2013
Känn igen, kom ihåg och tacka
Augusti 2013


Budskap från första presidentskapet

Känn igen, kom ihåg och tacka

Bild
President Henry B. Eyring

Gud vill att vi ska tacka honom för alla välsignelser vi får av honom. Det är lätt att vi blir mekaniska i våra tacksamhetsböner och ofta upprepar samma ord utan avsikt att tacka som en gåva från hjärtat till Gud. Vi ska ”tacka … i Anden” (L&F 46:32) så att vi kan känna verklig tacksamhet för det som Gud har gett oss.

Hur kan vi komma ihåg ens en del av allt som Gud har gjort för oss? Aposteln Johannes skrev ner vad Frälsaren lärde oss om minnets gåva som kommer genom den Helige Andens gåva: ”Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh. 14:26).

Den Helige Anden för tillbaka minnen av vad Gud har lärt oss. Och ett av sätten Gud undervisar oss på är med hans välsignelser. Så om vi väljer att utöva tro för den Helige Anden Guds godhet till vårt minne.

Du kan pröva det i dina böner i dag. Du kan följa uppmaningen: ”Du skall tacka Herren din Gud för allting” (L&F 59:7).

President Ezra Taft Benson (1899–1994) menade att bön ger oss tid att göra det. Han sade: ”Profeten Joseph sade en gång att en av de största synderna som sista dagars heliga gör sig skyldiga till är otacksamhetens synd. Jag antar att de flesta av oss inte har tänkt på det som en stor synd. Vi är mycket angelägna om att i våra böner och vädjanden till Herren be om ytterligare välsignelser. Men ibland känner jag att vi behöver ägna mer tid i våra böner åt att uttrycka tacksamhet för de välsignelser vi redan fått. Vi har fått så mycket.”1

Du kan ha en sådan upplevelse med den Helige Andens gåva i dag. Du kan inleda en personlig bön med att tacka. Du kan börja räkna dina välsignelser och sedan göra ett uppehåll. Om du utövar tro upptäcker du att med den Helige Andens gåva flödar minnen av andra välsignelser in i sinnet. Om du börjar uttrycka tacksamhet för var och en av dem kan din bön bli lite längre än vanligt. Du börjar minnas, och du börjar också bli tacksam.

Du kan pröva samma sak när du skriver i din dagbok. Den Helige Anden har hjälpt människor med det sedan tidens begynnelse. Du minns följande ord i Mose: ”En minnesbok fördes i vilken man skrev på Adams språk, ty åt alla som åkallade Gud blev det givet att skriva genom inspirationens ande” (Mose 6:5).

President Spencer W. Kimball (1895–1985) beskrev processen med att skriva med inspiration: ”De som för en minnenas bok har nog Herren bättre i åminnelse i det dagliga livet. Att skriva dagbok är ett sätt att räkna sina välsignelser och lämna efter sig en förteckning av dessa välsignelser till våra efterkommande.”2

När du börjar skriva kan du fråga dig själv: ”Hur välsignade Gud mig och dem jag älskar i dag?” Om du gör det tillräckligt ofta och med tro, ska du finna att du kommer ihåg dina välsignelser. Och ibland påminns du om gåvor som du inte lade märke till under dagen, och då vet du att det var Guds hand som berörde ditt liv.

Jag ber att vi ska fortsätta anstränga oss att i tro känna igen, komma ihåg och tacka för det som vår himmelske Fader och vår Frälsare har gjort och gör för att öppna vägen hem till dem.

Slutnoter

  1. Ezra Taft Benson, God, Family, Country: Our Three Great Loyalties (1974), s. 199.

  2. Se Spencer W. Kimball, ”Lyssna till profeterna”, Nordstjärnan, okt. 1978, s. 136.

Undervisa från det här budskapet

I det här budskapet inbjuder president Eyring oss att komma ihåg vår himmelske Faders godhet i våra böner. Samtala med dem du undervisar om hur vi kan få hjälp att känna igen Guds hand i vårt liv genom att be med tacksamhet. Du kan knäböja och be med dem du undervisar och föreslå att den som ber bara uttrycker tacksamhet.

Ni kan också läsa om vikten av tacksamhet genom att läsa följande verser förutom verserna som president Eyring nämnde: Psaltaren 100; Mosiah 2:19–22; Alma 26:8; 34:38; Läran och förbunden 59:21; 78:19; 136:28.

Skriv ut