2011
Frågor och svar
December 2011


Frågor och svar

”Hur kan jag ha en positiv inställning till framtiden?”

Vi upplever alla stunder när det verkar som om vi ständigt blir överösta med missmod och dåliga nyheter på personlig och ibland även global nivå. Men vi måste komma ihåg att vi har anledning att hoppas tack vare vår tro på Herren Jesus Kristus.

Under generalkonferensen i april 2009 påminde president Thomas S. Monson oss om Herrens bud att vara vid gott mod (se L&F 68:6) och gav oss dessa uppmuntrande ord: ”Stormar må hopa sig, regn må ösa ner över oss, men vår kunskap om evangeliet och vår kärlek till vår himmelske Fader och vår Frälsare ska trösta och uppehålla oss och bringa glädje till våra hjärtan då vi vandrar rättrådigt och håller buden. Det finns inget i hela världen som kan besegra oss.”

Också när allt ser som mörkast ut och vi inte kan se en enda strimma ljus i stormen vid horisonten, kan vår kunskap om evangeliet hjälpa oss ha en positiv inställning till framtiden. Som president Monson sade i samma tal: ”Framtiden är lika strålande som er tro” (”Var vid gott mod”, Liahona, maj 2009, s. 92).

Läs, be, le

För några år sedan gav Unga kvinnors generalpresident oss följande utmaning: Läs Mormons bok varje dag, be varje dag och le. Jag tänkte att jag skulle pröva det och fortsätta med det så länge jag kunde. Till min förvåning ledde utmaningen till en underbar förändring i mitt liv. Jag var gladare, jag hade Anden med mig och jag hade en positiv inställning. Fastän jag fortfarande ställdes inför motgångar hjälpte styrkan jag fick genom Anden mig att härda ut i glädje.

Ariana G., 16 år, Virginia, USA

Var hoppfull

Jag tror att det bästa vi kan göra för att ha en positiv inställning är att le och vara hoppfulla! Hoppet har hjälpt mig igenom livet på oräkneliga sätt. Vi måste också tänka på hur välsignade vi är och veta hur mycket vår himmelske Fader älskar oss. Vi kan vända oss till honom för att få frid i alla situationer. Hans Son led för oss, så han känner till vår smärta. Genom honom kan vi finna hopp, bli helade och, förstås, vara glada.

Corey D., 18 år, Utah, USA

Tänk på försoningen

Att begrunda vår Frälsares försoning ger alltid hopp och hjälper oss att vara optimistiska. Vi får alla uppleva prövningar i livet. Men genom försoningen finns det en lösning på alla prövningar och problem, både timliga och andliga. Försoningen gör att vi kan se dessa lösningar. Försoningen är ett stort bevis på Guds kärlek till sina barn. Den är oändlig, och det är även hans kärlek till oss. Detta ger oss mod och styrka att möta framtiden utan rädsla.

Daryl A., 18 år, Laguna, Filippinerna

Var trofast

Dessa svåra tider är en del av Herrens plan och har förutsagts sedan Gamla testamentets tider. Överallt i skrifterna lovar Herren att de rättfärdiga ska välsignas och bevaras. Om du är trofast är den Helige Anden där för att vägleda dig genom dessa tumultartade tider, för att trösta dig och för att påminna dig om att Herren har en plan för dig. Om du har fått din patriarkaliska välsignelse kan du studera den för att se vad Herren har i beredskap åt dig.

Rae B., 17 år, Washington, D.C., USA

Tänk på dina välsignelser

Något av det som ger mig glädje och hopp i de här svåra tiderna är att ta mig tid att stanna upp och tänka på mina välsignelser och min kunskap om evangeliet. Något så enkelt som att ha en bästa vän eller något så stort som frälsningsplanen fyller hjärtat med glädje och får mig att vilja dela med mig av den glädjen. Det är detta som gör att jag har en positiv inställning.

Annette M., 15 år, Michigan, USA

Kom ihåg templet

När jag känner mig nere tänker jag på orden i slutet av Unga kvinnors tema: ”Vi tror att allteftersom vi accepterar och handlar enligt dessa värderingar, kan vi vara beredda att stärka hem och familj, ingå och hålla heliga förbund, ta emot templets förrättningar och njuta upphöjelsens välsignelser.” Jag blir tröstad av de här orden och vet att de kommer att uppfyllas i mitt liv och i alla dygdiga unga kvinnors liv. Jag hoppas utan att tveka på de heliga tempelförrättningarna. Välsignelserna av ett rättfärdigt liv är oändliga, och när jag tänker på allt det här fylls hjärtat av glädje, hopp, kärlek och mod.

Nathalia M., 18 år, Mérida, Venezuela

Var med i vinnarlaget

För att ha en positiv inställning måste du känna till följande enkla sanning: Herrens lag är det som vinner i slutändan. Så enkelt är det. Satan har ingen makt över Gud. Eftersom vi redan känner vinnaren behöver vi inrikta oss på att hålla oss kvar i Herrens lag. När vi är värdiga att komma till templet bär vi en uniform som visar Herren att vi är med i hans lag. Genom att läsa skrifterna, be och tjäna våra bröder och systrar får vi uppleva sann glädje som gör det lättare för oss att ha en positiv inställning.

Brayden F., 17 år, Utah, USA

Utveckla en tacksam inställning

Fokusera inte på de svåra tiderna. Jag för en ”tacksamhetsdagbok”. Varje dag skriver jag ner minst en sak som jag var tacksam för den dagen. Oavsett hur hemsk dagen än verkade kan jag alltid hitta något att uppskatta. Räkna dina välsignelser. Genom att utveckla en tacksam inställning kan du fokusera på det som är positivt i livet.

Ashlee H., 18 år, Oklahoma, USA

Skriv ut