2007
Inspirerande tankar
September 2007


Budskap från första presidentskapet

Inspirerande tankar

Den sista tidsutdelningen

”Vad underbart det är att [Gud] har sett med välbehag på denna sista tidsutdelning, tidernas fullhets utdelning, när han har återställt sitt verk med alla tidigare utdelningars kraft, härlighet, sanning och myndighet i denna stora och slutliga tidsperiod …

Jag vet att Gud vår evige Fader lever och älskar oss; att Jesus är hans älskade Son, vår Återlösare, vår Frälsare, vår Herre, vår Vän; att Joseph Smith var och är en profet; att denna kyrka är sann; att det är deras verk som återställts till jorden till välsignelse och lycka för oss.” (Regionkonferens i Salt Lake City i Utah den 4 maj 2003)

Jag vet att evangeliet är sant

”Vet jag att [evangeliet är] sant? Jag vill att alla i den här salen ikväll ska inse att var och en av er har hört mig säga till er att jag vet att Gud vår evige Fader lever. Jag vet att han lever. Jag vet att han har en kropp. Jag vet att han är universums store Gud. Men jag vet att jag är hans barn och att ni är hans barn och att han lyssnar till och besvarar våra böner.

Jag vet att Jesus är Kristus. Han var det förunderliga redskapet i Guds händer varigenom jorden skapades. I Johannesevangeliet står det att utan honom har inget blivit till, som är till. [Se Joh 1:3.] Han var Skaparen. Han var Gamla testamentets Jehova. Han var Jesusbarnet som kom och föddes i enkla omständigheter. Han var Messias, som vandrade längs en ensam väg mot sin förutordinerade mission och botade sjuka och uppväckte döda. Han var världens store Återlösare som dog på Golgatas kulle och uppstod på den tredje dagen ’som förstlingen av de insomnade’. (1 Kor 15:20) Det var han som besökte nephiterna på den amerikanska kontinenten och undervisade dem så som han hade undervisat i det heliga landet. Och det var han som tillsammans med sin Fader besökte pojken Joseph och talade till honom angående återställelsen av detta verk.

Jag vet att prästadömet finns här på jorden och att det är tillgängligt för varje man som är värdig det. Jag vet att templets förrättningar finns på jorden, de förunderliga beseglingsförrättningarna genom vilka vi kan bindas samman som familjer för tid och all evighet. Jag vet att Gud inte överger detta verk utan han ser till att det alltid finns någon genom vilken han kan kommunicera sina sanningar till folket.” (Möte i Nairobi i Kenya den 4 augusti 2005)

Nutida uppenbarelse

”Vad underbart det är att vi tror på nutida uppenbarelse. Jag kan inte komma ifrån känslan att om uppenbarelse behövdes förr i tiden när livet var enkelt, så behövs uppenbarelse också idag, när livet är mer komplicerat. Det har aldrig funnits en tid i jordens historia då människorna behövde uppenbarelse mer än vad de gör idag.

Jag vill vittna för er, bröder och systrar, att uppenbarelsernas bok inte har stängts. Gud styr denna dag och tid och talar lika säkert idag som han gjorde på Abrahams och Isaks och Jakobs dagar.” (Möte i Madrid i Spanien den 29 maj 2004)

Pröva den

”Jag vädjar till er, mina bröder och systrar, att om ni är tveksamma beträffande någon av denna kyrkas lärdomar, att ni då prövar den. Pröva den. Efterlev principen. Knäböj och be om detta, så ska Gud välsigna er med kunskap om sanningen i detta verk.” (Möte i Paris i Frankrike den 28 maj 2004)

Höj er över ondskan

”Mina kära unga vänner, låt aldrig något stå i vägen för att ni ska vara värdiga att komma till Herrens hus och där engagera er i ett storslaget och underbart tjänande till förmån för dem som gått vidare.

