Instituutti
Oppiaihe 27, luokan valmistautumisaineisto: Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä


”Oppiaihe 27, luokan valmistautumisaineisto: Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 27, luokan valmistautumisaineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Kuva
Maailman valo, Howard Lyon

Oppiaihe 27, luokan valmistautumisaineisto

Saamme toivoa maailman valossa ja elämässä

Vaikka haluamme elämämme olevan onnellista, niin satunnaiset pimeyden ja epätoivon tunteet ovat yleisiä meille kaikille. Nämä tunteet voivat aiheutua synnistä, pelosta, epäilyksestä tai menetyksestä. Ne ovat yksinkertaisesti osa kuolevaisuuden kokemustamme. Kun opiskelet, mieti, kuinka voit saada voimaa Jeesukselta Kristukselta, joka ”on maailman valkeus, elämä ja toivo” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, jeesuksenkristuksenkirkko.org).

Osa 1

Kuinka Jeesuksen Kristuksen antama valo ja elämä voivat vahvistaa minua?

Jesaja profetoi, että Messias olisi valona maailmalle (ks. Jes. 49:6; 60:1–3). Jeesus Kristus vahvisti olevansa profetoitu Messias, kun Hän julisti: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Presidentti Dallin H. Oaks, neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on selittänyt:

Kuva
presidentti Dallin H. Oaks

Jeesus Kristus on maailman valkeus, koska Hän on sen valon lähde, joka kirkastaa meidän ymmärryksemme, koska Hänen opetuksensa ja esimerkkinsä valaisevat meidän tiemme ja koska Hänen voimansa saa meidät tekemään hyvää. (”Maailman valkeus ja elämä”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 60)

Kun Jeesus Kristus ilmestyi nefiläisille ja lamanilaisille, Hän julisti: ”Ja katso, minä olen maailman valo ja elämä” (3. Nefi 11:11, kursivointi lisätty; ks. myös Moosia 16:9). Presidentti Oaks on sanonut Vapahtajan tehtävästä maailman elämänä:

Jeesus Kristus on maailman elämä, koska Hänellä on ainutlaatuinen asema siinä ”suuressa ja iankaikkisessa kuolemasta vapauttamisen suunnitelmassa” (2. Nefi 11:5), josta pyhät kirjoitukset puhuvat. – –

[Hän] on maailman elämä, koska Hänen ylösnousemuksensa ja sovituksensa pelastavat meidät sekä fyysiseltä että hengelliseltä kuolemalta. (Ks. ”Maailman valkeus ja elämä”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 60)

Kuva
Maailman valo, Brent Borup

Sisar Sharon Eubank, ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on kertonut kokemuksen, joka havainnollistaa sitä, miten tärkeää on, että Jeesus Kristus on elämämme valo ja elämä:

Kuva
sisar Sharon Eubank

Toimistostani Apuyhdistyksen rakennuksessa on täydellinen näkymä Suolajärven temppeliin. Joka ilta kuin kellon tarkkuudella temppelin ulkovalot syttyvät hämärässä. Temppeli on vakaa, rauhoittava merkkituli aivan ikkunani ulkopuolella.

Yhtenä iltana viime helmikuussa toimistoni pysyi poikkeuksellisen hämäränä auringon laskiessa. Kun katsoin ikkunasta, temppeli oli pimeänä. Valoja ei ollut sytytetty. Yhtäkkiä minusta tuntui murheelliselta. En nähnyt temppelin torneja, jotka olin nähnyt joka ilta vuosien ajan.

Se, että näin pimeyttä siellä, missä odotin näkeväni valoa, muistutti minua siitä, että yksi perustavaa laatua olevista tarpeistamme, jotta kehittyisimme, on pysyä yhteydessä valonlähteeseemme – Jeesukseen Kristukseen. Hän on voimamme lähde, maailman valo ja elämä. Ellei meillä ole vahvaa yhteyttä Häneen, me alamme kuolla hengellisesti. Sen tietäen Saatana yrittää hyödyntää meidän kaikkien kokemia maallisia paineita. Hän tekee työtä himmentääkseen valomme, aiheuttaakseen oikosulun yhteydessämme, keskeyttääkseen virranjakelun jättäen meidät yksin pimeyteen. (”Kristus – valo, joka loistaa pimeydessä”, Liahona, toukokuu 2019, s. 73–74)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä siunauksia olet kokenut elämässäsi, kun olet pyrkinyt olemaan yhteydessä maailman valoon ja elämään? Mitä voisit tehdä vahvistaaksesi tuota yhteyttä?

