Instituutti
Oppiaihe 17, opettajan aineisto: Saamme toivoa siitä, että Jeesus Kristus on voittanut kuoleman


”Oppiaihe 17, opettajan aineisto: Saamme toivoa siitä, että Jeesus Kristus on voittanut kuoleman”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 17, opettajan aineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Oppiaihe 17, opettajan aineisto

Saamme toivoa siitä, että Jeesus Kristus on voittanut kuoleman

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut: ”Ylösnousemus kuolleista on uskomme rohkaiseva henkilökohtainen tukipilari. Se tuo merkitystä oppiimme, motivoi käyttäytymistämme ja antaa toivoa tulevaisuuteemme.” (”Mitä Vapahtajamme on tehnyt meidän hyväksemme?”, Liahona, toukokuu 2021, s. 75.) Tämän oppiaiheen aikana oppilaat keskustelevat Herran ylösnousemuksen todellisuudesta ja kertovat, kuinka se antaa heille toivoa, kun he kohtaavat kuolevaisen ruumiin mukanaan tuomia haasteita.

Opetusehdotuksia

Monet silminnäkijät todistavat Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta.

Voisit aloittaa oppitunnin kehottamalla oppilaita kirjoittamaan muutaman virkkeen siitä, miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on tärkeä heille henkilökohtaisesti. Anna sitten muutamille aikaa kertoa siitä pienryhmissä tai yhdessä. Voisit esittää yhden tai useampia seuraavista kysymyksistä arvioidaksesi, mistä oppilaiden on ehkä keskusteltava tarkemmin oppitunnin aikana:

Voisit näyttää kuvaa ylösnousseesta Kristuksesta, joka ilmestyy Marialle haudan luona. Lukekaa yhdessä Joh. 20:14–18. Pyydä oppilaita kuvittelemaan, miltä Mariasta on mahtanut tuntua hänen nähdessään ylösnousseen Herran. Pyydä oppilaita kertomaan ajatuksistaan, tuntemuksistaan tai vaikutelmistaan.

Muistuta oppilaille, että valmistautumisaineiston osassa 1 heitä pyydettiin valitsemaan yhden silminnäkijän kertomus Kristuksen ylösnousemuksesta ja kirjoittamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan tästä tapahtumasta. Anna oppilaille aikaa kerrata valitsemansa kohta tai valita sellainen, jos tarpeen. Pyydä heitä sitten muodostamaan pienryhmiä ja kehota heitä kertomaan, mitä he oppivat tutkimistaan kertomuksista. Voisit sitten kysyä:

  • Millainen vaikutus näillä kertomuksilla saattaisi olla jonkun uskoon Jeesukseen Kristukseen?

Voisit laittaa näkyville seuraavan tilanteen: Mieti, kuinka voisit vastata ystävälle, joka sanoo: ”Uskon, että Jeesus Kristus oli hieno opettaja ja uskonnollinen johtaja. Hyväksyn Hänen eettiset opetuksensa, mutta en usko, että ylösnousemus olisi todella tapahtunut.”

Voisit keskustelun kuluessa esittää seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka apostoli Paavali olisi mahtanut vastata tähän toteamukseen? (Voisit kerrata 1. Kor. 15:14, 17–22. Oppilaat saattavat huomata seuraavanlaisia totuuksia: Ylösnousemus on olennainen osa Herran evankeliumia. Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta kaikki nousevat kuolleista.)

  • Miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on olennainen osa Hänen evankeliumiaan? Mitkä Jeesusta Kristusta ja Hänen evankeliumiaan koskevat totuudet on vahvistettu, koska Hän on noussut ylös kuolleista? (Voisitte kerrata vanhin D. Todd Christoffersonin sanat valmistautumisaineiston osasta 2.)

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia mieleenne tulee sen tiedon myötä, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta kaikki ihmiset – myös sinä – nousevat kuolleista? (Voisit itsekin kertoa tämän kysymyksen herättämistä ajatuksistasi.)

Paavali opettaa, että me voimme riemuita, koska Jeesus Kristus on voittanut kuoleman.

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Käsittele henkilökohtaisia aiheita varoen ja myötätuntoisesti. Kun puhut aiheista, jotka voivat herättää voimakkaita tunteita, ole hienotunteinen oppilaidesi tilanteita ja tunteita kohtaan. Tutustu oppilaidesi elämään, jotta tiedät, miten parhaiten lähestyä arkaluonteisia aiheita. Seuraa oppitunnin aikana oppilaiden ilmeitä ja mieti, kuinka luokan keskustelu saattaa vaikuttaa oppilaisiin.

