2016
Ik voel me …
Maart 2016


Ik voel me …

Deze tekstenkaartjes kunnen je opbeuren als je ontmoedigd bent.

Afbeelding
I’m Feeling cards 1
Afbeelding
I’m Feeling cards 2
Afbeelding
I’m Feeling cards 3
Afbeelding
I’m Feeling cards 4

Hoe je je ook voelt, God kent je, houdt van je en weet wat je doormaakt. Hij houdt zelfs zoveel van je dat Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden heeft om de verzoening tot stand te brengen, zodat je moeilijkheden kunt overwinnen, gelukkig kunt zijn en kunt terugkeren om weer bij Hem te wonen (zie Johannes 3:16). Dat lijkt niet altijd makkelijk als je ontmoedigd bent, maar er is een plek waar je hulp kunt vinden: de Schriften.

De volgende kaartjes beschrijven grote voorbeelden uit de Schriften die aantonen dat God er altijd voor je is. Als je ooit verdrietig, eenzaam of gefrustreerd bent, kun je deze kaartjes tevoorschijn halen, de Schriftteksten raadplegen die erop staan en weten dat God bij je is.

Instructies: Knip deze kaartjes uit en bundel ze met een ring, touwtje of lint. Je kunt ze lamineren of in een beschermhoesje doen zodat ze langer meegaan. Op liahona.lds.org kun je meer exemplaren voor vrienden of familieleden downloaden.

Verdrietig

Christus heeft alle verdriet gevoeld dat ik zal moeten ervaren, zodat Hij mij troosten kan.

Leer en Verbonden 121:1–9: In de gevangenis te Liberty voelde Joseph zich wanhopig omdat leden van de kerk veel ellende ondervonden, en hij ook. Hij bad en werd gerustgesteld. God zal met me zijn als ik me voor troost tot Hem wend.

Aanvullende Schriftteksten:

Bang

Christus heeft alles overwonnen, dus heb ik niets te vrezen.

Markus 4:36–41: De discipelen waren bang toen ze op zee in een woeste storm terechtkwamen. Christus stilde de storm met de woorden ‘Zwijg, wees stil!’ Als ik bang ben, roep ik de Heer aan en zal Hij mij kalmeren.

Aanvullende Schriftteksten:

Verward

De Heer weet hoe Hij elk probleem waarmee ik worstel moet oplossen, zodat ik op zijn verzoening kan vertrouwen.

Geschiedenis van Joseph Smith 1:5–20: Joseph Smith was verward en wist niet bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij vroeg het aan God en kreeg antwoord, wat tot de herstelling van de kerk van de Heer geleid heeft. Als ik me verward voel, bid ik tot God en zal Hij mij antwoorden.

Aanvullende Schriftteksten:

Schuldig

De Heiland heeft mijn zonden op Zich genomen, zodat ik vergeving kan ontvangen en van wroeging en schuldgevoel verlost kan worden.

Alma 36:16–21: Alma de jonge had ernstige zonden begaan, maar hij kon toch vergeving ontvangen en van zijn schuldenlast bevrijd worden. Als ik mij bekeer, kan ik de gemoedsrust ervaren die Alma beschrijft.

Aanvullende Schriftteksten:

Ontmoedigd

Ik kan ontmoediging het hoofd bieden als ik de verzoening van Christus probeer te begrijpen en op zijn macht vertrouw.

Alma 26:27: Ammon vertelt zijn broeders dat zij in tijden van ontmoediging troost van de Heer en de belofte van succes ontvangen hadden. God doet die belofte aan mij als ik me tot Hem wend.

Aanvullende Schriftteksten:

Overstelpt

Door de verzoening van Jezus Christus kan ik het geloof en de kracht krijgen om alle dingen te doorstaan.

Mosiah 24:13–15: Het volk van Alma had het moeilijk toen het in slavernij was. De mensen baden en ontvingen de kracht om hun lasten te dragen. Als ik me overstelpt voel, zal God mij ook sterken.

Aanvullende Schriftteksten:

In twijfel

Ik kan antwoorden vinden op mijn vragen over het evangelie en vertrouw op de hulp van de Heiland om elke twijfel te overwinnen.

Jakobus 1:5-6: Jakobus moedigt me aan het aan God te vragen als ik iets niet begrijp, maar hij spoort me wel aan om met geloof te vragen. Hij begreep dat vragen stellen het verlangen om te begrijpen opwekt, terwijl twijfel tot ongeloof leidt.

Aanvullende Schriftteksten:

Gefrustreerd

De genade van Christus kan me het geduld geven om frustratie met mezelf en anderen te overwinnen.

2 Nephi 4:16–35: Hoe trouw Nephi ook was, hij maakte zichzelf toch verwijten. Als ik probeer mijn zwakheden te overwinnen, een taak uit te voeren of verleidingen te weerstaan, kan ik troost vinden in de wetenschap dat God me zal helpen en gemoedsrust zal schenken.

Aanvullende Schriftteksten:

Waardeloos

Christus heeft voor mij geleden omdat Hij van mij houdt en mijn oneindige waarde kent.

Lukas 15:3–7: De gelijkenis van het verloren schaap toont aan dat de goede Herder, Jezus Christus, alles zal doen om één verloren schaap terug te brengen. Ik ben voor onze hemelse Vader en Jezus Christus zoveel waard dat Zij in een manier hebben voorzien om naar Hen terug te keren en als Hen te worden.

Aanvullende Schriftteksten:

Ziek

De Heer weet hoe Hij mij te hulp moet komen en dankzij Hem zal ik eens van al mijn ziekten genezen worden.

Lukas 8:43–48: Christus heeft veel mensen genezen toen Hij op aarde was. Ik kan ook genezen worden. Die genezing komt misschien niet direct of in dit leven, maar Hij zal me troosten (een vorm van genezing) en me volledig genezen in de opstanding.

Aanvullende Schriftteksten:

Eenzaam

Omdat Christus de verzoening voor mij geleden heeft, hoef ik beproevingen niet alleen te ondergaan.

Job 1:21–22: Job maakte vreselijke ellende mee, waaronder de dood van zijn kinderen. Hij volhardde door op de Heer te vertrouwen. Als ik me tot de Heer wend en Hem leer kennen, zal ik inzien dat ik nooit helemaal alleen ben omdat Hij bij me is.

Aanvullende Schriftteksten:

Zwak

De barmhartigheid en genade van Christus zullen me de kracht geven om moeilijkheden te overwinnen, ook al voel ik me zwak.

Alma 2:27–31: Toen de Nephieten in oorlog waren, wendden zij zich tot de Heer en sterkte Hij hen. Als ik allerlei geestelijke en emotionele aanvallen te verduren krijg, voel ik me misschien zwak, maar zal de Heer me sterken.

Aanvullende Schriftteksten:

Gekwetst

Gekwetste gevoelens kunnen dankzij de verzoening van Christus genezen worden, en zijn liefde inspireert me om anderen te vergeven.

1 Nephi 7:6–21: Laman en Lemuël bonden Nephi vast en dreigden hem in de wildernis achter te laten. Nephi bad en werd, met de hulp van de Heer, bevrijd en hij vergaf zijn broers. Ik kan ook bidden, gemoedsrust ervaren en de kracht vinden om vergeving te schenken.

Aanvullende Schriftteksten:

Afdrukken