2013
Ärlighet och redbarhet
Juli 2013


Vägledning för de unga

Ärlighet och redbarhet

Bild
Äldste Christoffel Golden Jr

Som en Kristi lärjunge är de här personliga egenskaperna uttryck för den du egentligen är.

Under en mästerskapsmatch för amerikansk fotboll hade Joseph B. Wirthlin vad han kallade ”en avgörande upplevelse” under ett viktigt spelmoment.

Bild

Illustrationer Ben Sowards

”Jag skulle springa med bollen upp till mittfältet och ta hem den touchdown som skulle ge oss ledningen”, sade han. ”Jag tog bollen och kastade mig in bland spelarna på linjen. Jag visste att jag var nära mållinjen, men inte hur nära. Även om jag låg inklämd underst i högen kunde jag sträcka ut fingrarna några centimeter, och jag kände den. Mållinjen var fem centimeter bort.

I det ögonblicket kände jag mig frestad att fösa fram bollen. Jag kunde ha gjort det. … Men då kom jag ihåg min mors ord. ’Joseph’, sade hon ofta till mig, ’gör det som är rätt, oavsett följderna. Gör det som är rätt, och saker och ting kommer att gå bra.’

Jag ville så gärna få denna touchdown. Men hellre än att vara en hjälte i mina vänners ögon ville jag vara en hjälte i min mors ögon. Och därför lämnade jag bollen där den låg — fem centimeter från mållinjen.”1 Äldste Wirthlin (1917–2008) verkade senare som medlem i de tolv apostlarnas kvorum.

Göra det som är rätt

Äldste Wirthlins beslut är ett utmärkt exempel på någon som inte kompromissar med sin redbarhet. Ärlighet och redbarhet testar vår karaktär. De kräver att man alltid gör eller säger det rätta oavsett omständigheterna eller vad andra kan tycka.

En av normerna i Vägledning för de unga är ärlighet och redbarhet. Som en sista dagars helig och Kristi efterföljare förväntas det att du ”alltid [är] ärlig mot dig själv, mot andra och mot Herren. Att vara ärlig betyder att man väljer att inte ljuga, stjäla, fuska eller vilseleda på något sätt. …

Nära besläktad med ärlighet är redbarhet. Redbarhet innebär att man alltid tänker och gör det rätta oavsett vad det får för följder. När du är redbar är du villig att leva enligt dina normer och din tro, även när ingen ser på.”2

Att bli en lärjunge

Vårt syfte under den här prövotiden som jordelivet är, är att bli ”en helig genom Herren Kristi försoning” (Mosiah 3:19). Att bli en helig är inget mer eller mindre än att bli en sann Kristi lärjunge. Det är inte så svårt som du kanske tror. Du vet förmodligen redan vad du ska göra. Det kräver dock en del arbete, och ibland kräver det mycket arbete av oss. Men det är möjligt.

I Mormons bok står det: ”Ty se, Kristi Ande ges åt varje människa för att hon skall kunna skilja gott från ont. Därför visar jag er hur ni bör döma, ty allt som inbjuder till att göra gott och som förmår människor att tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva, varför ni med fullkomlig visshet kan veta att det är av Gud” (Moroni 7:16).

Som en Kristi lärjunge kan du upptäcka vad du ska säga och göra genom att fråga dig själv: ”Vad skulle Jesus göra?” Du får då intryck, och när du följer de intrycken får du ett vittnesbörd om att du har gjort det rätta. Men det är också sant att du ibland kan behöva vänta ett tag för att se de verkliga följderna och välsignelserna av dina ärliga handlingar.

Vara fullkomligt ärlig

I Vägledning för de unga påminns vi: ”Oärlighet skadar både dig själv och andra. Om du ljuger, stjäl, snattar eller fuskar skadar du din ande och ditt förhållande till andra. När du är ärlig förbättrar du dina framtida möjligheter och kan lättare bli vägledd av den Helige Anden.”3

Det sanna måttet på uppriktig redbarhet och fullkomlig ärlighet är vad du gör när ingen kan veta vad du tänker, säger eller gör. Som sanna lärjungar till Herren Jesus Kristus kan vi inte vara eller göra mindre än vad Frälsaren har visat oss. Vi har den ojämförliga Helige Andens gåva. Frälsaren sade: ”Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh. 14:26).

Vår Frälsare har också gett oss stor kraft som kommer genom dagliga böner, skriftstudier och genom att läsa de levande profeternas och apostlarnas ord. Genom sådana positiva dagliga vanor byggs ärlighet och integritet inom oss. Kom ihåg att som lärjunge till Kristus och medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är din ärlighet ett uttryck för din redbarhet och vem du egentligen är.

Slutnoter

  1. Se Joseph B. Wirthlin, ”Vad livet lärt mig”, Liahona, maj 2007, s. 46.

  2. Vägledning för de unga (häfte, 2011), s. 19.

  3. Vägledning för de unga, s. 19.

Genom dagliga böner, skriftstudier och tillämpning av de levande profeternas lärdomar byggs ärlighet och integritet inom oss.

Skriv ut