Ni möter så mycket ondska. Höj er över den … Jag vet inte att det någonsin funnits en tid i världshistorien då det rådde större ondska i världen än vad det gör idag. Jag vill gratulera er, ni unga män och kvinnor i denna kyrka som har stått fasta inför ondskan. Må Gud välsigna er och ge er styrka att motstå den.” (Möte i São Paulo i Brasilien den 21 februari 2004)

Detta verks främsta syfte

”Jag uppmanar er, kära systrar, att besöka Herrens hus och att uppmuntra er make att följa med er. Om det måhända finns någon här som aldrig har varit i templet eller som inte har varit där på länge så föreslår jag med kärlek i hjärtat att ni gör allt som är nödvändigt för att ni ska kunna komma dit. Om ni inte har gjort det så har ni faktiskt missat vad kyrkan egentligen handlar om. Detta verks främsta syfte, som det förkunnats av himlens Gud, är att åvägabringa odödlighet och evigt liv för män och kvinnor. [Se Moses 1:39.] Älskar ni er make? Älskar ni era barn och era barnbarn och era barnbarnsbarn? Gå då inte miste om möjligheten att binda dem till er i en evig överenskommelse som tiden inte kan omintetgöra och döden inte kan bryta. Detta kan inte göras på något annat sätt …

Och om dessa välsignelser finns tillgängliga för [oss] i denna generation, skulle då inte en rättvis Gud göra dem tillgängliga för era förfäder som inte fått denna möjlighet?” (Stavsmöte för Hjälpföreningen i Salt Lake City i Utah den 20 mars 2002)

Kom till templet

”Jag vill uppmana alla här att komma till templet. Lev så att ni är värdiga att komma till templet. Följ Guds bud så att ni kan komma till templet. Gör sådant som berättigar er att tjäna i Herrens hus. Det har byggts för er, mina bröder och systrar, så att ni kan få möjlighet att komma hit och ta emot de underbara välsignelser som inte kan fås någon annanstans i världen, utom i andra tempel, där ni kan beseglas som man och hustru, där era barn kan beseglas till er och där ni kan utföra arbete till förmån för era förfäder som har gått vidare. Detta stora och förunderliga och underbart osjälviska arbete utförs i Herrens hus. Kom till templet.” (Möte i Aba i Nigeria den 6 augusti 2005)

Lev värdiga prästadömet

”Gud har gett er [prästadömsbärare] något kraftfullt och gudomligt som är verkligt och som är till nytta. Han har välsignat er med sin egen kraft, med myndighet att tala i hans heliga namn och utföra hans arbete att välsigna, att undervisa, att uppmuntra, att hjälpa, att styra hans rikes affärer — det kungliga prästadömets kraft. Det finns inget enkelt eller något att ta för givet i samband med detta. Detta är hans gudomliga kraft. Det är kraften varigenom jorden skapades och hans verk frambringas. Och han har så att säga nedlåtit sig att förläna denna makt och myndighet till er och till mig enligt sin godhet och generositet. O, hur borde vi inte sträva efter att leva värdiga det, att aldrig göra något som kan omintetgöra vår effektivitet som hans söner i att utöva detta gudomliga, heliga och förunderliga som vi kallar det heliga prästadömet.” (Regionkonferens i Pleasant Grove i Utah den 19 januari 2003)

Välsignelser vi får som medlemmar

”Vad underbart det är att tillhöra denna kyrka. Har ni någon gång stannat upp och tänkt på hur tomt ert liv skulle vara utan den? Hur tacksamma borde vi inte vara … för de stora välsignelser vi får tack vare Jesu Kristi evangelium. Tack … för att ni är trofasta sista dagars heliga och för att ni strävar efter att fostra era barn i ljus och sanning, med kärlek till Herren och hans förunderliga och heliga verk.” (Stavskonferens i West Valley City i Utah den 10 november 2002)

Jesu Kristi gudomliga mission

”Vi är en storslagen familj, sammansvetsade av kärlek och tro. Vi har fått stora välsignelser, både som folk och som enskilda. Vi bär i vårt hjärta en fast och orubblig övertygelse om Herren Jesu Kristi gudomliga mission.

