Nuorten voimaksi
Yksinkertaisesti ja voimallisesti autamme muita tulemaan Kristuksen luo
Maaliskuu 2024


”Yksinkertaisesti ja voimallisesti autamme muita tulemaan Kristuksen luo”, Nuorten voimaksi, Maaliskuu 2024.

Yksinkertaisesti ja voimallisesti autamme muita tulemaan Kristuksen luo

Sinulla on lukemattomia tapoja osoittaa rakkautta, kertoa uskonkäsityksistäsi ja kutsua muita tulemaan Jeesuksen Kristuksen luo.

Kuva
Jeesus Kristus

Eräänä päivänä lukion toisella luokalla ystäväni Nedra kysyi minulta: ”Russ, mikset osallistu seminaariin?”

Siihen aikaan vanhempani eivät käyneet kirkossa. Kävin kirkossa vain silloin tällöin ystävieni kanssa, enkä osallistunut seminaariin. Seuraavana päivänä osallistuin seminaariin klo 6.30. Sen jälkeen menin seminaariin joka päivä – jopa kylminä, lumisina talviaamuina.

Seminaarissa oppimani asiat koskettivat sydäntäni. Todistukseni kasvoi, kun opin lisää Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan. Tämä valmisti minua palvelemaan lähetystyössä Englannissa ja jatkamaan elinikäistä Herran ja Hänen kirkkonsa palvelemista.

Nedran esittämä kutsu seminaariin auttaa minua näkemään omakohtaisesti, että on lukemattomia tilaisuuksia auttaa muita tulemaan Herran Jeesuksen Kristuksen luo. Yksinkertaisin mutta voimallisin keinoin voit osoittaa rakkautta, kertoa uskonkäsityksistäsi ja kutsua lähipiirissäsi olevia kokemaan iloa ja rauhaa, jota Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa tuovat.

Opi tuntemaan Vapahtaja

Jotta voit todella auttaa muita tulemaan Kristuksen luo, sinun pitää ensin ymmärtää, kuka Hän on. Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja ainoa, joka voi olla maailman Vapahtaja ja Lunastaja.

Vain Hän pystyi elämään täydellisen elämän, sovittamaan syntisi, kärsimään kaikki kipusi, ahdinkosi ja koetuksesi (ks. Alma 7:11) sekä sitten antamaan henkensä ja ottamaan sen jälleen. Jeesuksen Kristuksen ansiosta kaikki Jumalan lapset nousevat jälleen kuolleista ja voivat saada Hänen pyhimmät ja loistavimmat siunauksensa.

Kun ymmärrät, kuka Vapahtaja on – ja mikä iankaikkinen päämääräsi voi olla Hänen ansiostaan – haluat elää elämääsi Hänelle otollisella tavalla. Ja Hänelle on varmasti mieleen, kun julistat Hänen evankeliumiaan sanoin ja teoin niille, joiden kanssa olet tekemisissä joka päivä.

Auta rakkautta osoittaen

Kun opit tuntemaan Vapahtajan ja rakastamaan Häntä, haluat seurata Häntä ja Hänen opetuksiaan tarkemmin, kuten Hänen käskyään ”rakastakaa – – toinen toistanne” (Joh. 13:34).

Kun Ammon meni lamanilaisten luo saarnaamaan evankeliumia, hän tarjoutui olemaan kuningas Lamonin palvelija. Ammon osoitti aitoa rakkautta ja omistautumista suojellessaan kuninkaan lampaita. Ammonin teot pehmittivät kuningas Lamonin sydämen. Kun Ammon opetti evankeliumia, Henki valtasi kuningas Lamonin ja hän koki kääntymyksen (ks. Alma 17–19).

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen tarkoittaa sitä, että rakastat lähimmäisiäsi niin kuin itseäsi (ks. Matt. 22:36–40). Jos he voivat tuntea, että rakastat heitä ja välität heistä, he ovat todennäköisesti halukkaampia antamaan sinun kertoa siitä, minkä tiedät olevan totta.

