2020
Het eerste visioen: een patroon voor persoonlijke openbaring
Februari 2020


Het eerste visioen: een patroon voor persoonlijke openbaring

De profeet Joseph Smith heeft ons door zijn ervaring in het heilige bos geleerd hoe we in het dagelijks leven openbaring kunnen ontvangen.

Afbeelding
painting of First Vision

Het eerste visioen, Walter Rane

De tweehonderdste verjaardag van wat wij ‘het eerste visioen van Joseph Smith’ noemen, is een mooie kans om ons geloof in zijn profetische zending te vergroten, en van zijn voorbeeld te leren hoe wij meer persoonlijke openbaring van God kunnen ontvangen.

Toen de 14-jarige Joseph Smith in Palmyra (New York, VS) uit het bos kwam, wist hij dat God met zijn kinderen op aarde communiceert. Hij geloofde de woorden die hij in de Bijbel had gelezen:

‘Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.

‘Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt’ (Jakobus 1:5–6).

Joseph Smith heeft onverschrokken naar die belofte gehandeld, en dat kunnen wij ook. President Russell M. Nelson heeft hierover gezegd: ‘Als we ook maar iets van Joseph Smiths transcendente ervaring in het heilige bos leren, dan is het wel dat de hemelen geopend zijn en dat God tot zijn kinderen spreekt.’1

God houdt zich aan zijn belofte om met zijn kinderen op aarde te communiceren als zij erom vragen en ervoor in aanmerking komen. Door zijn ervaring in het eerste visioen en door de vloedgolf van openbaring die hij tijdens de herstelling ontving, heeft de profeet Joseph Smith ons geleerd hoe wij in ons dagelijks leven persoonlijke openbaring kunnen ontvangen.

Joseph zei: ‘Zijn wij klaar om tot Hem te komen, dan is Hij klaar om tot ons te komen.’2

De hemelen zijn open

Onze uitdaging bestaat erin om zo te handelen dat we de boodschappen van waarheid kunnen ontvangen die onze hemelse Vader ons als openbaring wil sturen, en dat we herkennen wat Hij ons al heeft gestuurd. Joseph Smiths ervaring is daar een voorbeeld van. Hij had het boek Jakobus en andere Bijbelse boeken waarschijnlijk meerdere malen gelezen, net als wij. Maar op een dag herkende hij onder invloed van de Heilige Geest de boodschap die hem naar het heilige bos leidde. Hij heeft verteld hoe hij een boodschap ontdekte die God lang voordien had gestuurd:

‘In de tijd dat de buitengewone moeilijkheden die veroorzaakt werden door de twisten tussen deze groeperingen godsdienstijveraars, op mij drukten, las ik op zekere dag de zendbrief van Jakobus, hoofdstuk 1 vers 5, dat luidt: En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.

‘Nooit heeft enige passage uit de Schrift een mensenhart sterker getroffen dan deze op dat moment het mijne. Zij leek met grote kracht in iedere vezel van mijn hart door te dringen. Ik dacht er keer op keer over na, in het besef dat als iemand wijsheid van God nodig had, ik dat was; ik wist immers niet wat ik moest doen, en tenzij ik méér wijsheid kon krijgen dan ik toen bezat, zou ik het nooit weten, want de godsdienstleraars van de verschillende sekten vatten dezelfde passages uit de Schrift zo verschillend op, dat alle vertrouwen om het probleem te kunnen oplossen aan de hand van de Bijbel de bodem werd ingeslagen’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–12).

Joseph Smiths ervaring verliep volgens een patroon dat wij kunnen volgen om persoonlijke boodschappen van God te herkennen. Waarom trof een Schrifttekst hem zo sterk? Waarom drong die met grote kracht in iedere vezel van zijn hart door? En waarom bleef hij er keer op keer over nadenken?

Er kunnen vele redenen zijn waarom God met zoveel kracht tot de jonge Joseph sprak, maar de belangrijkste reden is dat zijn hart er klaar voor was.

Een gebroken hart is een voorbereid hart

Joseph had om minstens twee redenen een gebroken hart. Hij wilde vergeving van zijn zonden en zwakheden ontvangen, en hij wist dat alleen Jezus Christus die kon geven. En hij wilde écht weten welke van de wedijverende kerken waar was, zodat hij zich erbij kon aansluiten.

Joseph was voorbereid door zijn geloof dat Jezus de Christus en zijn Heiland was. Met dat geloof en met een nederig hart was hij er klaar voor. Over wat hij toen voelde, zei hij: ‘Ik [riep] de Heer aan en smeekte om zijn genade, want er was niemand anders tot wie ik me kon richten om genade te ontvangen.’3

Hij was klaar om aanspraak te maken op de belofte in Jakobus, en dat kunnen wij ook zijn. De stroom van openbaring die daarop volgde, zorgde ervoor dat de Heer Josephs leven veranderde, en het leven zegende van alle kinderen van onze hemelse Vader, hun kinderen en hun gezinnen, die ooit naar de aarde zijn gekomen of die nog geboren moeten worden.

