Bibliotek
Åbenbaring


»Åbenbaring«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
en pige beder udendørs

Vejledning til evangelisk studium

Åbenbaring

Daglig personlig vejledning fra en kærlig himmelsk Fader

Spørgsmål og usikkerhed er en normal del af livet. Hvem, I henvender jer til for at få svar og forsikring, er ekstremt vigtigt. Heldigvis er Gud der for at hjælpe jer i jeres søgen efter svar og forståelse. I kan stole på løftet om, at »hvis nogen af jer står tilbage i visdom,« kan I bede ham om hjælp, og »så vil [I] få den« (Jak 1:5).

Gud taler til sine børn individuelt med personlig åbenbaring gennem Helligånden. Han har sørget for profeter og andre personer og ressourcer til at vejlede os gennem livets udfordringer og oplevelser. En af de vigtigste ressourcer er den lovede kommunikation, der kan komme til os fra Gud gennem Helligånden.

Hvad er åbenbaring?

Åbenbaring er den guddommelige vejledning og kommunikation, som vor kærlige himmelske Fader giver sine børn. Den opleves ofte som stille følelser eller tanker, der beskrives som Helligåndens »stille, sagte røst« (L&P 85:6). Vi øger vores evne til at modtage og genkende personlig åbenbaring, når vi vender os til Gud i bøn, studerer de hellige skrifter og søger at være lydige mod Guds befalinger. Herren leder sin kirke gennem åbenbaring, som han giver til sine bemyndigede tjenere. Derudover kan vi hver især modtage personlig åbenbaring til at hjælpe os med specifikke behov, ansvarsopgaver og spørgsmål.

Emneoversigt: Åbenbaring

Relaterede skriftstudievejledninger: Helligåndsgaven, Bøn, Skrifterne, Søg sandhed og undgå bedrag

Afsnit 1

Gud kan kommunikere med jer gennem personlig åbenbaring

Billede
En pige knæler i bøn ved seng

Gud elsker jer og han er helt bekendt med de udfordringer og prøvelser, I møder. Han har ikke efterladt jer alene (se Joh 14:18). I kan tage vigtige skridt til at forberede jer på at modtage og genkende personlig åbenbaring. Åndelig forberedelse omfatter at studere skrifterne, tilbede på sabbatsdagen og i Herrens hus, omvende sig dagligt, faste og bede oprigtigt. Herren lover, at han vil vejlede jer, hvis I søger at komme ham nær (se L&P 88:63).

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Find et roligt sted, hvor I regelmæssigt kan gå hen. Ydmyg jer for Gud. Udøs jeres hjerte for vor himmelske Fader. Vend jer til ham for at finde svar og trøst.

Bed i Jesu Kristi navn om jeres bekymringer, jeres frygt, jeres svagheder – ja, selve jeres hjertes længsler. Og lyt så! Nedskriv de tanker, som kommer til jer. Nedskriv jeres følelser, og følg op med de handlinger, I bliver tilskyndet til at gøre …

Intet åbner himlen som kombinationen af øget renhed, nøjagtig lydighed, oprigtig søgen, dagligt at mætte sig med Kristi ord i Mormons Bog og regelmæssigt afsat tid til tempeltjeneste og slægtsforskning.«

Noget at tænke over

  • Alle Guds børn kommer til denne verden med Kristi lys. Læs Moroni 7:16-18; L&P 84:46-48; 93:2, og se efter, hvad denne gave omfatter, og hvorfor den er afgørende.

  • Jeres ønske om at søge åbenbarelsens ånd kan øges, når I bedre forstår Guds villighed til at dele den med jer. Sammenlign følgende skriftsteder for at finde principper, der kan forberede jer til at opleve åbenbarelsens ånd: 1 Nefi 10:17-19; 2 Nefi 32:3; Lære og Pagter 9:8; Joseph Smith – Historie 1:10-17. Hvilke principper for personlig åbenbaring undervises der om i disse skriftsteder? Hvorfor er det værdifuldt at indse, at vi har et ansvar for at forberede os på at modtage personlig åbenbaring?

Aktivitet til at lære med andre

  • I en artikel i Liahona fra januar 2021 med titlen »Tilegn jer åbenbaringens princip« taler præsident Russell M. Nelson om, hvordan vi bedre kan forstå, hvordan vi indbyder vor himmelske Faders vejledning i vores liv. Bed medlemmerne af jeres gruppe om at studere dele af artiklen. Tal sammen om følgende spørgsmål: Hvilke principper lægger præsident Nelson vægt på? Hvad føler I jer inspireret til gøre anderledes efter at have læst dette budskab?

