2008
Tydelige & viktige sannheter
Mars 2008


Tydelige & viktige sannheter

Vi er velsignet som har skrifter fra nyere tid så vel som Bibelen til å lære oss om og vitne om Jesus Kristus. Nedenfor finnes 25 sannheter om Frelseren med korresponderende skriftsteder og læresetninger fra profeter i de siste dager. (Denne oversikten er ikke en omfattende liste over læresetninger om disse emnene. For mer om disse emnene, se «Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd», på s. 42 i dette nummeret.)

Lære

Fra Bibelen

Fra skrifter og profeter fra nyere tid

1 Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er tre adskilte og bestemte personer.

«For de er tre som vitner i himmelen, Faderen, Ordet og Den hellige ånd, og disse tre er ett» (1. Johannes 5:7, kong Jakobs versjon. Se også Matteus 3:16-17, Apostlenes gjerninger 7:55).

«Jeg har alltid hevdet at Gud er en bestemt person, at Jesus Kristus også er en bestemt person som er adskilt fra Gud Faderen, og at Den hellige ånd er en bestemt person og en ånd. Disse tre utgjør tre bestemte personer og tre Guder.» (Joseph Smith: Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 42.)

2 Faderen og Sønnen har legemer av kjøtt og ben, Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse.

«Rør ved meg og se! For en ånd har ikke kjøtt og ben, slik dere ser at jeg har» (Lukas 24:39, se også 1. Mosebok 5:1, Johannes 14:9, Filipperne 3:21).

«Faderen har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets – Sønnen likeså – men Den Hellige Ånd har ikke et legeme av kjøtt og ben, men er en Ånd i persons skikkelse. Var det ikke slik, kunne Den Hellige Ånd ikke bo i oss» (L&p 130:22, se også 3. Nephi 11:13-15).

3 De tre medlemmer av Guddommen er fullstendig forenet i hensikt.

«Hellige Far! Bevar dem i ditt navn, som du har gitt meg, for at de kan være ett, likesom vi er ett» (Johannes 17:11).

«De er adskilte personer, men de er ett i hensikt og innsats. De er forenet som én når det gjelder å tilveiebringe den store, guddommelige plan for frelse og opphøyelse for Guds barn.» (Gordon B. Hinckley: «Jeg tror på disse tre», Liahona, juli 2006, 8. Se også 3. Nephi 11:27.)

4 Guds gjerning og herlighet er å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.

«Nå er denne nåde blitt åpenbaret ved vår frelser Jesu Kristi åpenbaring. Han har tilintetgjort døden og ført liv og uforgjengelighet fram i lyset ved evangeliet» (2. Timoteus 1:10. Se også Johannes 3:16-17; 1. Korinterbrev 15:22; Hebreerbrevet 9:11-12, 28).

«For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39. Se også L&p 29:43).

5 Jesus Kristus var i begynnelsen hos Faderen og er hans Førstefødte.

«I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

Han var i begynnelsen hos Gud» (Johannes 1:1-2; se også Romerne 8:29; Hebreerne 1:5-6).

«Jeg var i begynnelsen hos Faderen og er den Førstefødte» (L&p 93:21; se også 3. Nephi 9:15; Moses 2:26).

6 I den førjordiske verden valgte vår himmelske Fader Jesus Kristus til å være Frelseren.

«[Kristus] var forut kjent, før verdens grunnvoll ble lagt, og for deres skyld er han blitt åpenbaret ved tidenes ende» (1. Peter 1:20; se også Johannes’ åpenbaring 13:8).

«Min elskede Sønn, som var min elskede og utvalgte fra begynnelsen, sa til meg: Fader, din vilje skje, og herligheten være din evindelig» (Moses 4:2; se også Ether 3:14).

7 Under ledelse av sin Fader var Jesus jordens Skaper.

«Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til» (Johannes 1:3; se også Jesaja 40:28; Kolosserne 1:16).

«Se, jeg er Jesus Kristus, Guds Sønn. Jeg skapte himlene og jorden og alle ting som i dem er» (3. Nephi 9:15; se også Mosiah 3:8; Moses 1:33).

8 Jesus Kristus er Det gamle testamentes Jehova.

«Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til» (Johannes 8:58; se også 1. Mosebok 22:14; 1. Korinterbrev 10:1-4).

