Nuorten voimaksi
Heikkouden parissa työskenteleminen on Vapahtajan erityisosaamista
Maaliskuu 2024


”Heikkouden parissa työskenteleminen on Vapahtajan erityisosaamista”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2024.

Voimaa heikkoudessa

Heikkouden parissa työskenteleminen on Vapahtajan erityisosaamista

Jeesus Kristus voi auttaa meitä kasvamaan kamppailujen avulla eikä vain käymään niitä läpi.

Kuva
Nuori mies näyttää heikolta

Kuvitus Uran Duo

Mason ei tunne Jumalan rakkautta kuten aiemmin. Hän on kamppaillut muutaman vuoden ajan kliinisen masennuksen kanssa lähes tuloksetta, ja hän on huolissaan siitä, etteivät hänen unelmansa kenties koskaan toteudu.

Anna kuulee muiden nuorten puhuvan kokemuksista, jotka liittyvät ilmoitukseen ja ihmeisiin. Vaikka hän yrittääkin, hänestä ei tunnu siltä, että hän saisi vastauksia tai että hänellä olisi hengellisiä kokemuksia kuten kaikilla muilla.

Ethan miettii, tunteeko hän itseään enää koskaan puhtaaksi tai kelvolliseksi. Hän on antanut periksi tietyille kiusauksille niin monta kertaa, että hän tuntee menettäneensä tilanteen hallinnan, ja miettii, onko hän menettänyt pysyvästi hänelle luvattuja siunauksia. Hän miettii, voiko hän koskaan saada anteeksi, ja hän tuntee yhä enemmän syyllisyyttä kirkossa.

Madison kamppailee syömishäiriön kanssa. Olivialla on oppimisvaikeuksia. Conner kamppailee ylettömän tunnollisuuden kanssa (pakkomielteinen moraalinen syyllisyys). Abigailia on pahoinpidelty, ja hänestä tuntuu, ettei hänellä ole mitään arvoa. Jaken vanhemmat ovat avioeron partaalla, ja hän tuntee itsensä loukatuksi ja hämmentyneeksi. Jayden petettiin, eikä hän tunne voivansa antaa anteeksi.

Ihmisillä on todella monia kamppailuja, mutta niihin on yksi ratkaisu. Tuolla ratkaisulla on nimi – Jeesus Kristus. Kaikki nämä ihmiset haluavat tuntea itsensä vahvoiksi, puhtaiksi, onnellisiksi ja eheiksi jälleen, mutta he eivät pysty ratkaisemaan ongelmiaan omin voimin. Mutta Jeesus Kristus tarjoaa apua. Itse asiassa heikkouden parissa työskenteleminen on Hänen erityisosaamistaan. Hänen apunsa ei yleensä tule täsmälleen siten tai silloin, kun me haluamme, mutta se kyllä tulee.

Tässä on muutamia periaatteita, jotka auttavat meitä ottamaan vastaan Vapahtajan kutsun kulkea Hänen kanssaan (ks. Moos. 6:34), varsinkin kun painiskelemme heikkouden kanssa.

Elämän on tarkoitus olla koetus

Jumala rakastaa sinua enemmän kuin Hän rakastaa käsityksiäsi elämän mukavuudesta ja helppoudesta. Kuinka moni sankareistasi kokee vain mukavuutta ja menestystä? On todennäköistä, että he kohtaavat toistuvasti voimakasta vastustusta ja vaikeuksia. Osana koetustamme elämässä ”Herra näkee hyväksi kurittaa kansaansa; niin, hän koettelee sen kärsivällisyyttä ja uskoa” (Moosia 23:21). Emme ehkä pidä siitä, mutta usein vaikeimmat koettelemuksemme tarjoavat meille uskomattomia kasvumahdollisuuksia.

Heikkous ei ole merkki Jumalan paheksunnasta

Muinoin monet ihmiset uskoivat, että fyysiset tai henkiset sairaudet olivat merkki Jumalan rangaistuksesta (ks. Joh. 9:2). Mutta heikkous on osa lankeemuksen tuomaa elämää. Vaikka haasteiden kanssa painiminen on normaali ja keskeinen osa taivaallisen Isän suunnitelmaa, noiden kamppailujen kohtaaminen yksin ei ole. Jeesusta Kristusta ei lähetetty tuomitsemaan meitä. Hänet lähetettiin rakastamaan ja auttamaan niiden takaisin saamisessa, jotka ovat eksyneitä, heikkoja tai yksin – mikä tarkoittaa meitä kaikkia (ks. Joh. 3:16–17; Luuk. 15).

Se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi Kristuksen avulla

On tärkeää, että määrittelemme itsemme sen mukaan, mikä on liittoyhteytemme Kristukseen ja turvautumisemme Hänen täydellisyyteensä, emmekä oman epätäydellisyytemme mukaan. Jeesus Kristus ei koskaan käännyttänyt pois heikkoja, jotka etsivät Häntä uutterasti uskossa. Jumala antaa ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, ja Hänen armonsa riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät Hänen edessään ja uskovat Häneen, ja jos he uskovat, silloin Hän tekee sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi (ks. Et. 12:27). Kun viemme kamppailumme Herran eteen särkynein sydämin ja murtunein mielin (ks. 3. Nefi 9:20), Hän ei ehkä heti ota niitä pois, mutta Hän auttaa ja vahvistaa meitä.

Ole kärsivällinen itseäsi kohtaan

Liittopolku on hyvin pitkä taival, ei pikamatka. Tuon polun seuraaminen auttaa meitä selviytymään elämän monista kierteistä ja kaarteista, ylä- ja alamäistä, jännityksen ja vaarojen hetkistä, auringonpaisteesta ja myrskyistä. Tuon matkan jokaisella askeleella voi oppia monia asioita. Jeesuksen Kristuksen armo ilmenee usein ajan kuluessa, ei vain yksittäisinä hetkinä tai ihmeellisinä tapahtumina.

Kuva
Nuori mies näyttää tarmokkaalta

Solmi yhteys Kristukseen

Jos tunnet itsesi heikoksi tai kamppailet, ota vastaan Vapahtajan kutsu: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” (Matt. 11:28.) Etsi tapoja, jotka auttavat sinua saamaan yhteyden Häneen. Kun käännyt Hänen puoleensa, huomaat, että Hän kääntyy sinun puoleesi eikä koskaan anna periksi kohdallasi! Elämä ei ole täydellistä, eikä se ole vapaa heikkouksista, tuskasta ja kamppailuista. Mutta se on parempaa, kun Mestariparantaja on rinnallasi kohottamassa sinua langetessasi, sitomassa haavasi ja opastamassa sinua poluilla, jotka johtavat kestävään iloon.

Jeesus Kristus on erikoistunut työskentelemään heikkouden parissa. Hän on erikoistunut työskentelemään sinun kanssasi!

Tulosta