2013
Jag har ett vittnesbörd om familjen
Mars 2013


Vägledning för de unga

Jag har ett vittnesbörd om familjen

Bild
Ann M. Dibb

Får några år sedan lyssnade jag när en syster i min församling bar sitt vittnesbörd. Jag minns vad hon sade och hur jag kände mig. Syster Reese uttryckte tacksamhet för sin rättfärdiga familj och för glädjen och trösten som kunskapen om den eviga familjen gav henne. Jag kände Anden bekräfta min uppriktiga önskan att ha samma välsignelse och vittnesbörd om familjen.

Bild
man with daughters

Jag skulle vilja ge några förslag på sådant som kan hjälpa dig att få ett vittnesbörd om familjens betydelse:

1. Sök under bön Herrens inspiration och skriv ner dina intryck när du studerar. Rena ditt liv genom att hålla buden. Det hjälper dig att kvalificera dig för Anden som hjälper dig i din strävan.

2. Läs ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”,1 som först gavs av en profet för nästan 20 år sedan. Mitt vittnesbörd om profeter, siare och uppenbarare stärks när jag läser det dokumentet och tänker på förändringarna som har ägt rum i världen med tanke på familjen. När du läser tillkännagivandet kan du göra anteckningar om lärdomarna, råden, varningarna och de utlovade välsignelserna och vad de betyder för just dig.

3. Studera profeternas och generalauktoriteternas ord. Deras ord är inspirerade och välsignar dem som tror på och följer dem. President Thomas S. Monson har till exempel sagt: ”Familjen måste bibehålla sin framträdande plats i vår livsstil, eftersom den är den enda möjliga grund på vilken ett samhälle av ansvarsfulla människor någonsin har funnit det möjligt att bygga för framtiden och upprätthålla de värderingar de omhuldar just nu.”2

4. Studera skrifterna. De innehåller många exempel på familjer som är grundade på rättfärdighet, lydnad och tro på Jesu Kristi vittnesbörd. Läs skrifterna, särskilt Mormons bok, med frågan: ”Vilka lärdomar kan välsigna mig om jag tillämpar dem på min nuvarande situation och på min framtida familj?”

5. Studera Vägledning för de unga, särskilt avsnittet som handlar om familjen. Lär dig mer om en familjs ansvarsuppgifter och välsignelser. Lägg märke till vilket arbete som krävs av varje medlem för att skapa och bevara en enig, evangeliecentrerad familj. Inse hur du kan stärka relationerna i din familj. Sök efter den försäkran och tröst som finns i kolumnen till höger.

Varje avsnitt i Vägledning för de unga har verkligen att göra med familjerelationer och hur man förbättrar dem. När varje medlem följer normerna och buden välsignas de med den Helige Andens sällskap och kvalificerar sig för heliga förrättningar och förbund i templet som välsignar enskilda familjer nu och för evigt.

6. Handla efter vad du har lärt dig i dina studier och tillämpa vad du har lärt dig i din familj (se L&F 88:119).

Jag har hört rörande vittnesbörd av unga kvinnor som har arbetat på en uppgift i avsnittet om gudomlig natur i Personlig tillväxt, där de unga kvinnorna uppmanas att göra en särskild ansträngning att stärka sina familjerelationer i två veckor (unga män har en liknande plan i Min plikt mot Gud [2010], s. 80–81). En ung kvinna berättar: ”Jag har upplevt ett underverk. Jag älskar min syster, och det hände på bara två veckor! Jag har satt upp som mål att upprepa den här upplevelsen för varje medlem i familjen varje år. Varför? Därför att det har gjort mig så glad!”

7. Be om och sök bekräftelse genom Anden på hur viktig familjen är. Var tålmodig och uppmärksam. Ett vittnesbörd kommer genom Anden eftersom ”familjen är instiftat av Gud” och ”den är den viktigaste enheten i tiden och i evigheten”.3

Jag vet att genom att göra allt detta kommer dagen när du, liksom syster Reese, kan stå upp och säga: ”Jag har ett vittnesbörd om familjen, och den kunskapen ger mig tröst och glädje.”

Slutnoter

  1. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  2. Teachings of Thomas S. Monson, sammanst. av Lynne F. Cannegieter (2011), s. 112.

  3. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 1.1.1.

Fotoillustrationer Publishing Services Department

Skriv ut