2023
När vi ställs inför motgångar så betyder det inte att saker och ting har blivit fel
December 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

När vi ställs inför motgångar så betyder det inte att saker och ting har blivit fel

När jag ställdes inför den ena prövningen efter den andra välsignade Gud mig med styrka och hopp i stället för att ta bort problemen.

Bild
en man som läser en bok

När jag var tonåring blev jag riktigt sjuk. Mina föräldrar hade inte råd att skicka mig till sjukhuset, så vi åkte från kyrka till kyrka och letade efter någon som kunde hjälpa mig, men ingen kunde det. Efter ett tag gav vi upp och jag fick lida både fysiskt och känslomässigt.

Jag minns att jag frågade: ”Vad är meningen med livet? Varför är jag här? Är underverk ens verkliga?”

När jag hade lite kraft under den här sjukdomen läste jag religiösa böcker från olika samfund och försökte få svar och frid. En dag bad jag tyst till Gud och berättade för honom att jag önskade gå med i en kyrka – men jag visste inte vilken!

Ett år senare hade jag återhämtat mig fysiskt, men jag hade fortfarande många frågor. En dag såg jag min bror prata med två unga män som bar vita skjortor. De inbjöd mig och resten av mina syskon att vara med i deras samtal.

Det här var första gången jag hörde talas om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och Mormons bok.

Samma vecka inbjöds vi att delta i en gudstjänst och snart uppmanades jag att döpas. Jag tackade ja utan att tveka. Jag har varit medlem sedan dess och fick så småningom förmånen att verka som heltidsmissionär.

Men ibland mötte jag motstånd från familjemedlemmar, vänner och andra omkring mig. Några av dem försökte göra mig modfälld, förödmjuka mig och förolämpa min nyfunna tro. Men trots svårigheterna fortsatte jag.

Motgångar gör att vi kan växa

Min erfarenhet av att bli medlem i kyrkan lärde mig att ibland går goda människor igenom svåra perioder. Motgångar och prövningar kan få oss att känna oss osäkra på framtiden. Och ibland tvivlar vi till och med på vår potential eller om vi är på rätt väg. Men jag lärde mig att jag inte upplevde motgångar för att jag hade gjort något fel. Det var i själva verket precis tvärtom.

Jag upplevde motgångar eftersom motgångar är en del av Guds plan.

Herren sa till Joseph Smith: ”Och om du skulle kastas ner i avgrunden eller i mördares händer och dödsdomen fällas över dig … om själva helvetets käftar spärrar upp sitt gap efter dig, så vet, min son, att allt detta ska ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo” (Läran och förbunden 122:7).

Under vår jordiska resa kan vi uppleva prövningar, besvikelser, sorg, sjukdom eller andra smärtor, men vi kan inte ge upp eller lämna evangeliets stig. De här svårigheterna är det som gör att vi kan bli mer som Gud.

Gud älskar oss och besvarar våra böner

Enos beskrev sin upplevelse av att be till Gud: ”Och min själ hungrade, och jag föll på knä inför min Skapare och ropade till honom i mäktig bön och vädjan för min egen själ. Och hela dagen lång ropade jag till honom” (Enos 1:4).

Liksom Enos hade jag bett uppriktigt när jag hade kämpat med ett hjärtproblem och igen senare när jag hade mött motstånd för att jag hade blivit medlem i kyrkan. Gud besvarade mina böner genom att ge mig den nödvändiga trösten och det hopp jag behövde varje gång.

Även om han inte nödvändigtvis botade mitt hjärtproblem eller hindrade människor från att förfölja mig för att jag blev medlem i kyrkan, så sände han mig ändå en särskild försäkran och ett särskilt hopp som hjälpte mig att hålla mig stark på förbundsstigen.

Frid efter stormen

Jag vet att vi är här på jorden för att lära, växa och förbereda oss för att möta Gud. Jag är glad att mina motgångar fick mig att ta till mig evangeliet, känna till min sanna identitet och tjäna Guds barn. Jag är tacksam för att jag inte gav upp när jag ställdes inför motgångar för att jag blev medlem i kyrkan. Sedan dess har jag välsignats med att bli antagen till Brigham Young University–Idaho och har kunnat verka som missionär för BYU–Pathway Worldwide.

Gud leder oss, förfinar oss och visar oss vägen till vår gudomliga bestämmelse som han har förberett för var och en av oss. Jag vet att när vi håller oss kvar på hans förbundsstig finner vi lycka både i det här livet och i det kommande livet.

Skriv ut