2005
De doop van Logan
Juli 2005


De doop van Logan

‘De poort waardoor gij moet binnengaan, is bekering en doop’ (2 Nephi 31:17).

Gebaseerd op een voorval in een gezin in de wijk van de auteur

Logan was vorige week acht jaar geworden. Vandaag was een bijzondere dag — Hij zou zich laten dopen. Hij en zijn vader kleedden zich om in witte kleding en namen vlakbij de doopvont plaats.

Logans zwager, Ryan, was gevraagd voor een toespraakje over de doop. Na het openingslied en -gebed las Ryan het vierde geloofsartikel voor: ‘Wij geloven dat de eerste beginselen en verordeningen van het evangelie zijn: ten eerste, geloof in de Heer Jezus Christus; ten tweede, bekering; ten derde, doop door onderdompeling tot vergeving van zonden; ten vierde, handoplegging voor de gave van de Heilige Geest.’

Toen legde Ryan aan de ene kant van de kamer een stuk vierkant blauw papier op de grond en een witte vierkant aan de andere kant. ‘Logan, kom eens hier op deze blauwe vierkant staan’, zei hij. ‘Kun je van de blauwe vierkant naar de witte komen zonder op de vloerbedekking te lopen?’

Logan keek de kamer in en schudde zijn hoofd: ‘Da’s te ver.’

Ryan knikte. ‘Het is te ver om dat alleen te kunnen. En denk je dat je zonder hulp bij je hemelse Vader kunt terugkeren?’

Weer schudde Ryan zijn hoofd.

Ryan legde nog zes vierkanten op de vloer, met elk een andere kleur. ‘Onze hemelse Vader heeft ons stappen gegeven om ons terug bij Hem te brengen. Weet je welke dat zijn?’

Logan dacht aan het geloofsartikel dat Ryan zojuist had voorgelezen. ‘De eerste is geloof.’ Ryan knikte terwijl Logan op het rode vierkant stapte. ‘En de tweede is bekering.’ Logan stapte op het gele vierkant.

Ryan wees op het groene vierkant. ‘Die staat voor een van de stappen die je vandaag neemt.’

Met een grote glimlach stapte Logan op het groene vierkant. ‘De doop’, zei hij. Hij was al een stuk dichter bij het witte vierkant gekomen, maar er lagen nog drie vierkanten tussenin.

‘Het oranje vierkant staat voor de gave van de Heilige Geest’, zei Ryan, ‘nog een stap die je vandaag neemt.’

Logan stapte op het oranje vierkant.

‘Wat denk je dat de laatste twee vierkanten voorstellen?’, vroeg Ryan.

Logan dacht even na. Het vierde geloofsartikel gaat alleen over de eerste vier beginselen en verordeningen van het evangelie. Hij had op het jeugdwerk geleerd dat de doop de eerste van vele verbonden was die hij zou sluiten. ‘Staat het grijze vierkant voor de tempel?’, vroeg hij.

‘Heel goed!’ Ryan straalde. ‘Na je doop en bevestiging ga je je voorbereiden op het priesterschap en de tempelverordeningen. ‘Wat denk je dat het laatste vierkant voorstelt?’

Logan kon geen stappen meer bedenken. Toen drong het opeens tot hem door — het was de eenvoudige waarheid die de profeten en Schriften verkondigen. ‘Rechtschapen blijven’, zei hij.

‘Precies’, zei Ryan. ‘Na al die verbonden gesloten te hebben, moeten we getrouw blijven.’

Logan ging zitten en Ryan beëindigde zijn toespraak. Toen gingen Logan en zijn vader de doopvont in. Logans vader doopte hem met het gezag van het priesterschap. Nadat ze droge kleren hadden aangetrokken werd Logan bevestigd als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

‘Denk altijd aan de Geest die je nu voelt’, zei Ryan naderhand toen hij Logan een knuffel gaf. ‘Probeer die Geest je hele leven bij je te houden.’

Logan wist dat hij deze bijzondere dag nooit zou vergeten — een dag waarop hij twee belangrijke stappen in de richting van zijn hemelse thuis had genomen.

Jane McBride Choate is lid van de wijk Big Thompson, in de ring Loveland (Colorado).

‘De verordeningen van de doop en de ontvangst van de gave van de Heilige Geest scheidden ons af van de wereldse invloeden en brengen ons in het koninkrijk van God.’

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Het doopverbond: in het koninkrijk en van het koninkrijk zijn’, Liahona , januari 2001, p. 7.

Afdrukken