2007
Kysymys ja vastaus
Joulukuu 2007


Kysymys ja vastaus

”Kuinka voin vahvistaa todistustani ollakseni varma siitä, että pysyn uskollisena evankeliumille?”

  • Sitoudu todella tutkimaan ja pohtimaan pyhiä kirjoituksia.

  • Pidä huoli siitä, että olet kelvollinen siihen, että Pyhä Henki on aina kanssasi.

  • Pidä huoli siitä, että teet nöyrästi parannuksen pienistäkin synneistä.

  • Ajattele, mihin todistuksesi perustuu.

  • Lausu todistuksesi usein.

Liahona

Todistuksesi vahvistuu, kun Pyhä Henki todistaa sinulle hengellisistä totuuksista. Seuraavassa on muutamia keinoja kutsua Henki elämääsi:

Ensiksi, tutki tehokkaasti päivittäin pyhiä kirjoituksia. Sen sijaan että pakottaisit joka ilta silmiäsi pysymään auki 15 minuuttia lukaistaksesi nopeasti vähän pyhiä kirjoituksia, kestitse todella itseäsi Kristuksen sanoilla. Kun tutkit ja pohdit, ymmärryksesi syvenee ja tunnet Pyhän Hengen, mikä vahvistaa todistustasi.

Huolehdi siitä, että olet kelvollinen saamaan Hengen seuraksesi. Kelvollisuutesi ansiosta Henki voi kehottaa sinua toimimaan tavoilla, jotka ovat mieluisia taivaalliselle Isälle. Kykenet myös tuntemaan Hengen lohduttavan sinua ja vakuuttavan sinulle, että evankeliumi on totta ja että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat sinua. Sakramentin nauttiminen kelvollisesti joka viikko auttaa sinua pitämään Hengen kanssasi.

Älä katso läpi sormien syntejäsi, älä edes pieniä. Esimerkiksi älä valehtele; yritä olla arvostelematta ihmisiä; kerro veljellesi tai sisarellesi, että olet pahoillasi siitä, että huusit. Synti vetää sinua pois Herran Hengen luota. Ota tavaksesi tarkastella ajatuksiasi ja tekojasi sekä tarpeen mukaan tehdä vilpitöntä parannusta.

Varaa aikaa todistuksesi arvioimiseen. Onko sinulla luja omakohtainen todistus Vapahtajasta, Joseph Smithistä ja Mormonin kirjasta? Vai käytkö kirkossa siksi, että ystäväsi ovat siellä? Muista, että kirkon tehtävä on tuoda ihmisiä Jeesuksen Kristuksen luo. Rakenna todistuksesi Kristuksen kalliolle, joka ”on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Lopuksi, vahvista itsellesi todeksi se, mitä tiedät, kertomalla uskonkäsityksistäsi jollekulle toiselle. Lausu todistuksesi, olipa se sitten todistuskokouksessa, ystävillesi tai perheellesi tai tapaamillesi ihmisille, kun Henki niin kehottaa. Kun teet niin, todistuksesi vahvistuu ja sinä saat todella halun pysyä vahvana evankeliumissa. Vahvimmatkin todistukset heikkenevät, jollei niitä koskaan käytetä.

Muista kuitenkin, ettei se, että sinulla on todistus, riitä estämään sinua joutumasta harhaan. Vasta sen jälkeen kun lamanilaiset olivat saaneet todistuksen ja kääntyneet Herraan, heistä voitiin sanoa, että yksikään ”ei koskaan luopunut” (Alma 23:6). Pyhissä kirjoituksissa meitä muistutetaan rukoilemisesta aina ja varomaan kiusaukseen lankeamista (ks. OL 20:32–34). Älä masennu, jos todistuksesi hankkiminen ja kääntymyksesi vahvistuminen tapahtuvat hitaasti. Kun turvaat Pyhän Hengen voimaan, saat lujan vakaumuksen.

Lukijat

Uskollisuus Jumalalle tai Edistyminen -ohjelman suorittaminen on yksi tapa vahvistaa todistustasi. Käy aina kirkon kokouksissa ja toimintailloissa ja lausu aina todistuksesi. Kuuntele vanhempiasi ja kirkon johtajia. Silloin tunnet Hengen ja tiedät, että olet oikealla tiellä.

