Nuorten voimaksi
Sinä ja Vapahtaja vastaan maailma
Maaliskuu 2024


”Sinä ja Vapahtaja vastaan maailma”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2024.

Voimaa voittaa maailma

Sinä ja Vapahtaja vastaan maailma

Häiriötekijät, kiusaukset, vaino – Jeesus Kristus on voittanut tämän maailman asiat ja voi vahvistaa sinua niin, että sinäkin voitat ne.

Kuva
Nainen pitelee maailmaa harteillaan Herran käsien ojentuessa häntä kohti

Kuvitus Alex Nabaum

Jeesus Kristus voitti maailman, ja Hän kutsuu meitä tekemään samoin. Mutta mikä on ”maailma” ja mitä sen voittaminen tarkoittaa meille?

Presidentti Russell M. Nelson ilmaisi asian näin: ”Maailman voittaminen – – tarkoittaa sitä, että voitamme kiusauksen välittää enemmän tämän maailman asioista kuin siitä, mikä on Jumalan.”1

”Tämän maailman asiat” voivat olla omaisuutta, suosiota, valtaa, ylistystä, mielihyvää tai mitä tahansa muuta, mistä luonnollinen ihminen nauttii kuolevaisuudessa. Vaikka jotkin näistä asioista eivät aina olisikaan huonoja, niin kun menetämme keskittymisemme Jumalaan, koska välitämme enemmän maailmallisista asioista, me joudumme pitkäaikaisiin vaikeuksiin.

Jeesus Kristus opetti, että me kohtaamme vastustusta ja vainoa, kun voitamme maailman (ks. Joh. 15:18–21). Mutta me voimme silti löytää rauhaa ja olla ”rohkealla mielellä”, koska Hän on ensin voittanut maailman (ks. Joh. 16:33).

Nämä nuoret ovat saaneet Jeesuksesta Kristuksesta voimaa voittaa maailmallisia esteitä, ja niin voit sinäkin!

Maailmalliset häiriötekijät

Kuva
Nuori nainen

Käytin joka päivä vuosien ajan tuntikausia tietokonepelien pelaamiseen. Löysin ystäviä ja tunsin itseni tärkeäksi. Mutta pelaamisen jälkeen tunsin itseni tyhjäksi, aivan kuin jotakin puuttuisi. En ollut täysin onnellinen.

Halusin keskittyä asioihin, jotka todella tekisivät minut onnelliseksi ja auttaisivat minua kehittymään. Aloin rukoilla usein. Kun kerroin taivaalliselle Isälle, mitä sydämessäni oli, tunsin voimakasta rakkauden tunnetta.

Halusin tehdä asioita, jotka toisivat minua jatkuvasti lähemmäksi Kristusta, joten keskityin yksinkertaisiin asioihin kuten päivittäiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja rukoukseen sekä ajan viettämiseen ihmisten kanssa, joilla oli Hengen vaikutus. Lisäksi yritin välttää huomion kiinnittämistä asioihin, jotka saisivat Pyhän Hengen vaikutuksen häviämään. Elämäni muuttui. Se on minulle iloisempaa.

Kun pääsen lähemmäksi Kristusta, tiedän, että on tärkeämpiäkin asioita kuin tietokonepelit, jos haluan olla todella onnellinen. On asioita, jotka ovat iankaikkisia.

Alina U., 18, Liettua

Maailmalliset olosuhteet

Kuva
Nuori nainen

Koulussa minua kiusattiin ja pilkattiin uskonkäsityksistäni. Sen ja muiden haasteiden vuoksi minusta tuntui kuin maailma jyräisi minut alleen. Mutta äitini kannusti minua luottamaan Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, koska Hän ymmärtää tuskani ja voi tuoda minulle rauhaa ja lohtua (ks. OL 19:23).

Päätin luvata taivaalliselle Isälle, että paastoaisin säännöllisesti. Pyysin Häntä auttamaan minua heikkouksissani ja kamppailuissani, ja Hän on tehnyt niin siitä lähtien.

Paastoaminen on tuonut minut lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Tiedän, että He ovat aina vierelläni antaen minulle voimaa voittaa haasteeni ja kokea todellista onnea. Jeesus Kristus parantaa haavani ja auttaa minua palaamaan taivaallisen Isäni luo.

Vera R., 17, Brasília, Brasilia

Tulosta