«I vårt hjerte har vi en fast og urokkelig overbevisning om den Herre Jesu Kristi guddommelige misjon. Han var den store Jehova i Det gamle testamente, Skaperen som, under sin Faders veiledning, skapte alle ting.» (Gordon B. Hinckley: «En tid for takknemlighet», Lys over Norge, des. 1997, 4; se også Abraham 2:8.)

9 Jesus er Faderens enbårne i kjødet.

«Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet» (Johannes 1:14, se også Johannes 3:16).

«Jeg vet at Jesus Kristus skal komme, ja, Sønnen, Faderens Enbårne, full av nåde og barmhjertighet og sannhet. Og se, det er han som kommer for å ta bort verdens synder, ja, syndene til enhver som standhaftig tror på hans navn» (Alma 5:48, se også Alma 9:26, L&p 93:11).

10 Jesus er det fullkomne forbilde for menneskeheten.

«For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere» (Johannes 13:15, se også 1. Peter 2:21).

«Et av hovedformålene med vår eksistens er at vi skal rette oss etter Kristi bilde og lignelse, han som oppholdt seg i kjødet uten lyte – ulastelig, ren og uplettet! Kristus kom ikke bare for å sone for verdens synder, men for å vise et eksempel for alle mennesker og etablere standarden for Guds fullkommenhet, Guds lov og for lydighet mot Faderen.» (Joseph F. Smith: Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1999], 151. Se også 2. Nephi 31:16; 3. Nephi 18:16.)

11 Da Herren begynte sin virksomhet på jorden, etablerte han sin kirke.

«Han er det som gav noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere,

for at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme» (Efeserne 4:11-12, se også Matteus 16:18, Lukas 6:13).

«Vi tror på den samme organisasjon som fantes i den opprinnelige Kirke, nemlig apostler, profeter, hyrder, lærere, evangelister osv.» (6. trosartikkel, se også 3. Nephi 12:1).

12 Frelseren ga sitt liv for å sone for hele menneskehetens synder.

«Dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse» (Matteus 26:28; se også Jesaja 53:5-6; 1. Johannes 2:1-2).

«For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle for at de ikke skulle lide, hvis de ville omvende seg…

Hvilken lidelse fikk meg, ja, Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd, og ønske at jeg ikke måtte drikke den bitre kalk, og vike tilbake –

men ære være Faderen, jeg drakk og fullendte mine forberedelser for menneskenes barn» (L&p 19:16, 18-19; se også 1. Nephi 11:32-33).

13 Bare Jesus var i stand til å sone straffen for våre synder.

«Det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved» (Apostlenes gjerninger 4:12).

«Fordi han var Guds Sønn og var i besittelse av Guds kraft, var han i stand til å utføre sin misjon…

Ingen dødelig skapning hadde makt eller evne til å forløse alle andre kjødelige mennesker fra deres fortapte og falne tilstand. Heller ikke kunne noen annen frivillig bøte med sitt liv og derved tilveiebringe en altomfattende oppstandelse for alle andre mennesker.

Bare Jesus Kristus var i stand til og villig til å utføre en slik forløsende kjærlighetshandling.» (Ezra Taft Benson: «Jesus Kristus – vår Frelser og Forløser», Lys over Norge, des. 1990, 4, se også Alma 34:8-10.)

14 Jesus har brutt dødens bånd.

«Men nå er Kristus oppstått fra de døde og er blitt førstegrøden av dem som er sovnet inn» (1. Korinterbrev 15:20; se også Johannes 14:19; 1. Korinterbrev 15:54).

«Nå er det en død som kalles en timelig død, og Kristi død skal løse denne timelige døds bånd, så alle skal oppstå fra denne timelige død» (Alma 11:42; se også Mosiah 16:7-8; Alma 22:14).

15 Jesus er verdens Frelser og Forløser.

«Og vi har sett og vitner at Faderen har sendt Sønnen som verdens frelser» (1. Johannes 4:14; se også Lukas 2:11).

«Og han kommer til verden for å frelse alle mennesker hvis de vil lytte til hans røst. For se, han lider alle menneskers smerter, ja, hver levende skapnings smerter, både menns, kvinners og barns» (2. Nephi 9:21; se også L&p 66:1; Moses 1:6).

16 Jesus er Det nye testamentes Messias.

«Kvinnen sier til ham: Jeg vet at Messias kommer – han som kalles Kristus. Når han kommer, skal han forkynne oss alt.

Jesus sier til henne: Jeg er det, jeg som taler med deg» (Johannes 4:25-26; se også Lukas 4:16-21).