Han var den store Jehova i Gamla testamentet, Skaparen som under ledning av sin Fader skapade allting, ’och utan honom har inget blivit till, som är till’. (Joh 1:3) Han var den utlovade Messias som kom med läkedom under sina vingar. Han gjorde underverk, han var den store helaren, uppståndelsen och livet. Han är det enda namn under himlen genom vilket vi kan frälsas [se Apg 4:12] …

Han kom som en gåva från sin evige Fader. ’Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.’ (Joh 3:16)

I sin stora nåd lämnade han sin tron i himlen och kom till jorden för att födas i ett stall, i ett ockuperat land. Han gick längs Palestinas dammiga vägar, botade de sjuka, undervisade om läran och välsignade alla som tog emot honom …

På Golgatas kulle gav han sitt liv för oss alla. Detta är den största gåva som någon av oss någonsin kan få. Det är uppståndelsens och det eviga livets gåva.

Vi ärar hans födelse. Men utan hans död skulle den födelsen bara ha varit ännu en födelse. Det var återlösningen, som han åvägabringade i Getsemane örtagård och på Golgatas kors, som gjorde hans gåva odödlig, allomfattande och evig. Hans försoning för alla människors synder var stor. Han är uppståndelsen och livet, ’förstlingen av de insomnade’. (1 Kor 15:20) Tack vare honom kommer alla människor att uppresas ur sin grav.

Vi älskar honom. Vi ärar honom. Vi tackar honom. Vi dyrkar honom. För var och en av oss och för hela mänskligheten har han gjort det som ingen annan skulle ha kunnat göra. Gud vare tack för gåvan som var hans älskade Son — vår Frälsare, världens Återlösare, det felfria Lammet som frambars som ett offer för hela mänskligheten.” (Möte för missionärer i Salt Lake City i Utah den 15 december 2002)

Försoningens välsignelser

”[Jesu Kristi] försoning är den största händelsen i mänsklighetens historia. Det finns inget som kan jämföras med den. Det är den mest grundläggande delen av vår Faders lycksalighetsplan för sina barn. Utan den skulle jordelivet vara en slutanhalt, utan vare sig hopp eller framtid. Vår gudomlige Återlösares gåva ger vårt liv en helt ny dimension. Tack vare vår Frälsares offer blir döden bara en övergång till en härligare sfär i stället för ett tillstånd av dyster glömska. Uppståndelsen blir verklig för alla. Evigt liv blir möjligt för dem som vandrar i lydnad mot hans bud.” (Satellitutsändning av stavskonferens i Australien den 12 februari 2005)

Förslag till hemlärare

Efter att ha studerat budskapet under bön kan ni dela med er av det på ett sätt som uppmuntrar dem ni undervisar att delta. Här följer några exempel:

  1. Visa artikeln och en bild av president Hinckley. Förklara att en av profetens huvuduppgifter är att undervisa och vittna. Inbjud familjemedlemmar att turas om att läsa upp ett avsnitt som intresserar dem. Vittna om hur viktigt det är att följa profeten.

  2. Be en familjemedlem att ställa sig på en plats där han eller hon kan se sådant som ingen annan kan se. Be personen beskriva vad han eller hon ser. Förklara vad en siare är. (Se Mosiah 8:15–17.) Läs olika avsnitt ur artikeln. Hur förbättrar dessa uttalanden av vår profet vår andliga syn?

  3. Ta med saker som representerar olika avsnitt i artikeln. (Till exempel skrifterna, en bild på ett tempel eller på Frälsaren, osv.) Läs upp motsvarande avsnitt och diskutera hur vi kan veta att dessa begrepp kommer från vår himmelske Fader. Vittna om att vi kan få veta sanningen genom den Helige Andens kraft.

Skriv ut