Instituutti
Oppiaihe 27, opettajan aineisto: Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä


”Oppiaihe 27, opettajan aineisto: Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 27, opettajan aineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Oppiaihe 27, opettajan aineisto

Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä

Oppilaat voivat tuntea pimeyttä, lannistumista ja epätoivoa monista syistä. Sitä vastoin he voivat täyttyä toivon voimalla, kun he keskittyvät maailman valoon, Jeesukseen Kristukseen. Tässä oppiaiheessa oppilailla on mahdollisuus miettiä, mitä he voivat tehdä lisätäkseen toivoaan Hänessä.

Opetusehdotuksia

Jeesus Kristus julistaa olevansa maailman valo ja elämä.

Voisit aloittaa oppiaiheen näyttämällä seuraavaa kuvaa:

Kuva
nuori aikuinen peittää kasvojaan valolta
  • Pyhissä kirjoituksissa puhutaan ihmisistä, jotka harhailevat tai kulkevat pimeässä tai jotka viruvat tai elävät pimeydessä (ks. Ps. 82:5; OL 95:6, 12; Ps. 107:10–11; Luuk. 1:79). Mitä tämä pimeys voi mielestänne kuvata?

Lue ääneen Joh. 8:12 ja Moosia 16:9 ja pyydä oppilaita panemaan merkille, kuinka Jeesus Kristus voi auttaa meitä voittamaan pimeyden. Laita taululle seuraava totuus: Kun seuraamme Jeesusta Kristusta, Hän on elämämme valo ja elämä.

  • Millä tavoin Jeesus Kristus on elämässämme sekä valo että elämä? (Voisit tarvittaessa pyytää oppilaita kertaamaan presidentti Dallin H. Oaksin lausunnon valmistautumisaineiston osasta 1.)

Voisit auttaa oppilaita huomaamaan tämän oppiaiheen merkityksen näyttämällä seuraavat kysymykset ja lukemalla ne ääneen. Kehota oppilaita pohtimaan näitä kysymyksiä samalla kun he katsovat videota ”The Light That Shineth in Darkness” [Valo, joka loistaa pimeydessä] (2.19).

  • Kuinka se, että seuraatte Jeesusta Kristusta maailman valona ja elämänä, voi siunata, vahvistaa ja auttaa teitä?

  • Milloin olette kokeneet Jeesuksen Kristuksen tarjoamaa valoa tai elämää? Miten se on vaikuttanut tai voisi vaikuttaa elämäänne?

Kun oppilaat ovat katsoneet videon, kehota heitä kirjoittamaan, mitä ajatuksia kysymykset heissä herättivät. Voisit kehottaa heitä keskustelemaan vastauksistaan yhdessä tai pienryhmissä.

Voisit näyttää oheista kuvaa Suolajärven temppelistä ja voisitte lukea yhdessä sisar Sharon Eubankin lausunnon valmistautumisaineiston osasta 1. Tai voisit näyttää vastaavan video-osion (0.00–1.17) hänen puheestaan ”Kristus – valo, joka loistaa pimeydessä” (Liahona, toukokuu 2019, s. 73–74).

Kuva
Suolajärven temppeli
  • Millä tavoin vastustaja ”tekee työtä himmentääkseen valomme, aiheuttaakseen oikosulun yhteydessämme” eli katkaistakseen yhteytemme Vapahtajan valoon? (Sharon Eubank, ”Kristus – valo, joka loistaa pimeydessä”, s. 73)

  • Millä tavoin me voimme luoda yhteyden tai pysyä yhteydessä Jeesukseen Kristukseen, valon ja elämän todelliseen lähteeseen? (Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan, mitä he voisivat tehdä.)

Toivo lisääntyy, kun kiinnitämme huomiomme Jeesukseen Kristukseen.

Laita näkyville seuraava totuus asiakirjasta ”Elävä Kristus – apostolien todistus”: Jeesus Kristus ”on maailman valkeus, elämä ja toivo”.