Osa 2

Kuinka keskittyminen Jeesukseen Kristukseen voi tuoda minulle toivoa?

Se, että osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen maailman valona ja elämänä, voi siunata elämäämme monin tavoin. Yksi niistä tavoista on se, että se antaa meille toivoa.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, silloinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on selittänyt, kuinka Jeesuksen Kristuksen valo ja elämä tuovat toivoa:

Kuva
presidentti Dieter F. Uchtdorf

Jumalan valo on todellinen. Se on kaikkien ulottuvilla! Se antaa elämän kaikelle [ks. OL 88:11–13]. Sillä on voima lieventää syvimmänkin haavan kirvelyä. Se voi olla yksinäisen ja sairaan sielumme parantavaa balsamia. Se voi kylvää kirkkaamman toivon siemeniä toivottomuuden peltoon. (”Jumalan valon antama toivo”, Liahona, toukokuu 2013, s. 75)

Julkaisussa Lujana uskossa sanotaan: ”Sana [toivo] sisältää jokapäiväisessä kielenkäytössämme usein hivenen epävarmuutta. Saatamme sanoa esimerkiksi, että toivomme sään muuttuvan tai ystävän tulevan kylään. Evankeliumin kielessä toivo on kuitenkin varmaa, horjumatonta ja aktiivista. Profeetat puhuvat ’vahvasta toivosta’ (Alma 34:41) ja ’elävästä toivosta’ (1. Piet. 1:3).” (Lujana uskossa, ”Toivo”, churchofjesuschrist.org.)

Kuva
hymyilevä nuori aikuinen

Kun ajattelet kohtaamiasi haasteita, muista, että profeetta Mormon eli aikana, jolloin hengellinen pimeys hallitsi nefiläisten elämää (ks. Morm. 1–6). Näinä vaikeina aikoina Mormon opetti, kuinka voimme tuntea suurempaa toivoa.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moroni 7:40–42 ja pane merkille, mikä on uskon, toivon ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen välinen suhde.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin David A. Bednar

Usko ja luottamus Kristukseen sekä aulis turvautuminen Hänen ansioihinsa, laupeuteensa ja armoonsa johtaa Hänen sovituksensa ansiosta toivoon ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä (ks. Moroni 7:41). Sellainen usko ja toivo tuovat elämäämme suloisen omantunnon rauhan, jota me kaikki kaipaamme. (”Sen tähden he tukahduttivat pelkonsa”, Liahona, toukokuu 2015, s. 47)

Mormonin tavoin myös profeetta Eter eli haasteellisena aikana (ks. Et. 11). Ja Mormonin tavoin Eter opetti, että vaikeimpinakin aikoina me voimme tuntea toivoa Jeesuksessa Kristuksessa.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Et. 12:4 ja pane merkille, kuinka toivo Kristuksessa voi vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme.

Opi lisää toivon voimasta lukemalla presidentti Uchtdorfin seuraavat sanat tai katsomalla video ”The Power of Hope” [Toivon voima] (2.11):

Kuva
presidentti Dieter F. Uchtdorf

Toivo on Hengen lahja [ks. Moroni 8:26]. – –

Toivo – – [on] pysyvää luottamusta siihen, että Herra täyttää lupauksensa meille. Se on luottamusta siihen, että jos me elämme Jumalan lakien ja Hänen profeettojensa sanojen mukaan nyt, me saamme halutut siunaukset tulevaisuudessa. Se on uskomista ja varautumista siihen, että rukouksiimme vastataan. Se ilmenee varmuutena, myönteisyytenä, innokkuutena ja sisukkuutena. – –

Näyttipä luku elämämme kirjassa tänään kuinka ankealta hyvänsä, niin Jeesuksen Kristuksen elämän ja uhrin ansiosta me voimme toivoa ja olla varmoja siitä, että elämämme kirjan loppu ylittää suurimmatkin odotuksemme. (”Toivon ääretön voima”, Liahona, marraskuu 2008, s. 21–23)

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue yksi tai useampia seuraavista pyhien kirjoitusten kertomuksista tai lue jokin itse valitsemasi kertomus. Pane merkille todisteita siitä, että usko Herraan voi antaa meille toivon. Ole valmis kertomaan luokalle, mitä olet oppinut.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä opit toivosta pyhien kirjoitusten kohdan tai kohtien pohjalta, joita tutkit? Kun tavoittelet toivon hengellistä lahjaa, mitä voit tehdä kutsuaksesi tämän lahjan elämääsi?

Tulosta