Kerro seuraava kertomus Alisasta, seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Paul V. Johnsonin tyttärestä:

Kuva
vanhin Paul V. Johnson

Miltei vuosi sitten tyttäremme Alisa kuoli. Hän oli taistellut syöpää vastaan lähes kahdeksan vuotta – hänelle oli tehty useita leikkauksia, hän oli saanut monia erilaisia hoitoja, kokenut jännittäviä ihmeitä ja syviä pettymyksiä. Katsoimme, miten hänen fyysinen vointinsa heikkeni, kun hän lähestyi kuolevaisen elämänsä loppua. Oli tuskallista nähdä sen tapahtuvan kallisarvoiselle tyttärellemme – sille kirkassilmäiselle pienokaiselle, joka oli varttunut lahjakkaaksi, suurenmoiseksi naiseksi, vaimoksi ja äidiksi. Luulin, että sydämeni murtuisi. (”Kuolemaa ei enää ole”, Liahona, toukokuu 2016, s. 121)

  • Oletteko te tai joku tuntemanne henkilö kokeneet samanlaisia tuntemuksia? Jos olette, niin millaiset olivat olosuhteet?

Pyydä oppilaita kertaamaan vanhin Johnsonin lausunto valmistautumisaineiston osasta 3 sekä lukemaan 1. Kor. 15:52–55. Voisit ehdottaa, että he panevat merkille opetuksia, jotka voivat antaa lohtua ja toivoa. Voisit sitten kysyä:

  • Kuinka oppi ylösnousemuksesta voi antaa lohtua ja toivoa ihmisille, jotka kamppailevat heikentävien sairauksien, elämää muuttaneiden vammojen, synnynnäisten poikkeamien tai läheisen kuoleman kanssa? (Oppilaat saattavat mainita seuraavanlaisen totuuden: Me nousemme kuolleista katoamattomassa ja kuolemattomassa ruumiissa.)

  • Milloin ylösnousemuksen todellisuuden ymmärtäminen on auttanut teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä?

Voisit kertoa lisää Alisan kokemuksesta:

Kuva
vanhin Paul V. Johnson

Alisa tutki selviytymisprosentteja niiden osalta, joilla oli samantyyppinen syöpä kuin hänellä itsellään, eivätkä prosentit olleet rohkaisevia. Hän kirjoitti: ”Mutta parannuskeino on olemassa, joten en pelkää. Jeesus on jo parantanut minun syöpäni ja teidän. – – Minä parannun. Olen iloinen siitä, että tiedän tämän.”

Voimme korvata sanan syöpä millä tahansa muulla fyysisellä, henkisellä tai emotionaalisella vaivalla, jonka saatamme kohdata. Ylösnousemuksen ansiosta nekin on jo parannettu. (”Kuolemaa ei enää ole”, Liahona, toukokuu 2016, s. 122)

  • Mitä voimme oppia Alisan ja vanhin Johnsonin kokemuksista?

Voisitte laulaa laulun ”Hän on noussut!” (MAP-lauluja, 123) tai katsoa videon ”Hän elää – juhli pääsiäistä, koska Jeesus Kristus elää” (2.26).

Laita sitten näkyville seuraavat kysymykset tai kysymyksiä, joiden tunnet olevan merkityksellisempiä oppilaillesi, ja kehota oppilaita pohtimaan ja kirjoittamaan ajatuksiaan, tuntemuksiaan ja vaikutelmiaan.

  • Kuinka Vapahtajan ylösnousemus on antanut sinulle rauhaa ja toivoa, kun olet kohdannut kuolevaisuuden haasteita, tai kuinka se voisi tehdä niin?

  • Kuinka voit vahvistaa omaa todistustasi tai jonkun muun todistusta sen avulla, mitä olet oppinut ylösnousemuksesta?

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa ja miettiä, kannusta muutamia heistä kertomaan, mitä he kirjoittivat.

Ensi kerraksi

Voisit kannustaa oppilaita valmistautumaan seuraavaa oppituntia varten lähettämällä heille seuraavan viestin: Kun tutkit oppiaiheen 18 valmistautumisaineistoa, mieti, mikä rooli armolla on elämässäsi.

Tulosta