2020
Wat de herstelling voor jou betekent
Februari 2020


Wat de herstelling voor jou betekent

Dankzij het herstelde evangelie kun jij weten wie je werkelijk bent en wat God van je verwacht.

Afbeelding
Joseph Smith praying

Illustratie, Robert Barrett

In de musical Fiddler on the Roof beschrijft het hoofdpersonage, Tevye, een voordeel van de tradities van zijn cultuur. Hij zegt: ‘En dankzij onze tradities weet ieder van ons wie hij is en wat God van hem verwacht.’1 Je hoeft hiervoor niet op traditie te vertrouwen. Dankzij de herstelling kun jij weten wie je bent en wat God van jou verwacht. Als je nog onzeker bent, heb je het recht en de plicht om die kennis op te eisen.

Tweehonderd jaar geleden kreeg de 14-jarige Joseph Smith het eerste hemelse visioen dat de herstelling inluidde. Joseph ging naar een bos vlakbij zijn huis in het noorden van de staat New York (VS), omdat hij zich zorgen maakte om het welzijn van zijn ziel. Hij wilde weten bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij wilde weten wie hij was en wat God van hem verwachtte. Hij kreeg de antwoorden die hij zocht, maar hij leerde veel meer op die dag en in de 24 jaar die daarop volgden. Dankzij herstelde waarheid kun je niet alleen te weten komen waarom God jou heeft geschapen, maar kun je ook achter je uiteindelijke bestemming komen. Net als Joseph Smith, kun je het zelf weten.

Wie ben jij?

Jij bent een geliefd kind van God. Hij kent je en houdt van je. Joseph kwam dat te weten toen God de Vader en Jezus Christus in 1820 aan hem verschenen. Joseph schreef: ‘Een van Hen sprak tot mij, mij bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

God kende Joseph. Hetzelfde geldt voor jou. God kent jou. Hij kent je al heel lang, en Hij houdt al van jou zolang als Hij je kent. Hij kent je goddelijke potentieel om vooruitgang te maken en met Hem de verhoging te ontvangen.2

In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat deze diepe, herstelde waarheid: ‘Ieder mens […] is geschapen naar het beeld van God. Ieder is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming.’3 Dat lijkt misschien duidelijk voor mensen die al lang lid van de kerk zijn. Maar dat is het niet voor veel gerenommeerde christelijke theologen. Zij verklaren dat het jouw enige bestemming is om God te aanbidden en vereren, en dat God jou alleen maar heeft geschapen zodat je Hem zou loven, aanbidden en dienen.

Door Joseph Smith heeft God geopenbaard dat het zijn werk en heerlijkheid is om jou te verheerlijken, om jouw onsterfelijkheid en eeuwig leven tot stand te brengen.4 Jou verheerlijken, verheerlijkt ook Hem. Maar Gods streven en doel is om de omstandigheden te scheppen waarin jij vooruitgang kunt maken. De eindbestemming van jouw vooruitgang is blijvende vreugde. Koning Benjamin zei tegen zijn volk: ‘[Denk na] over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke; en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen, waardoor zij bij God kunnen wonen in een staat van nimmer eindigend geluk’ (Mosiah 2:41).

God heeft het beste met je voor. Hij is mild en liefdevol. Hij weet dat je om te groeien naar de aarde moest komen, een lichaam krijgen, en al doende goed van kwaad onderscheiden. Hij wil niet dat je voor altijd een kind of puber blijft, en Hij wil je ook niet africhten tot een huisdier dat blindelings gehoorzaamt. Nee, Hij wil dat je ervoor kiest om Hem te volgen en leert van wat je meemaakt, zodat je volwassen wordt en een erfgenaam wordt van alles wat Hij bezit.5 Dat is jouw goddelijke bestemming.

Deze waarheden zijn fundamenteel voor de herstelde leer die we dankzij het eenvoudige gebed van Joseph Smith hebben.

Afbeelding
girl praying

Wat verwacht God van jou?

God verwacht twee belangrijke dingen van je. Ten eerste verwacht Hij dat je zijn plan leert kennen en het volgt. Ten tweede verwacht Hij dat je anderen helpt het plan te leren kennen en te volgen.

In het voorsterfelijk leven heb je over Gods heilsplan geleerd en het aanvaard. Dat was misschien geen gemakkelijke beslissing. Een derde deel van de kinderen van onze hemelse Vader verwierp het plan. Maar jij wilde naar de aarde komen, een lichaam krijgen, en je keuzevrijheid gebruiken om voor het plan te kiezen. God wist, en jij wist ook, dat je hier op aarde fouten zou maken en zou zondigen. Die zonden zouden ervoor zorgen dat je nooit meer in Gods tegenwoordigheid kon wonen, tenzij iemand je van je zonden zou verlossen. Gods plan hield in dat Jezus Christus jouw verlosser zou worden. Jezus Christus heeft verzoening gedaan voor jouw zonden en fouten, zodat jij aanspraak op Gods heilsplan kunt maken.6 Hij betaalde de ultieme prijs, om ‘bij de Vader aanspraak te maken op zijn recht op barmhartigheid’ jegens jou (Moroni 7:27).

