Nuorten voimaksi
Milloin lakkaan tuntemasta syyllisyyttä ja häpeää?
Maaliskuu 2024


”Milloin lakkaan tuntemasta syyllisyyttä ja häpeää?”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2024.

Voimaa voittaa synti

Milloin lakkaan tuntemasta syyllisyyttä ja häpeää?

Joskus voi tuntua helpommalta tuntea toivottomuutta itsesi suhteen kuin tuntea rakkautta, jota Vapahtaja tuntee sinua kohtaan – mutta kuten Nefi tiesi, sen ei tarvitse olla niin.

Kuva
Nefi kirjoittaa levyihin

Kun teet jotakin väärin, mieleesi saattaa tulla ajatuksia siitä, että olet epäonnistunut. Että sinun olisi pitänyt tietää paremmin. Että et ole rakastamisen arvoinen.

Syvällä sisimmässäsi tiedät, ettei mikään noista ole totta. Olet oppinut arvostasi Jumalan poikana tai tyttärenä ja tiedät, että parannus on todellista ja mahdollista. Mutta silti, kun olet tehnyt syntiä tai tehnyt virheen, saatat tuntea houkutusta rangaista itseäsi syyllisyyden ja häpeän ajatuksilla enemmän kuin kukaan muu tekisi.

Jopa joistakuista pyhien kirjoitusten lempihahmoistamme tuntui toisinaan tältä.

Nefistäkin?

Kirjoitettuaan isänsä kuolemasta Nefi kirjoitti: ”Kuitenkin, huolimatta Herran suuresta hyvyydestä, kun hän on näyttänyt minulle suuret ja ihmeelliset tekonsa, sydämeni huudahtaa: Oi, minä kurja ihminen! Niin, minun sydämeni murehtii lihani tähden, sieluni suree pahojen tekojeni tähden. Minä olen saarroksissa kiusausten ja syntien tähden, jotka niin helposti kietoutuvat minuun. Ja kun haluan riemuita, sydämeni huokaa syntieni tähden.” (2. Nefi 4:17–19.)

Tässä kerrotaan Nefistä – samasta henkilöstä, joka pelasti pronssilevyt Labanilta, teki melkein tyhjästä jousen erämaassa ja rakensi laivan, vaikka ei ollut koskaan aiemmin rakentanut sellaista. Hänellä oli todistus Herran hyvyydestä. Siitä huolimatta hän tunsi riittämättömyyttä syntiensä ja heikkouksiensa vuoksi.

Mitä meidän siis pitää tehdä? Jos Mormonin kirjan sankarimme kamppaili syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteiden kanssa, mitä me voimme tehdä, kun meistä tuntuu samalta?

Ratkaisu on keskittyä Jeesukseen Kristukseen

Nefin kertomus ei päättynyt siihen. Nefin ratkaisu oli siirtää keskittymisensä hänestä itsestään Jeesukseen Kristukseen.

Vaikeroidessaan Nefi sanoo: ”Kuitenkin minä tiedän, keneen olen turvannut. Minun Jumalani on ollut minun tukeni.” (2. Nefi 4:19–20.)

Tämän ajattelutavan muutoksen jälkeen tämä pyhien kirjoitusten sankarimme ei enää keskity siihen tuskaan, jota hän tuntee virheistään. Sen sijaan hän riemuitsee Vapahtajastaan! Nefi sanoo: ”Riemuitse, oi sydämeni, ja huuda Herran puoleen ja sano: Oi Herra, minä ylistän sinua ikuisesti; niin, minun sieluni riemuitsee sinussa, minun Jumalani ja pelastukseni kallio” (2. Nefi 4:30).

Nefin tavoin sinä voit kokea armoa, anteeksiantoa ja rauhaa Jeesuksen Kristuksen avulla. Sinusta ei ehkä tunnu siltä, että voit antaa itsellesi armoa, mutta on Yksi, joka antaa. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Kristuksen armo tarjoaa meille paitsi pelastuksen surusta, synnistä ja kuolemasta, myös pelastuksen alituisesta itsemme arvostelemisesta.”1

Kun siis tunnet olevasi niin alhaalla, ettet näe keinoa voittaa syntejäsi ja virheitäsi, tiedä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus eivät ole koskaan lakanneet rakastamasta sinua. Keskity Vapahtajaasi, niin Hän voi auttaa sinua voittamaan sekä syntisi että syyllisyytesi.

Tulosta