Bøker og leksjoner
Kapittel 42: Innsamlingen av Israels hus


Kapittel 42

Innsamlingen av Israels hus

Bilde
The Old Testament prophet Israel (Jacob) with his sons gathered around him. One of the sons (Joseph) is kneeling before his father. Israel has his hand on the son's head as he prepares to give him a priesthood blessing.

Israels hus er Guds paktsfolk

  • Hvilket ansvar har Guds paktsfolk overfor verdens nasjoner?

Jakob var en stor profet som levde flere hundre år før Kristi tid. Fordi Jakob var trofast, ga Herren ham det spesielle navnet Israel, som betyr «en som seirer med Gud» eller «lar Gud seire» (Bible Dictionary, «Israel», 708). Jakob hadde tolv sønner. Disse sønnene og deres familier ble kjent som Israels tolv stammer, eller israelittene (se 1. Mosebok 49:28).

Jakob var sønnesønn av Abraham. Herren inngikk en evig pakt med Abraham som ble fornyet med Isak og med Jakob og hans barn (se kapittel 15 i denne boken, se også bildet i dette kapitlet, der Jakob velsigner sine sønner). Gud lovet at israelittene ville være hans paktsfolk så lenge de ville være lydige mot hans bud (se 5. Mosebok 28:9-10). De ville være en velsignelse for alle verdens nasjoner ved å bringe evangeliet og prestedømmet til dem (se Abraham 2:9-11). Således ville de holde sin pakt med Herren og han ville holde sin pakt med dem.

Israels hus ble adspredt

Om og om igjen har Herrens profeter advart Israels hus og sagt hva som ville skje hvis de ble ugudelige. Moses profeterte: «Herren skal sprede deg blant alle folkene fra jordens ene ende til den andre» (5. Mosebok 28:64).

Tross advarselen brøt israelittene stadig Guds bud. De kjempet seg imellom og delte seg i to riker: Nordriket, kalt Israels rike, og Sydriket, kalt Juda rike. Ti av Israels tolv stammer bodde i Nordriket. Under en krig ble de erobret av sine fiender og ført i fangenskap. Noen av dem unnslapp senere til landene i nord og ble tapt for resten av verden.

Omkring hundre år etter at Nordriket ble tatt, ble også Sydriket erobret. Hovedstaden Jerusalem ble ødelagt i år 586 f.Kr. og mange av de gjenværende to Israels stammer ble tatt til fange. Senere vendte noen av disse stammene tilbake og bygget opp igjen Jerusalem. Like før Jerusalem ble ødelagt forlot Lehi og hans familie, som tilhørte Israels hus, byen og slo seg ned på det amerikanske fastland.

Etter Kristi tid ble Jerusalem igjen ødelagt, denne gang av romerske soldater. Jødene ble spredt over store deler av verden. Idag finner vi israelitter i alle verdens land. Mange av dem vet ikke at de er etterkommere av det gamle Israels hus.

  • Hvordan har det gavnet Guds barn at hans paktsfolk har blitt spredd over hele jorden?

Israels hus må samles

  • Hvorfor ønsker Herren å samle sitt folk?

  • Hvordan vil Israels hus bli innsamlet?

Herren lovet at hans paktsfolk en dag skulle samles: «Jeg vil selv samle resten av mine får fra alle de land jeg har drevet dem bort til» (Jeremia 23:3).

Gud samler sine barn gjennom misjonærarbeid. Etter hvert som folk får kunnskap om Jesus Kristus, tar imot frelsens ordinanser og holder de medfølgende pakter, blir de «paktens barn» (3. Nephi 20:26). Han har viktige grunner til å samle sine barn. Han samler dem så de kan lære evangeliets læresetninger og forberede seg til å møte Frelseren når han kommer tilbake. Han samler dem så de skal bygge templer og utføre hellige ordinanser for forfedre som døde uten å ha fått denne muligheten. Han samler dem for at de skal kunne styrke hverandre og være forenet i evangeliet, finne beskyttelse mot ond innflytelse i verden. Han samler dem også for at de skal kunne forberede seg til å dele evangeliet med andre.

Makt og myndighet til å lede arbeidet med Israels innsamling ble gitt Joseph Smith av profeten Moses, som viste seg i 1836 i Kirtland tempel (se L&p 110:11). Siden da har hver profet innehatt nøklene til innsamlingen av Israels hus, og innsamlingen har vært en viktig del av Kirkens arbeid. Paktens folk samles nå ved at de tar imot det gjengitte evangelium og tjener Abrahams, Isaks og Jakobs Gud (se 5. Mosebok 30:1-5).

Israelittene vil først bli samlet åndelig og deretter fysisk. De samles åndelig når de slutter seg til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og inngår og holder hellige pakter. Den åndelige innsamlingen begynte i profeten Joseph Smiths tid og fortsetter idag over hele verden. Konvertitter til Kirken er israelitter ifølge blodlinje eller ved adopsjon. De tilhører Abrahams og Jakobs familie (se Abraham 2:9-11; Galaterne 3:26-29).

President Joseph Fielding Smith sa det slik: «Det er mange nasjoner representert i … Kirken … De har kommet fordi Herrens ånd hvilte over dem; … etter å ha mottatt innsamlingens ånd, forlot de alt for evangeliets skyld» (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954-56], 3:205; kursiv i originalen).

Israels fysiske innsamling vil si at paktens folk vil «samles hjem til sine arveland og skal slå seg ned i alle sine lovede land» (2. Nephi 9:2). Efraims og Manasse stammer vil bli innsamlet på det amerikanske fastland. Juda stamme vil vende tilbake til byen Jerusalem og området rundt den. De ti tapte stammer vil motta sine lovede velsignelser fra Efraims stamme (se L&p 133:26-34).

Da Kirken ble gjenopprettet, ble de hellige bedt om å samle seg i Ohio, deretter i Missouri og så i Saltsjødalen. Idag har imidlertid profeter i nyere tid forkynt at Kirkens medlemmer skal bygge opp Guds rike i sitt eget land. Eldste Russell M. Nelson sa: «Valget å komme til Kristus handler ikke om et fysisk sted, men om individuell forpliktelse. Folk kan bli ”bragt til kunnskap om Herren” [3. Nephi 20:13] uten å forlate sitt hjemland. Riktignok innebar omvendelse til Kirken i tidligere tider også emigrasjon. Men nå finner innsamlingen sted i alle land … Innsamlingsstedet for brasilianske hellige er Brasil, innsamlingsstedet for nigerianske hellige er Nigeria, innsamlingsstedet for koreanske hellige er Korea, osv. Sion er ”de rene av hjertet”.» [L&p 97:21.] («Sion er overalt hvor det finnes rettferdige hellige» Liahona, nov. 2006, 81).

Israels fysiske innsamling vil ikke være fullendt før Frelseren kommer tilbake og fortsetter inn i tusenårsriket (se Joseph Smith – Matteus 1:37). Da vil Herrens løfte oppfylles:

«Se, derfor skal dager komme, sier Herren, da det ikke mer skal bli sagt: Herren lever, han som førte Israels barn opp fra landet Egypt!

Men Herren lever, han som førte Israels barn opp fra landet i nord og fra alle de land som han hadde drevet dem bort til. Og jeg vil føre dem tilbake til deres land, det som jeg gav deres fedre (Jeremia 16:14–15 KJv.).

  • På hvilke måter har du blitt åndelig innsamlet som en av Herrens paktsfolk?

  • På hvilke måter har du vært med på innsamlingen av andre?

Ytterligere skriftsteder

Skriv ut