fundera över hur ljus och sanning hjälper oss att vandra med Frälsaren. Att vandra med honom är alltid den bästa vägen att gå.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 23 dec. 2022, facebook.com/soares.u.

En källa till frid och glädje

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Jesus Kristus är världens ljus för alla Guds barn. När vi följer honom ger hans ljus frid och glädje till var och en av oss.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 16 nov. 2022, facebook.com/soares.u.

Fylla våra liv med hans ljus

Bild
President Susan H. Porter

”Som mödrar och nu far- och mormödrar vet vi att julen kan vara lite kaotisk. Ibland är det en tid av glädje och samlingar, och ibland kan det vara smärtsamt eller svårt.

Oavsett hur julen känns i år hoppas vi att ni kan få tid att vara #EttLjusFörVärlden genom att tjäna andra tillsammans med era barn eller andra nära och kära. Oavsett om barnen i era liv är små barn eller tonåringar är de villiga och kapabla att göra skillnad! När vi samvetsgrant tjänar med våra barn och närstående stärker vi våra relationer med varandra, ger näring åt lärandet när vi prövar nya saker och bygger upp enighet och styrka när vi ger Frälsarens kärlek till människorna omkring oss. När vi fokuserar på Jesus Kristus fylls våra liv mer av hans ljus.

Hitta ett sätt att visa vänlighet som fungerar för er familj och er situation. Ni behöver inte lägga till något i er att-göra-lista. Anden hjälper er veta hur ni kan lyfta andra tillsammans.”

President Susan H. Porter, Facebook, 11 dec. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Ljuset i våra hjärtan

Bild
Syster Amy A. Wright

”Julen är en vacker ljusets högtid Det här ljuset lyser i träd, hem och särskilt i hjärtan. Ljuset vi ser under julen symboliserar Kristi ljus. Vi kan dela med oss av det här ljuset när vi strävar efter att tjäna varandra.”

Syster Amy A. Wright, 16 dec. 2021, facebook.com/Primary1stCounselor.

Slutnot

  1. Dallin H. Oaks, ”Världens ljus och liv”, Nordstjärnan, dec. 1997, s. 42.

Skriv ut