Earlson N., 20, Luzon, Filippiinit

Mielestäni ei ole parempaa tapaa vahvistaa todistustaan kuin ymmärtää ensin, että tarvitsee elämässään evankeliumia. Paljon apua on myös muiden jäsenten esimerkistä, kun he todistavat, että kirkko on totta. Lisäksi voit puhua seurakunnassasi olevien ystäviesi kanssa evankeliumista ja siitä, mitä se heille merkitsee. Jos teet ainakin nämä asiat ja pyydät päivittäisissä rukouksissasi taivaallista Isää lisäämään uskoasi ja sinulla on todellinen halu siihen, niin Hän vastaa sinulle. Hän antaa sinulle varmuutta ja iloa, jotka tulevat siitä, että otat evankeliumin vastaan ikuisena viisauden ja onnen lähteenä.

Maxim K., 22, Ukraina

Todistuksesi vahvistuu vähitellen kokemustesi myötä. Ihmiset saavat harvoin todistuksen hetkessä. Todistuksesi kasvaa, kun olet halukas palvelemaan kirkossa, pidät käskyt, rukoilet, paastoat, tutkit pyhiä kirjoituksia, käyt kirkon kokouksissa ja kuuntelet, kun muut lausuvat todistuksensa. Jos teet niin, sinua siunataan innoituksen hetkillä, jotka vahvistavat omaa todistustasi. Älä myöskään epäröi kertoa siitä muille.

Vanhin Alberto Aquino, 21, Guatemalan eteläinen lähetyskenttä, Guatemala

Minä sain todistukseni tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja rukoilemalla jatkuvasti. Kaikki ei kuitenkaan päättynyt siihen. Jatkan tutkimista ja rukoilemista ja paastoamista. Se antaa minulle uutta ymmärrystä evankeliumista ja pitää minut kaidalla ja kapealla polulla. Uskon, että uuden ymmärryksen myötä tulee vahvempi usko. Mitä enemmän oppii ymmärtämään evankeliumia, sitä enemmän noudattaa Jumalan käskyjä ja pysyy uskollisena evankeliumille.

Beatrice C., 21, Zimbabwe

Kun pyrit saamaan todistuksen ja kun sinulla sitten on se, pidä pyhien kirjoitusten päiväkirjaa. Kirjoita muistiin hengelliset kokemuksesi. Kirjoita muistiin oppiaiheita tai vaikutelmia, joita saat kirkossa kuulemistasi puheista. Kirjoita muistiin kaikki, mikä koskettaa sinua hengellisesti, vaikka se silloin tuntuisikin merkityksettömältä. Kun epäilet tai olet hengellisessä lamassa, jokainen kirjoittamasi kokemus auttaa kohottamaan sinut takaisin sinne, missä haluat olla, ja auttaa sinua saamaan Hengen oppaaksesi.

Meagen J., 17, Virginia, USA

Toisinaan olen epäillyt, mutta rukouksen voiman ja Pyhän Hengen voiman ansiosta minua on vahvistettu todistuksessani siitä, että me kaikki olemme todella Jumalan lapsia. Saatana tekee lujasti työtä saadakseen sinut epäilemään todistustasi. Rukoile koko sydämestäsi, että voittaisit nuo ajatukset, ja pyydä myös apua muistaaksesi, milloin aiemmin Hän on auttanut sinua. Hän on aina valmiina kuuntelemaan ja auttamaan.

Saryn S., 17, Utah, USA

Minä voin vahvistaa todistustani ja tulla vahvaksi vihollista vastaan rukoilemalla, lukemalla päivittäin pyhiä kirjoituksia, pitämällä Jumalan käskyt ja olemalla aina kiitollinen Hänelle. Kun pidän käskyt, tunnen itseni voimakkaaksi vihollista vastaan ja muistan kaikki hyvät kokemukset, joita minulla on ollut tässä evankeliumissa. Siten todistukseni kasvaa ja tulee järkkymättömäksi pahaa vastaan, ja minulle tulee mahdottomaksi jättää tätä Kristuksen tosi evankeliumia. Meidän tulee aina muistaa ravita uskoamme kuin pientä kasvia, joka huolenpidossamme kasvaa ja voimistuu.

Bárbara M., 16, São Paulo, Brasilia

Vastaukset eivät ole kirkon virallisia opillisia lausuntoja, vaan ne on tarkoitettu avuksi ja avartamaan näkemystä.

Kuva

”Kaikki se, mikä ei johdata meitä lähemmäksi Jumalaa, vie meidät kauemmaksi Hänestä. Ei ole mitään välimaastoa, harmaata vyöhykettä, missä me voimme tehdä pieniä syntejä kärsimättä hengellistä taantumista. Sen vuoksi meidän täytyy tehdä parannus ja tulla Kristuksen tykö päivittäin nöyrin polvin, niin että voimme estää syntiä tukahduttamasta todistuksemme nuotiota.”

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista, ”Todistuksen hengelliset nuotiot”, Valkeus, tammikuu 1993, s. 35.

Tulosta