Bibliotheek
Openbaring


ā€˜Openbaringā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
meisje bidt buiten

Evangeliestudiewijzer

Openbaring

Dagelijkse persoonlijke leiding van onze liefdevolle hemelse Vader

Vragen en onzekerheid horen bij het leven. Het is uitermate belangrijk dat je je voor antwoorden en geruststelling tot de juiste bron wendt. Gelukkig is God er om je te helpen bij je zoektocht naar antwoorden en begrip. Je kunt vertrouwen op de belofte dat je, als je in wijsheid tekortschiet, Hem om hulp kunt vragen, en ze zal je gegeven worden (zie Jakobus 1:5).

God spreekt via persoonlijke openbaring door de Heilige Geest individueel tot zijn kinderen. Hij heeft ons profeten, andere mensen en hulpmiddelen gegeven om ons door de moeilijkheden en ervaringen van dit leven heen te loodsen. Een van de belangrijkste is de beloofde communicatie van God die door de Heilige Geest tot ons kan komen.

Wat is openbaring?

Openbaring is de goddelijke leiding en communicatie die onze liefdevolle hemelse Vader aan zijn kinderen geeft. Ze wordt vaak ervaren als stille gevoelens of gedachten die als de ā€˜stille, zachte stemā€™ van de Heilige Geest worden omschreven (Leer en Verbonden 85:6). We vergroten ons vermogen om persoonlijke openbaring te ontvangen en te herkennen als we ons in gebed tot God wenden, de heilige Schriften bestuderen en proberen Gods geboden te gehoorzamen. De Heer leidt zijn kerk door middel van openbaring die Hij aan zijn bevoegde dienstknechten geeft. Daarnaast kan ieder van ons persoonlijke openbaring ontvangen om ons met specifieke behoeften, taken en vragen te helpen.

Overzicht onderwerp: Openbaring

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Gave van de Heilige Geest, Gebed, Schriften, Waarheid zoeken en misleiding vermijden

Sectie 1

God kan door persoonlijke openbaring met je communiceren

Afbeelding
meisje knielt in gebed naast bed

God heeft je lief en weet perfect met welke moeilijkheden en beproevingen je te maken hebt; Hij heeft je niet alleen gelaten (zie Johannes 14:18). Je kunt belangrijke stappen zetten om je voor te bereiden om persoonlijke openbaring te ontvangen en herkennen. Geestelijke voorbereiding omvat Schriftstudie, aanbidding op de sabbat en in het huis des Heren, dagelijkse bekering, vasten en oprecht bidden. De Heer belooft dat Hij je zal leiden als je ernaar streeft dichter tot Hem te komen (zie Leer en Verbonden 88:63).

President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd:

ā€˜Ga naar een rustige plek die regelmatig toegankelijk is. Verootmoedig u voor God. Stort uw hart bij uw hemelse Vader uit. Wend u tot Hem voor een antwoord en voor troost.

ā€˜Bid in de naam van Jezus Christus over uw zorgen, angsten, zwakheden, ja, de diepste verlangens van uw hart. Luister dan. Noteer de plannen die in uw gedachten komen. Noteer uw gevoelens en doe wat u ingegeven wordt. [ā€¦]

ā€˜Er is geen betere manier om de hemelen te openen dan door een combinatie van toenemende reinheid, exacte gehoorzaamheid, oprecht zoeken, ons dagelijks aan de woorden van Christus in het Boek van Mormon vergasten en regelmatig tijd aan tempelwerk en familiegeschiedenis besteden.ā€™

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • In het artikel ā€˜In het beginsel openbaring groeienā€™ in de Liahona van januari 2021 bespreekt president Russell M. Nelson hoe we de leiding van onze hemelse Vader beter in ons leven kunnen uitnodigen. Laat de leden van je groep delen van het artikel bestuderen. Bespreek de volgende vragen: Welke beginselen beklemtoont president Nelson? Waartoe voel je je geĆÆnspireerd na het lezen van dit artikel?

