2011
Avioliiton iankaikkinen luonne
Syyskuu 2011


Evankeliumin klassikoita

Avioliiton iankaikkinen luonne

Nathan Eldon Tanner syntyi 9. toukokuuta 1898 Salt Lake Cityssä Utahissa Yhdysvalloissa. Hänet asetettiin apostoliksi vuonna 1962. Hän palveli neuvonantajana ensimmäisessä presidenttikunnassa kirkon neljän presidentin aikana vuosina 1963–1982. Seuraavassa on otteita hänen puheestaan ”Selestinen avioliitto ja iankaikkinen perhe”, jonka hän piti huhtikuun 1980 yleiskonferenssissa. Koko puhe on englanninkielisenä osoitteessa conference.lds.org.

Kuva
President N. Eldon Tanner

Elämän onnellisinta aikaa on se, kun suunnitellaan avioliiton solmimista. – – Voidaan hyvin olettaa, että avioliiton solmimisen hetkellä useimmat parit ovat varmoja siitä, että he tekevät oikean ratkaisun; mutta aivan liian usein kuherruskuukauden jälkeen alkavat vaikeudet ja avioliitto päättyy lopulta avioeroon.

Avioerojen yleisyys on johtanut jotkut omaksumaan elämäntyylin, jossa he ovat taipuvaisia välttämään näennäisen merkityksettömiä rituaaleja ja jäämään vaille papiston tai muun laillisen tahon antamaa vahvistusta. Mietin usein, kuinka hyvin he mahtavat olla perillä sen maan luomisen tarkoituksesta, jonka päällä he asuvat, ja kuinka perusteellisesti he ovat mahtaneet tutkia pyhiä kirjoituksia saadakseen tietää, miksi Jumala loi miehen ja naisen ja asetti pyhän avioliiton.

Tarkastelkaamme ensiksi maan luomisen tarkoitusta. Pyhät kirjoitukset tekevät selväksi, että maan luomisen tarkoituksena on yksinomaan tarjota Jumalan pojille ja tyttärille paikka, missä he voisivat asua kuolevaisuudessa ja osoittautua käskyjen pitämisen kautta kelvollisiksi palaamaan Jumalan kasvojen eteen, mistä he ovat tulleet.

Maan luomisen jälkeen ”Jumala sanoi: ’Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme.’ – –

Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ’Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne.’” (1. Moos. 1:26–28.)

Kun Jumala loi naisen ja toi hänet miehen luo, Hän sanoi: ”Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi” (1. Moos. 2:24).

Niin, avioliitto on Jumalan säätämä, ja tämän ensimmäisen miestä ja vaimoa koskevan maininnan jälkeen löydämme monia pyhien kirjoitusten kohtia, jotka todistavat, että miehistä ja naisista tuli aviomiehiä ja vaimoja vihkimistoimituksissa, joita seurasivat hääjuhlat. Me emme ole täällä vain syödäksemme, juodaksemme ja ollaksemme iloisia (ks. 2. Nefi 28:7). Meille on annettu maa ottaaksemme sen valtaamme, ja meille on annettu käsky lisääntyä ja täyttää maa. On kiintoisaa huomata, että Jumala sanoi ”lisääntykää” eikä ainoastaan ”täyttäkää” maa (ks. 1. Moos. 1:28).

Meidän on tärkeätä ymmärtää se pyhien kirjoitusten opetus, että Jumala on iankaikkinen, että Hänen luotunsa ovat iankaikkisia ja että Hänen totuutensa ovat iankaikkisia. Kun Hän siis antoi Eevan Aadamille avioliitossa, tuo liitto oli oleva iankaikkinen. Jumalan säätämä ja Hänen pyhässä temppelissään suoritettu avioliittoon vihkiminen on iankaikkinen – ei vain kuolemaan saakka kestävä. Saarnaajan kirjassa sanotaan: ”Minä oivalsin, että kaikki, minkä Jumala tekee, pysyy ikuisesti” (Saarn. 3:14).

Kun Kristus pyysi Pietaria sanomaan, kuka Hän oli, Pietari vastasi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” Jeesus vakuutti Pietarille, että tämä tiesi asian Isältä Jumalalta saamansa ilmoituksen kautta ja että tälle ilmoituksen kalliolle Hän perustaisi kirkkonsa. Sitten Hän sanoi: ”Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.” (Ks. Matt. 16:15–19.)

Kun fariseukset tulivat Jeesuksen luo kiusatakseen Häntä ja kysyivät avioerosta, Hän vastasi seuraavaa:

”’Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?’

Ja hän jatkoi: ’Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.

He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.’” (Matt. 19:4–6.)

Nämä pyhien kirjoitusten kohdat osoittavat, että Jumalan säätämä ja Hänen valtuudellaan Hänen pyhässä temppelissään solmittu selestinen avioliitto on iankaikkinen, ja näin vihityt parit sinetöidään ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi, ja heidän lapsensa syntyvät iankaikkisen evankeliumin liiton alaisina. Uskollisuutensa mukaan he voivat olla iankaikkinen perhe. – –

Jeesus Kristus tuli maan päälle tuomaan meille juuri tämän sanoman – keitä me olemme ja mitä meidän pitäisi tehdä. Hän antoi meille evankeliumin elämän ja pelastuksen suunnitelman ja sanoi, ettei koko taivaankannen alla ole annettu muuta nimeä, joka meidät voisi pelastaa (ks. Ap. t. 4:12). Tämä sama evankeliumi on palautettu meille näinä myöhempinä aikoina, ja meillä on tänä päivänä elävä profeetta, – – joka puhuu Jumalan nimissä, sillä tämä on kautta aikojen ollut Jumalan tapa olla yhteydessä ihmiseen. – –

Minä tiedän, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta sekä pitämällä Jumalan käskyt ja Hänen kanssaan tekemämme liitot me jokainen voimme tehdä kodistamme maanpäällisen taivaan valmistautuessamme lastemme kanssa palaamaan taivaallisen Isämme luo.

Valokuva kirkon historian kirjaston luvalla

N. Eldon ja Sara Tanner tyttäriensä kanssa noin vuonna 1927. Heidän viides ja viimeinen lapsensa Helen syntyi vuonna 1931.

Tulosta