2023
Hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus är engagerade i våra liv
December 2023


”Hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus är engagerade i våra liv”, Liahona, dec. 2023.

Unga vuxna

Hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus är engagerade i våra liv

När jag förberedde mig för att verka som missionär fick jag möjlighet att lära mig mer om hur de är en del av mitt liv.

Bild
väg med skyltar

Bakgrund: Alecia Schubert

När jag växte upp påverkades jag djupt av att se heltidsmissionärer återvända hem till vår ö Tonga och bära sina vittnesbörd. De här tillfällena manade mig alltid till att verka som missionär. När det var dags för mig att börja förbereda mig lärde jag mig så mycket om hur vår himmelske Fader och Frälsaren känner för oss.

Här är bara några av de sanningar som jag har lärt mig om deras roll i våra liv.

1. De är medvetna om oss

När jag påbörjade den missionsförberedande kursen gick det inte bra. Jag kämpade med personliga konflikter och oroade mig för att jag inte skulle göra någon skillnad som missionär. Jag kände mig mer ängslig varje dag.

Jag kämpade med de här känslorna ett tag och bad för att få veta om jag verkligen var bra nog att tjäna.

En dag när jag kollade min e-post öppnade jag ett meddelande från KomTillKristus.org. Där, med stora bokstäver i fetstil, stod orden: ”Du räcker till!”

De här orden genomträngde mitt hjärta och jag kände mig tröstad. Mina böner hade besvarats! Jag insåg att vår himmelske Fader och Jesus Kristus är fullt medvetna om våra omständigheter och kan besvara våra böner på de mest personliga sätt.

2. Om vi litar på dem leder de oss

Fastän jag ville gå ut som missionär hade jag fortfarande svårt att fatta beslutet. Jag hade många personliga önskningar som skulle behöva läggas åt sidan om jag tjänade. Jag började mitt första år på universitetet, jag var tveksam till att lämna viktiga vänner, och jag hade alltid planerat att gå med i Tongas försvar. Min bror hade också nyligen dött genom självmord, och sorgen jag kände gjorde det svårt att gå vidare.

Jag undrade ofta: ”Är det verkligen rätt för mig att verka som missionär?”

Så jag tog med mig alla mina frågor till generalkonferensen. Under den konferensen sa äldste Dieter F. Uchtdorf: ”När man uppriktigt söker sanningen – evig, oföränderlig sanning – blir valen mycket klarare.”1

Jag kände sanningen i det uttalandet. Ibland kan det vara svårt att lita på att Gud ger oss något bättre när vi är så fästa vid våra tidigare önskningar. Men genom fasta, bön och budskap från generalkonferensen lärde jag mig personligen att när vi litar på Gud ser vi ofta att han leder oss till större möjligheter och välsignelser än vi kunde ha förverkligat på egen hand (se Hebreerbrevet 11:40).

Precis som Gud sörjde för israeliterna i öknen när de ångrade att de lämnade Egypten (se 2 Moseboken 16:3), och precis som han ledde Lehis familj över vildmarken till det utlovade landet (se 1 Nephi 18), kan vi alltid lita på att han leder oss dit vi behöver vara om vi utövar tro.

3. De utför fortfarande underverk

När jag lär mig om alla fantastiska sätt som vår himmelske Fader och Jesus Kristus är engagerade i mitt liv förnyar jag mitt hopp om att allt är möjligt genom tro på Jesus Kristus (se Matteus 19:26). Även när vi kämpar med känslor av otillräcklighet välsignar de oss med den hjälp och de underverk vi behöver för just våra omständigheter.

Trots min rädsla välsignade Gud mig med underverket att ha självförtroende nog till att verka som missionär.

Genom att leva efter Jesu Kristi evangelium kan vi finna frid och underverk i våra liv när vi strävar efter att följa honom på förbundsstigen. Genom att ingå och hålla förbund med vår himmelske Fader är ”vi bundna till varandra”, som president Russell M. Nelson har sagt. Och ”tack vare vårt förbund med Gud tröttnar han aldrig på att hjälpa oss, och vi förbrukar aldrig hans barmhärtiga tålamod med oss. Var och en av oss har en speciell plats i Guds hjärta. Han har stora förhoppningar för oss.”2 När vi söker vår himmelske Fader och Jesus Kristus ser vi deras mirakulösa inflytande i våra liv.

När jag förberedde mig för min mission uppenbarades det för mig hur mycket vår Frälsare och vår himmelske Fader uppskattar vår villighet att offra för deras sak. Jag har sett hur det verkligen hjälper mig att ”uppehålla ett positivt andligt momentum”3 och övervinna världen4 när jag ger av min tid, mina talanger och mitt hjärta till dem. Jag tror av hela mitt hjärta att det finns stora välsignelser som väntar oss när vi villigt tjänar Herren.

Skriv ut