Etsi rohkeutta kertoa

Profeetta Joseph Smithin kautta Vapahtaja palautti pappeuden maan päälle kaikkine toimituksineen ja liittoineen, jotka ovat välttämättömiä iankaikkiselle edistymisellemme. Kun palautuksen loistava sanoma koskettaa sydäntäsi, sinun pitäisi tuntea halua kuuluttaa sitä katoilta! Sinun pitäisi olla innokkaasti kertomassa kaikille kallisarvoista tietoa palautetusta evankeliumista. Itse teen sitä erittäin mielelläni!

Jotkut saattavat olla huolissaan siitä, että muut eivät ole kiinnostuneita tai hylkäävät heidän kertomansa. Kyllä, niin voi käydä. Kun Abis oli juossut talosta taloon kertoen ihmisille, että Jumalan voima oli tullut kuningas Lamonin ja hänen perhekuntansa ylle, jotkut uskoivat, mutta monet muut päättivät olla kuuntelematta (ks. Alma 19:17–31).

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on suurin lahja, minkä voit koskaan antaa ystävälle tai perheenjäsenelle – tai jopa viholliselle – ottivatpa he sen vastaan tai eivät. Rukoile rohkeutta ja sitten – kun on sopiva tilanne – kerro, minkä tiedät olevan totta.

Esitä kutsu sydämesi pohjasta

Palvellessani Toronton lähetyskentän johtajana Kanadassa autoin muutamia lähetyssaarnaajistani opettamaan merkittävää liikemiestä. Oppiaiheemme jälkeen kehotin häntä rukoilemaan ja kysymään taivaalliselta Isältä, onko sanomamme totta.

”En osaa rukoilla”, hän sanoi.

Kerroin hänelle, että hänen tarvitsee vain polvistua ja yksinkertaisesti pyytää taivaallista Isää vahvistamaan hänelle totuus.

”Pystyt siihen!” rohkaisin häntä.

Polvistuimme yhdessä, ja mies aloitti rukouksensa. Kun hän oli lopettanut, hän kysyi: ”Mitä tapahtuu? En ole koskaan aiemmin kokenut mitään tällaista.”

”Sillä tavoin taivaallinen Isä vastaa rukouksiin”, sanoin. ”Sinä olet kysynyt, ja Hän on vastannut.”

Opetan aina lähetyssaarnaajille ja jäsenille kaikkialla maailmassa, että kääntymys alkaa siitä, mitä ihmiset tuntevat. Kun kutsut muita kuulemaan evankeliumia, kehota heitä myös rukoilemaan ja pyytämään, että he tuntevat totuuden sydämessään. Jos he pyytävät Jumalalta (ks. Jaak. 1:5) vilpittömin sydämin, vakain aikein ja Kristukseen uskoen, he voivat saada vahvistuksen totuudesta Pyhän Hengen voimalla (ks. Moroni 10:4–5). On jännittävää ja riemullista auttaa muita löytämään totuus omakohtaisesti.

Muista, että jokainen sielu on kallisarvoinen

Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu, kun auttaa muita tulemaan Kristuksen luo rakastamalla, kertomalla ja kutsumalla. Esimerkiksi lamanilaiset näyttivät olevan epätodennäköisimpiä ihmisiä ottamaan vastaan evankeliumin, mutta he kokivat niin voimallisen kääntymyksen, että kukaan heistä ”ei koskaan luopunut” (Alma 23:6–7).

Sinun ei pidä odottaa tätä tulosta joka kerta, kun kerrot evankeliumista muille. Mutta voit yksinkertaisesti ja voimallisesti todistaa totuudesta ja tuoda omalta osaltasi useampia taivaallisen Isän lapsia palautetun evankeliumin piiriin.

Kun ymmärrät, kuinka kallisarvoinen jokainen taivaallisen Isän lapsista on Hänelle, haluat tehdä kaiken voitavasi auttaaksesi muita tulemaan Kristuksen luo ja astumaan Hänen evankeliuminsa valoon sekä kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän polulle.

Mitä sen suurempaa voit kokea elämässä?

Tulosta