Lær mere

Afsnit 2

Personlig åbenbaring kommer generelt som indtryk, tanker og følelser

Billede
en mand, der tænker

Har I nogensinde lært vendinger på et nyt sprog? Med studium og øvelse kan I begynde at genkende de ord, når andre nævner dem i en samtale. På lignende vis genkender I måske ikke altid Åndens røst til at begynde med, men at lære vigtige principper kan forberede jer til bedre at forstå guddommelig kommunikation. Profeten Elias i Det Gamle Testamente så for eksempel en storm, et jordskælv og en ild, men profeten Elias bemærkede, at »Herren var ikke i« disse ting. Men så hørte han »en sagte susen« og genkendte den som Herrens røst (se 1 Kong 19:11-13). Gud taler til os med en »stille røst« (se Hel 5:28-30) og med følelser som fred, trøst og glæde (se Gal 5:22-23).

Et andet princip for åbenbaring er, at Gud giver »menneskenes børn linje på linje, forskrift på forskrift, lidt her og lidt der« (2 Ne 28:30). Det betyder, at Gud ikke giver os alt på en gang. Personlig åbenbaring kan snarere udfolde sig over tid.

Ældste David A. Bednar har kastet lys over dette begreb: »Vi har som medlemmer af Kirken en tendens til at fremhæve storslåede og dramatiske, åndelige tilkendegivelser så meget, at vi måske glemmer at påskønne og kan endda overse den almindelige måde, hvorpå Helligånden udfører sin gerning. Selve ›vejens enkelhed‹ (1 Ne 17:41) med at modtage små og stykvise åndelige indtryk, som over tid og sammenlagt udgør et ønsket svar eller den vejledning, vi har brug for, kan få os til at se ›forbi målet‹ (Jakob 4:14).«

Noget at tænke over

  • I sin tale »Hør ham« ved aprilkonferencen 2020 sagde præsident Nelson: »Det har aldrig været mere afgørende at vide, hvordan Ånden taler til jer end lige nu … Jeg fornyer min bøn til jer om at gøre, hvad end det kræver at øge jeres åndelige evne til at modtage personlig åbenbaring.« På hvilke måder har I oplevet personlig åbenbaring?

Aktivitet til at lære med andre

Lær mere

Afsnit 3

Herren leder sin kirke gennem åbenbaring

Billede
De Tolv Apostles Kvorum

Åbenbarelsens ånd kan vejlede os hver især, men når Herren ønsker at lede sin kirke, taler han gennem den levende profet, der tjener som Kirkens præsident (se L&P 107:91-92). Ældste Dale G. Renlund har sagt: »Kun profeten modtager åbenbaring for Kirken. Det ville være »i modstrid med Guds orden for andre at modtage en sådan åbenbaring … Personlig åbenbaring tilhører med rette den enkelte. Man kan fx få åbenbaring om, hvor man skal bo, hvilken karriere man skal følge, eller hvem man skal gifte sig med. Kirkens ledere kan undervise i læresætninger og give inspirerede råd, men ansvaret for disse beslutninger ligger hos os. Det er vores åbenbaring at modtage.«

Noget at tænke over

  • Kort tid efter Kirken var blevet organiseret, blev Joseph Smiths vigtige rolle som profet tydeliggjort for Kirkens medlemmer. Læs Lære og Pagter 43:1-7. Hvordan kan det princip, der er beskrevet i dette skriftsted, beskytte jer mod at blive bedraget af dem, der ikke er af Gud?

Aktivitet til at lære med andre

  • Læs sammen med jeres gruppe præsident M. Russell Ballards tale »Synet om de dødes forløsning«,, og se efter, hvordan Herren forberedte præsident Joseph F. Smith på at modtage så betydningsfuld en åbenbaring for Kirken. Hvordan forberedte præsident Smiths livserfaring ham på det syn, han modtog? Hvad gjorde præsident Smith ifølge Lære og Pagter 138:1-11, der forberedte ham til at blive undervist fra himlen? Hvordan hjælper dette eksempel os til at forstå vigtigheden af at forberede os til at kunne genkende åbenbarelsens ånd?

Lær mere

Udskriv