Een allesoverstijgende zegening voor u en mij is dat we van Josephs voorbeeld kunnen leren hoe we licht en kennis van God kunnen ontvangen. Door het voorbeeld van Joseph te volgen, kunnen we blijvende vreugde brengen aan onze dierbaren en aan hen die we in naam van de Heer dienen. En hun voorbeeld kan de zegening van persoonlijke openbaring doorgeven in een keten waarvan wij het einde niet kunnen zien, maar onze hemelse Vader wel.

Afbeelding
painting of young Joseph Smith

Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, Walter Rane

Ons op openbaring voorbereiden

Het patroon dat Joseph volgde om zich op persoonlijke openbaring voor te bereiden was eenvoudig en is makkelijk na te volgen, maar het gaat er niet om dat we een lijstje met stappen in volgorde afwerken. Iedereen is een uniek kind van God, en heeft dus verschillende leermethoden en manieren om de waarheid te leren. Maar het voorbeeld van Joseph toont aan dat enkele openbaringen van licht en waarheid noodzakelijk zijn als voorbereiding om voortdurend persoonlijke openbaring te ontvangen. De Heer wist dat toen Hij ons de avondmaalsgebeden gaf, als sjabloon waarmee ieder van ons persoonlijke openbaring door de Heilige Geest kan ontvangen.

U ervaart het misschien anders, maar als ik de woorden ‘O God, eeuwige Vader’ (Leer en Verbonden 20:77, 79) hoor, dan krijg ik een warm gevoel van liefde. De woorden van de avondmaalsgebeden doen me denken aan mijn gevoelens toen ik als 8-jarige in Philadelphia (Pennsylvania, VS) uit de doopvont kwam. Ik wist toen dat Jezus mijn Heiland was, en ik voelde de vreugde van reinheid. Soms denk ik aan twee schilderijen, van Jezus aan het kruis en Jezus die uit het graf opstaat. Meestal komt er een gevoel van dankbaarheid en liefde voor Hem over mij.

Als ik hoor dat ik gewillig moet zijn om ‘Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden’, dan voel ik nederig mijn behoefte aan bekering en vergeving. En als ik dan de belofte hoor dat ik zijn Geest bij mij mag hebben (zie Leer en Verbonden 20:77), dan voel ik dat het waar is. En elke keer krijg ik een gevoel van licht, vrede, en vertrouwen omdat ik geopenbaarde boodschappen van God kan horen.

De 14-jarige Joseph Smith kende de avondmaalsgebeden niet toen hij werd voorbereid op de persoonlijke openbaringen die hij in het heilige bos en later zou ontvangen. Maar hij volgde een patroon dat we allemaal kunnen volgen om voor voortdurende persoonlijke openbaring in aanmerking te komen:

  • Hij bestudeerde de woorden die God al in de Schriften had geopenbaard.

  • Hij dacht na over wat hij had gelezen en gevoeld.

  • Hij wendde zich vaak en aandachtig tot de Schriften.

  • Vanuit het geloof dat hij door studie en overpeinzing had ontwikkeld, besloot hij te bidden.

  • Toen de openbaring kwam, ontving hij waarheid en licht. Hij leefde naar de waarheid die hij had gekregen, en streefde naar meer waarheid.

  • Hij wendde zich weer tot de Schriften, ontving meer openbaring van God, en schreef die op.

  • Hij bleef bidden en gehoorzamen, en kreeg zodoende nog meer licht en leiding.

President Nelson heeft beschreven welke prachtige kans er voor ons open ligt als we het voorbeeld van Joseph Smith volgen: ‘Wat zal uw zoektocht op gelijke wijze voor u openen? In welke wijsheid schiet u tekort? Wat wilt u dringend weten of begrijpen? Volg het voorbeeld van de profeet Joseph Smith. Ga naar een rustige plek die regelmatig toegankelijk is. Verootmoedig u voor God. Stort uw hart bij uw hemelse Vader uit. Wend u tot Hem voor een antwoord en voor troost.’4

Afbeelding
young adult reading scriptures

Satan verzet zich tegen openbaring

Door het voorbeeld van Joseph Smith te volgen, zult u van dichtbij kennismaken met zijn moed en volharding. Als u bidt, zult u waarschijnlijk niet zoveel tegenstand ervaren als hij in het heilige bos, maar u doet er goed aan die gebeurtenis in gedachte te houden. Joseph beschreef die tegenstand als volgt:

‘Toen ik mij had begeven naar de plek die ik eerder had gekozen en om mij heen had gekeken en had vastgesteld dat ik alleen was, knielde ik neer en begon de verlangens van mijn hart tot God op te zenden. Nauwelijks had ik dat gedaan, of ik werd aangegrepen door een of andere kracht die mij geheel overmande en zo’n verbazingwekkende invloed op mij had, dat mijn tong gebonden werd, zodat ik niet kon spreken. Dikke duisternis omhulde mij en enige tijd had ik het gevoel dat ik tot plotselinge verdelging was gedoemd.