Oppilaidesi tarpeiden mukaan voi olla hyödyllistä lyhyesti kerrata toivon määritelmä ja vanhin Dieter F. Uchtdorfin toinen lausunto valmistautumisaineiston osassa 2. Sitten voisit kysyä:

  • Kuinka meitä siunataan, kun pidämme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta ylimpänä toivon lähteenämme? Miksi on hyödyllistä tietää, että toivo on myös lahja?

Voisit kehottaa oppilaita ajattelemaan jotakuta tuntemaansa henkilöä, joka saattaa tuntea lannistusta, surua, yksinäisyyttä, hämmennystä tai huolta. Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Moroni 7:40–42 ja Et. 12:4 ja panemaan merkille sellaisia totuuksia toivosta Kristuksessa, jotka voisivat muuttaa sitä, kuinka koemme elämän.

Kun olet antanut oppilaille riittävästi aikaa tutkia, kehota muutamia oppilaita kertomaan, mitä totuuksia he löysivät ja kuinka nämä totuudet voivat lisätä jonkun toivoa Kristuksessa.

Voisit pyytää oppilaita katsomaan pyhien kirjoitusten kertomusta, jota he päättivät tutkia valmistautumisaineiston osassa 2. Anna heille muutama minuutti aikaa kerrata, mitä he tutkivat. Jaa luokka pienryhmiin ja pyydä oppilaita kertomaan valitsemastaan pyhien kirjoitusten kertomuksesta ja siitä, mitä he oppivat sen pohjalta toivosta Kristuksessa.

Voisit auttaa oppilaita tuntemaan, miten tärkeää on, että heillä on toivo Kristuksessa, laittamalla näkyville presidentti Uchtdorfin, joka palveli siihen aikaan ensimmäisessä presidenttikunnassa, seuraavat sanat kokonaan tai osittain. Kun oppilailla on ollut hetki aikaa lukea ja pohtia tätä lausuntoa, voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta todistamaan toivosta, jota he tuntevat Jeesuksessa Kristuksessa, ja siitä, kuinka se vaikuttaa heidän elämäänsä.

Kuva
presidentti Dieter F. Uchtdorf

Jeremian tavoin minä kuulutan: ”Siunattu on se mies, joka – – panee [toivonsa Herraan]” [Jer. 17:7].

Joelin tavoin minä todistan: ”Herra on kansansa [toivo], Israelin vuorilinna” [Joel 4:16].

Nefin tavoin minä julistan: ”[Ponnistelkaa] eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” [2. Nefi 31:20.] – –

Ja kaikille, jotka kärsivät – kaikille, jotka tuntevat olevansa masentuneita, huolissaan tai yksinäisiä – minä sanon rakastaen ja syvää huolta teistä kantaen, älkää koskaan antako periksi.

Älkää koskaan luovuttako.

Älkää koskaan antako epätoivon saada voittoa hengestänne.

Ottakaa vastaan Israelin Toivo ja luottakaa Häneen, sillä Jumalan Pojan rakkaus tunkeutuu läpi kaiken pimeyden, lievittää kaikki murheet ja ilahduttaa jokaista sydäntä. (”Toivon ääretön voima”, Liahona, marraskuu 2008, s. 24)

Kehota oppilaita pohtimaan seuraavia kysymyksiä ja kirjoittamaan saamiaan oivalluksia, vaikutelmia tai tuntemuksia:

  • Mitä sellaista olet tänään oppinut, mikä voi auttaa sinua tuntemaan toivoa vaikeuksien tai epätoivon hetkinä?

  • Mitä yksinkertaisia asioita voit tehdä lisätäksesi uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja toivoasi Hänessä?

Ensi kerraksi

Voisit valmistaa oppilaita tämän oppikurssin viimeiseen oppituntiin lähettämällä viikon aikana seuraavan viestin: Kun tutkit viimeisen oppituntimme valmistautumisaineistoa, pohdi, mitä olet oppinut tällä oppikurssilla. Kuinka se, mitä olet oppinut, on vaikuttanut ymmärrykseesi Jeesuksesta Kristuksesta ja uskoosi Häneen?

Tulosta