Gods plan hield ook in dat je de gave van keuzevrijheid zou krijgen, ‘om goed van kwaad te onderscheiden’ (2 Nephi 2:5). Jij ‘kunt handelen’ (zie Leer en Verbonden 58:28), jij kunt zelf beslissingen nemen. Maar als je slechte beslissingen neemt of fouten maakt, verwacht God dat je je keuzevrijheid gebruikt om je te bekeren. Bekering wordt mogelijk gemaakt door de verzoening van Jezus Christus, en is nodig om rein voor God te staan.7

Je bekeert je door je tot God te wenden en geloof in Jezus Christus te oefenen. Op voorwaarde van bekering maakt de verzoening van Jezus Christus het voor jou mogelijk om kwijtschelding te ontvangen van de straf die je anders zou krijgen. Je laat zien dat je je hebt bekeerd als je de wetten en verordeningen van het evangelie gehoorzaamt. En als je je bekeert, kun je zuiver, rein en geheiligd worden.

God zei tegen Adam: ‘Dit is het heilsplan voor alle mensen, door het bloed van mijn Eniggeborene’ (Mozes 6:62). Dankzij ons geloof in Christus en het plan van onze hemelse Vader kunnen we ‘de woorden van het eeuwige leven […] genieten in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld, ja, onsterfelijke heerlijkheid’ (Mozes 6:59).

Het tweede belangrijke dat God van jou verwacht, is dat je anderen helpt het plan te leren kennen en te volgen. Als je eenmaal begrijpt dat God en zijn Zoon, Jezus Christus, van jou houden, krijg je een natuurlijk verlangen om die kennis met anderen te delen. Het evangelie van Jezus Christus verkondigen, wordt ook wel de ‘vergadering van Israël’ genoemd. President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Lieve en bijzondere jonge mensen, jullie zijn bewust op dit moment, de allerbelangrijkste tijd in de geschiedenis van de wereld, naar de aarde gestuurd om Israël te helpen vergaderen. Er gebeurt nu niets in deze wereld wat belangrijker is dan dat. Niets heeft meer betekenis. Echt helemaal niets.

‘Deze vergadering moet alles voor je betekenen. Dat is de zending waarvoor je naar de aarde bent gestuurd.’8

Als je deze verbondsplicht vervult, zul je vreugde9 ervaren, en draag je bij aan je persoonlijk heil.10

Doordat het evangelie van Jezus Christus op aarde is hersteld, kun je weten wie je bent en wat God van jou verwacht. We herdenken de herstelling die tweehonderd jaar geleden in een bos vlakbij de boerderij van de familie Smith in het noorden van de staat New York begon, omwille van haar reikwijdte en belangrijkheid voor jou. Het oprechte gebed van Joseph ontketende een vloedgolf van openbaring die nog steeds door zijn apostelen en profeten voortduurt. Jezus Christus leidt zijn kerk en zijn werk op aarde, zodat jij je goddelijke potentieel kunt bereiken en weer bij je hemelse Vader wonen.

Noten

  1. Joseph Stein, Jerry Bock, Sheldon Harnick, Fiddler on the Roof (1964), 3.

  2. ‘God, die zich te midden van geesten en heerlijkheid bevond, achtte het raadzaam, daar hij intelligenter was, om wetten in te stellen waardoor de rest het voorrecht kon krijgen om net zoveel vooruitgang te maken als Hijzelf […] zodat zij net als Hij de verhoging kunnen ontvangen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 227.)

  3. ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145.

  4. Zie Mozes 1:39.

  5. Zie Dale G. Renlund, ‘Kies voor u heden’, Liahona, november 2018, 104.

  6. Zie Jesaja 53:3–12. Jesaja vermeldt tien keer dat Christus plaatsvervangend voor de zonde leed.

  7. God heeft gezegd: ‘[Je moet je] bekeren, anders [kun je] geenszins het koninkrijk van God beërven, want niets wat onrein is, kan daar wonen’. Je moet dus ‘in het koninkrijk van de hemel wedergeboren worden uit water en uit de Geest en gereinigd worden door bloed, ja, het bloed van [Gods] Eniggeborene; opdat [je] geheiligd kunt worden van alle zonde’ (Mozes 6:57, 59).

  8. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Zie Leer en Verbonden 18:15–16.

  10. Zie Leer en Verbonden 4:2, 4; 31:5; 36:1; 60:7; 62:3; en 84:61.

Afdrukken