Meer weten

Sectie 2

We ontvangen persoonlijke openbaring doorgaans als ingevingen, gedachten of gevoelens

Afbeelding
man denkt na

Heb je weleens zinnetjes in een nieuwe taal geleerd? Als je ze bestudeert en inoefent, kun je die woorden gaan herkennen als anderen ze in een gesprek gebruiken. Op soortgelijke wijze herken je eerst misschien niet altijd de stem van de Geest, maar door belangrijke beginselen te leren, kun je goddelijke communicatie beter gaan begrijpen. De profeet Elia uit het Oude Testament was bijvoorbeeld getuige van een sterke wind, een aardbeving en een vuur, maar Elia merkte op dat de Heer niet in die dingen was. Maar toen hoorde hij ā€˜het suizen van een zachte stilteā€™ en herkende hij dat als de stem van de Heer (zie 1 Koningen 19:11ā€“13). God spreekt tot ons met een stille, zachte stem (zie Helaman 5:28ā€“30) en met gevoelens als vrede, troost en vreugde (zie Galaten 5:22ā€“23).

Een ander beginsel van openbaring is dat God ā€˜de mensenkinderen regel op regel [geeft], voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinigā€™ (2Ā Nephi 28:30). Dat betekent dat God ons niet alles tegelijk geeft. Persoonlijke openbaring kan zich in de loop der tijd ontvouwen.

Ouderling David A. Bednar heeft hierover gezegd: ā€˜Als leden van de kerk zijn we geneigd ons zozeer te richten op wonderbaarlijke en indrukwekkende geestelijke manifestaties, dat we minder of geen oog hebben voor het gebruikelijke patroon waarmee de Heilige Geest te werk gaat. De ā€œeenvoud van het middelā€ (1 Nephi 17:41) waarbij we stapsgewijs geestelijke indrukken krijgen die na verloop van tijd uitmonden in het gewenste antwoord of de nodige leiding, kan ons het doel doen ā€œvoorbijzienā€ (Jakob 4:14).ā€™

Om over na te denken

  • In zijn toespraak tijdens de algemene aprilconferentie van 2020, ā€˜Hoor Hemā€™, heeft president Nelson gezegd: ā€˜Het is juist nu noodzakelijker dan ooit om te weten hoe de Geest tot u spreekt. [ā€¦] Ik smeek u nogmaals om er alles aan te doen uw geestelijk vermogen te vergroten, zodat u openstaat voor persoonlijke openbaring.ā€™ Hoe heb je persoonlijke openbaring ervaren?

Activiteit om samen met anderen te leren

Meer weten

Sectie 3

De Heer leidt zijn kerk door openbaring

Afbeelding
Quorum der Twaalf Apostelen

De geest van openbaring kan ieder van ons persoonlijke leiding bieden, maar als de Heer leiding aan zijn kerk wil geven, spreekt Hij bij monde van de levende profeet die president van de kerk is (zie Leer en Verbonden 107:91ā€“92). Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ā€˜Alleen de profeet [ontvangt] openbaring voor de kerk. Het is ā€œin tegenstrijd met Gods bestuurā€ dat anderen dergelijke openbaringen zouden ontvangen. [ā€¦] Persoonlijke openbaring is voorbehouden aan individuen. U kunt bijvoorbeeld openbaring ontvangen over uw woonplaats, uw carriĆØre of uw toekomstige huwelijkspartner. Kerkleiders onderwijzen in de leer en geven geĆÆnspireerde raad, maar de verantwoordelijkheid voor deze keuzes ligt bij u. Dit zijn openbaringen die voor u zijn bestemd.ā€™

Om over na te denken

  • Kort na de organisatie van de kerk werd de belangrijke rol van Joseph Smith als profeet voor de leden van de kerk verduidelijkt. Lees Leer en Verbonden 43:1ā€“7. Hoe kan het beginsel in deze tekst je beschermen tegen misleiding door mensen die niet van God zijn?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Lees met de groep de toespraak ā€˜Het visioen over de verlossing van de dodenā€™ van president M. Russell Ballard en ga na hoe de Heer president Joseph F. Smith had voorbereid om zoā€™n belangrijke openbaring voor de kerk te ontvangen. Hoe hadden de levenservaringen van president Smith hem op het visioen dat hij ontving voorbereid? Wat deed president Smith volgens Leer en Verbonden 138:1ā€“11 waardoor hij voorbereid was om vanuit de hemel onderwezen te worden? Waarom is het volgens dit voorbeeld belangrijk om ons voor te bereiden om de geest van openbaring te herkennen?

Meer weten

Afdrukken