UV-ugentligt
Sandheder, der hjalp mig til at stole på Frelserens kraft til at forandre mig
Juli 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Sandheder, der hjalp mig til at stole på Frelserens kraft til at forandre mig

Forfatteren bor på Samoa.

At favne hans helbredende kraft kan hjælpe os til at vokse og ændre os.

Billede
to kvinder omfavner hinanden

Føler I nogensinde, at I har lavet rod i den for mange gange? Som om der ikke er nogen mening med at begynde forfra og prøve igen, fordi I bare bliver ved med at lave de samme fejl?

Jeg husker en dag, hvor jeg følte, at der ikke var noget håb, og at jeg sad fast. Jeg græd til min bedste ven over en svaghed, jeg har. En svaghed, jeg føler, at jeg altid har haft.

Den havde slået mig omkuld, og ærligt talt havde jeg ikke engang lyst til at prøve at komme op igen. Jeg havde arbejdet på at modtage min begavelse og tjene på mission i et par år, men min udfordring holdt mig tilbage. Jeg følte mig ikke engang værdig til at blive ved med at prøve at være medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Den aften havde jeg bare lyst til at give op. Men min vens kærlighed og støtte mindede mig om nogle oplevelser, der styrkede mit vidnesbyrd og hjalp mig til at stole på Frelserens kraft til at forandre mig.

Måske vil de også hjælpe jer.

Omvendelse – nøglen til fremgang

Jeg må være ærlig – jeg har ikke altid troet på Jesu Kristi løfte om, at han kan »gøre det svage stærkt« (Eter 12:27). Jeg har følt, at jeg har lavet rod i den for mange gange, og at hans løfte om tilgivelse ikke gælder for mig.

Men at lære mere om omvendelsens gave har ændret min tilgang til at overvinde svaghed. Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »omvendelse er nøglen til fremgang«. Omvendelse er ikke noget, vi gør, når vi først har fået styr på os selv og er klar til at komme videre fra vores kampe; det er sådan, vi inviterer Herrens kraft ind i vores liv.

Jeg har ofte følt, at Satan præcis ved, hvordan han skal tage modet fra mig. Men som præsident Nelson også har sagt: »Frygt eller forhal venligst ikke omvendelse. Satan fryder sig over jeres elendighed. Forhal den ikke … Frelseren elsker os altid, men især når vi omvender os.«

Det har taget lang tid, men jeg er endelig ved at lære at stole på, at Frelseren ønsker, at jeg omvender mig. Han ønsker, at jeg vender tilbage for at bo hos ham og vor himmelske Fader.

At forstå Kristi rene kærlighed

Frelserens endeløse opfordringer til at omvende mig hjalp mig til at se på andre evangeliske principper i et nyt lys – såsom næstekærlighed. I Kirken definerer vi næstekærlighed som »den højeste, ædleste og stærkeste form for kærlighed, ikke blot hengivenhed; Kristi rene kærlighed«. Jeg har altid troet på vigtigheden af næstekærlighed, men jeg tror ikke, at jeg forstod, hvordan jeg skulle begynde at udvikle næstekærlighed, før jeg begyndte at forstå, hvordan Frelserens tilbud om at tilgive mine synder, så ofte som jeg omvender mig, er et udtryk for hans fuldkomne kærlighed til mig.

Og da jeg begyndte at tro på, at Frelseren virkelig ville give mig uendelige muligheder for at omvende mig og komme til ham, begyndte jeg at se folk omkring mig på en anden måde. Jeg indså, at jeg kunne følge hans eksempel ved at udvise næstekærlighed over for dem, der havde såret mig. Jeg kunne tilgive og vise forståelse over for dem, der uretfærdigt fordømte mine ufuldkommenheder.

Grundlaget for forandring

Disse to principper – omvendelse og næstekærlighed – har været grundlaget for mine bestræbelser på at lade Jesus Kristus forandre mig. Jeg er begyndt at se dem som komplementære og indbyrdes forbundne principper.

Præsident Henry B. Eyring, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt, at »taknemmelighed for syndernes forladelse er næstekærlighedens frø«. Det har været sandt for mig, når jeg har ændret mig gennem omvendelse og følt taknemmelighed for Guds kærlighed og tilgivelse. Og nu ønsker jeg, at andre oplever Guds kærlighed, ligesom jeg selv har oplevet den.

Så på dage, hvor jeg mister motivationen og bliver fristet til at blive væk fra kirkemøder eller lade det vigtige glide mig af hænde, husker jeg, at jeg måske kan styrke andre. Måske kan jeg være et eksempel for dem omkring mig, der også kæmper.

Den kærlighed, jeg føler for min Frelser, og den næstekærlighed, jeg føler for dem omkring mig, holder mig stærk. Det minder mig om den næstekærlighed, han har til mig. Jeg arbejder stadig på at overvinde mine svagheder, men jeg ved, at tillid til hans helbredende kraft vil hjælpe mig til fortsat at vokse og blive mere som ham.

Udskriv