Maar, al mijn krachten aanwendend om God aan te roepen om mij te bevrijden uit de macht van deze vijand die mij had aangegrepen, en op het moment dat ik op het punt stond in wanhoop te verzinken en mij aan verdelging over te geven – niet aan een denkbeeldige ondergang, maar aan de macht van een bestaand wezen uit de onzichtbare wereld dat zo’n verbazingwekkende kracht bezat als ik nog nooit in enig wezen had gevoeld – precies op dat moment van grote ontsteltenis zag ik recht boven mijn hoofd een lichtkolom, de helderheid van de zon overtreffend, die geleidelijk neerdaalde tot zij op mij viel’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:15–16).

Die vreselijke tegenstand, die heel Josephs leven doorging, was er omdat Lucifer een eind wilde maken aan de openbaring die tot de herstelling van het evangelie van Jezus Christus zou leiden. Uw gebeden om openbaring van God te ontvangen, zullen met minder tegenstand te maken krijgen, maar u moet toch Josephs voorbeeld van moed en volharding volgen.

Satan zal waarschijnlijk subtielere middelen gebruiken om zich te verzetten tegen uw inspanningen om persoonlijke openbaring te ontvangen en te behouden. Hij zal u bijvoorbeeld leugens sturen, wat zijn manier van valse openbaring is. Hij zal proberen tot u door te dringen met boodschappen die u willen laten geloven dat God en de herrezen Jezus Christus niet bestaan, dat er geen levende profeten en openbaring zijn, dat Joseph Smith misleid was, en dat uw gevoelens en ingevingen van de Geest eigenlijk de inbeelding van ‘een uitzinnige geest’ (Alma 30:16) zijn.

Hij zal die leugens op u afvuren, net zoals hij Joseph Smith aanviel, als u aanstalten maakt om te bidden, en nadat u openbaring hebt ontvangen. Ik heb twee manieren gevonden om aan die aanvallen te ontsnappen.

Ten eerste, bid altijd onmiddellijk als u zich daartoe aangespoord voelt. Geef twijfel geen kans. President Brigham Young (1801–1877) heeft gezegd dat iemand die wacht tot hij zin heeft om te bidden, minder geneigd is om te bidden.5

Ten tweede, schrijf de boodschappen die u van God ontvangt meteen op. Ik heb gemerkt dat een duidelijke geestelijke boodschap enkele minuten later vervaagd of helemaal weg kan zijn. Ik heb geleerd om zelfs midden in de nacht op te staan en ingevingen op te schrijven. Anders kunnen ze verloren gaan.

Ook hierin geeft Joseph ons het goede voorbeeld. Hij heeft meerdere keren opgeschreven wat er tijdens het eerste visioen is gebeurd, en hij heeft het in de loop der jaren aan verschillende mensen verteld. Net als andere profeten wist de profeet Joseph hoe belangrijk en moeilijk het is om geopenbaarde waarheid in woorden weer te geven.

Afbeelding
young adult praying

Openbaring is onze nakomelingen tot zegen

Net als Joseph Smith kunnen we onze kinderen en kleinkinderen tot zegen zijn met de woorden van openbaring die wij van God ontvangen. Omdat ieder van ons unieke behoeften heeft, is misschien maar een deel van de openbaring die we voor onszelf ontvangen ook nuttig voor degenen voor wie we in Gods ogen verantwoordelijk zijn. Maar het schriftelijke bewijs dat God tot ons heeft gesproken kan voor hen dezelfde zegen zijn als die de profeet Joseph ons heeft gegeven.

Het eerste visioen toont aan dat de hemelen open zijn. God luistert naar onze gebeden. Hij openbaart Zichzelf en zijn Zoon aan ons. De Heilige Geest spreekt tot het hart van hen die voorbereid zijn om de stille, zachte stem te horen en te voelen. We kunnen die lessen en die boodschap doorgeven aan degenen die we liefhebben en die ons zullen volgen.

Ik dank onze goedgunstige Vader in de hemel, die van ons houdt, onze gebeden hoort en in onze tijd over de Heiland zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.) Ik dank de Heer Jezus Christus, die zijn kerk door de profeet Joseph Smith heeft hersteld. En ik dank de Heilige Geest, die graag voortdurend bij ons wil zijn.

Ik getuig dat het antwoord ‘Ja’ is op het gebed van een kind:

Hemelse vader, hoort U mijn gebed

en is het waar dat u daar boven op mij let?6

Ik bid dat wij, net als de profeet Joseph Smith en onze huidige profeet, de uitnodiging van onze liefhebbende hemelse Vader, van onze Heiland en van de Heilige Geest zullen aannemen om elke dag het licht en de waarheid van persoonlijke openbaring te ontvangen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95.

  2. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 44.

  3. Joseph Smith, in ‘First Vision Accounts’, versie van 1832, Gospel Topics Essays, ChurchofJesusChrist.org/topics/essays.

  4. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, 95.

  5. Zie Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young (1997), 45.

  6. ‘Gebed van een kind’, Kinderliedjes, p. 6–7.

ACHTERGROND, GETTY IMAGES

Afdrukken