2023
Den livsændrende kraft ved at erindre ham
Juni 2023


»Den livsændrende kraft ved at erindre ham«, Til styrke for de unge, juni 2023.

Kom og følg mig

Matthæus 26:26-29; Markus 14:22-25

Den livsændrende kraft ved at erindre ham

Gennem nadveren og Helligånden mindes vi Jesus Kristus og finder styrke, fred og glæde.

Billede
David A. Bednar

Da Jesus Kristus var samlet med sine apostle i et værelse ovenpå i Jerusalem til påsken, hans sidste måltid sammen med dem her på jorden, vidste han, at »hans time var kommet« (Joh 13:1). Han skulle snart bringe sit uendelige og evige sonoffer.

Apostlene havde gået og talt med Jesus. De havde hørt hans lærdomme og set hans mirakler. Nu var han nødt til at forlade dem? Hvordan skulle de klare sig uden ham?

Billede
Jesus Kristus ved den sidste nadver

Den sidste nadver, af Simon Dewey

Jesus fortalte dem, hvordan de kunne erindre ham, når han ikke længere var sammen med dem. Han introducerede nadveren og lovede at sende Helligånden.

Som Herrens sidste dages disciple er vi blevet befalet altid at erindre ham. Når jeg fortæller, hvordan nadveren og Helligånden hjælper os til at huske og følge Jesus Kristus, opfordrer jeg jer til at overveje, hvordan I bedre kan huske og følge ham hver dag.

Billede
nadver

Velsignelser ved nadveren

Under den sidste nadver velsignede Jesus brødet og gav det til sine apostle, idet han sagde: »Tag det og spis det; dette er mit legeme.« Og han tog et bæger, takkede, gav dem det og sagde: »Drik alle heraf; dette er mit blod … som udgydes for mange« (Matt 26:26-28).

Han sagde: »Gør dette til ihukommelse af mig« (Luk 22:19).

Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er vi blevet befalet at tage del i nadveren hver uge (se L&P 59:9, 12). Denne hellige præstedømmeordinance er en gentagen invitation til at omvende sig oprigtigt, blive fornyet åndeligt og erindre Jesus Kristus.

Handlingen med at spise og drikke brødet og vandet eftergiver ikke synder. Men når vi bønsomt og oprigtigt forbereder os og værdigt deltager i ordinancen, tænker vi over vores handlinger og vores hjertes ønsker og tager imod Herrens invitation til at omvende os (se Moses 6:57). Når vi bringer det offer, han kræver – et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd (se 3 Ne 9:20) – bliver vi lovet, at vi altid må have hans Ånd hos os. Og ved Helligåndens helliggørende kraft og dens konstante ledsagelse kan vi altid have forladelse for vores synder (se Moro 6:4).

Præsident Russell M. Nelson sagde efter at have nydt nadveren til et lederskabsmøde: »Jeg indgik en pagt, da jeg deltog i nadveren, om, at jeg vil være villig til at påtage mig Jesu Kristi navn, og at jeg er villig til at adlyde hans befalinger. Jeg hører ofte udtrykket, at vi nyder nadveren for at forny de pagter, vi har indgået ved dåben. Selvom det er sandt, er det mere end det. Jeg har indgået en ny pagt. I har indgået en ny pagt … [Herren] lover til gengæld, at vi altid vil have hans Ånd hos os. Sikke en velsignelse!«1

Under nadveren erindrer vi Jesus Kristus, og hvordan »han led, han blødte og døde«2 for os. Eftertænksom forberedelse til og oprigtig deltagelse i nadveren bringer åndelig fornyelse, himmelsk kraft og Herrens lovede velsignelser.

Indbyd Helligånden

Jesus lovede sine apostle, at Faderen ville sende dem Talsmanden, eller Helligånden, for at velsigne dem, når han var gået bort (se Joh 14:26).

Helligåndens rolle er at vejlede (se Joh 16:13), lede (se 2 Ne 32:5), trøste (se Joh 14:26), beskytte (se Mosi 2:36) og helliggøre (se 3 Ne 27:20) os. Han kan kun arbejde med og gennem os, hvis vi oprigtigt ønsker hans konstante ledsagelse og på passende vis forbereder os og inviterer ham ind i vores liv.

Indbyd Helligånden ved at studere, tænke over og tage for jer af Kristi ord i skrifterne (se 2 Ne 31:20). Bed bestandigt. Handl trofast på tilskyndelser. Søg efter dyd i jeres tanker, handlinger og sprog. Tilbed i hjemmet, i templet og i kirken.

Når I inkorporerer disse retfærdige skikke i jeres liv, er Herrens løfte, at I »altid må have hans Ånd hos [jer]« (L&P 20:77, fremhævelse tilføjet).

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

Alma rejser sig [Alma Arise], af Walter Rane

En mægtig forandring

Da en Herrens engel viste sig for Alma den Yngre og kaldte ham til omvendelse, faldt Alma til jorden og kunne ikke tale eller bevæge sig i flere dage.

I den tid blev han plaget ved erindringen om sine synder, men så erindrede han, at hans far profeterede »angående en Jesus Kristus, Guds Søn, som skulle komme for at sone for verdens synder.« Han skrev senere: »Da mit sind greb fat om denne tanke, råbte jeg i mit hjerte: O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig … Og se nu, da jeg tænkte dette, kunne jeg ikke mere erindre mine smerter« (Alma 36:17-19).

Det var ikke englens fremkomst, der ændrede Alma. At erindre Jesus Kristus og hans sonoffer førte ham til at omvende sig og bede om tilgivelse og barmhjertighed, føle intens glæde og blive en hengiven discipel.

Når I erindrer Jesus Kristus og oprigtigt søger og følger ham, bliver han meget mere end den centrale karakter i historier fra skriften. Hans guddommelighed og vitterlige eksistens påvirker jeres daglige beslutninger, velsigner jer og opmuntrer jer til at blive mere som ham. Denne mægtige forandring begynder, når I erindrer Jesus Kristus!

Mit håb for jer

Jeg vidner om, at Herren Jesus Kristus vil velsigne jer, når I erindrer ham, påtager jer hans navn og holder hans befalinger (se L&P 20:77, 79). Han har sagt: »Og hvis I altid erindrer mig, skal I have min Ånd til at være hos jer« (3 Ne 18:11).

Jeg håber, at I næste gang, I tager brødet og vandet under nadveren, vil sige i jeres hjerte: »Jeg vil aldrig glemme ham eller hans offer for mig. Jeg vil elske og følge ham.« Jeg beder til, at I vil have denne beslutning med jer hele jeres liv.

Må I gå fremad med den styrke, fred og glæde, der kommer af altid at erindre og følge Jesus Kristus.

Noter

  1. I Dale G. Renlund, oktoberkonferencen 2019 (Liahona, nov. 2019, s. 25, note 18).

  2. »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114.

Udskriv