«Ja, seks hundre år etter at min far forlot Jerusalem, skulle Gud Herren oppreise en profet blant jødene – ja, en Messias, eller med andre ord en verdens Frelser» (1. Nephi 10:4; se også 2. Nephi 2:26; Moses 7:53).

17 Herren virket blant sine «andre får» i oldtidens Amerika.

«Jeg har også andre får, som ikke hører til i denne kveen. Også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst. Og det skal bli én hjord og én hyrde» (Johannes 10:16).

«Og sannelig sier jeg dere at dere er dem om hvem jeg sa: Jeg har andre får som ikke er av denne hjord. Også dem må jeg føre frem, og de skal høre min røst, og det skal bli én hjord og én hyrde» (3. Nephi 15:21; se også 3. Nephi 19:2-3; 26:13, 15).

18 Jesus er vår Mellommann og Talsmann hos Faderen.

«For det er én Gud, og én mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus» (1. Timoteus 2:5; se også 1. Johannes 2:1).

«Oppløft deres hjerter og vær glade, for jeg er midt iblant dere, og jeg er deres talsmann hos Faderen» (L&p 29:5, se også 2. Nephi 2:27-28; L&p 45:3-5).

19 Herren er verdens lys og liv.

«Igjen talte Jesus til dem og sa: Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys» (Johannes 8:12; se også Salme 27:1; Johannes 1:9).

«For sannelig sier jeg dere, at jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden, verdens lys og liv, et lys som skinner i mørket, men mørket fatter det ikke» (L&p 45:7; se også Mosiah 16:9; L&p 12:9).

20 Jesus kan hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter.

«For ved at han selv har lidd og er blitt fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet» (Hebreerne 2:18; se også Jesaja 53:5).

«Og han vil påta seg døden, så han kan løse dødens bånd som binder hans folk. Og han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter» (Alma 7:12; se også L&p 62:1).

21 Frelseren kan forandre menneskets natur.

«Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt» (2. Korinterbrev 5:17; se også 1. Johannes 5:4).

«Bli ikke forundret over at hele menneskeheten, ja, menn og kvinner, alle nasjoner, slekter, tungemål og folk, må bli født på ny, ja, født av Gud, og bli forandret fra sin kjødelige og falne tilstand til en rettferdig tilstand og bli forløst av Gud og bli hans sønner og døtre.

Og på denne måten blir de nye skapninger, og hvis de ikke gjør dette, kan de på ingen måte arve Guds rike» (Mosiah 27:25-26; se også Mosiah 5:2, 7; Alma 5:14).

22 Herren har gjenopprettet sin opprinnelige kirke i de siste dager.

«Og han kan sende den Messias som forut er utkåret for dere, Jesus,

Ham som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av» (Apostlenes gjerninger 3:20-21; se også Matteus 17:11).

«Og de som ble gitt disse bud, kunne også få kraft til å legge denne kirkes grunnvoll og bringe den frem, ut av mulm og ut av mørke – den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate som jeg, Herren, har velbehag i» (L&p 1:30; se også L&p 20).

23 Jesus leder sin kirke gjennom sine utvalgte profeter.

Dere er «bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnestenen er Kristus Jesus selv» (Efeserbrevet 2:20).

«Kirkens overhode er den Herre Jesus Kristus. Det er hans kirke. Men overhodet på jorden er vår profet.» (Gordon B. Hinckley: «Kirken er på rett kurs», Lys over Norge, jan. 1993, 55, se også L&p 21:1-5.)

24 Jesus vil en dag komme tilbake til jorden.

«Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen» (Apostlenes gjerninger 1:11; se også 1. Tessalonikerbrev 4:16; Johannes’ åpenbaring 1:7).

«For jeg vil åpenbare meg fra himmelen med kraft og stor herlighet, med alle dens hærskarer, og bo i rettferdighet hos menneskene på jorden i tusen år, og de ugudelige skal ikke bestå» (L&p 29:11; se også L&p 34:6; Moses 7:62-64).

25 Herren vil dømme verden i rettferdighet.

«Han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet» (Apostlenes gjerninger 17:31; se også Salme 9:8, Jesaja 11:3-4).

«Hver den som omvender seg og blir døpt i mitt navn, skal mettes. Og hvis han holder ut til enden, vil jeg holde ham uskyldig for min Fader på den dag da jeg skal stå og dømme verden» (3. Nephi 27:16; se også L&p 19:1-3).

Skriv ut