2016
Derfor udfører vi dåb for de døde
Marts 2016


Derfor udfører vi dåb for de døde

Der ligger langt mere i at udføre dåb for de døde, end vi kan se.

Billede
temple baptistry

Fotografi af DÅBSBASSINET i templet i Ogden i Utah

Hvis du har udført dåb for de døde før, så har du sikkert oplevet nogle af velsignelserne ved at tjene i templet. Man føler sig mindre stresset, mere fokuseret og fyldt med fred og tro. De velsignelser, man kan modtage ved at komme i templet, er ufattelige, men tempeltjeneste handler om mere, end de velsignelser du modtager. Sommetider falder det os svært at huske på den anden person, der er involveret i vores tempeltjeneste, men han eller hun er mere end et navn på et blåt eller lyserødt stykke papir. Når du bliver døbt eller bekræftet på vegne af en anden, så hjælper du en virkelig person.

Så hvad ved du egentlig om disse afdøde mennesker? Og hvorfor er det så vigtigt for dig at blive døbt og bekræftet for dem? Skrifterne indeholder en masse information om livet efter døden.

Fysisk død

På grund af Adams fald vil enhver, der fødes på denne jord, opleve døden (se Moses 6:48). I døden adskilles et menneskes ånd fra legemet, og ånden går til åndeverdenen, hvor den venter på opstandelsen.

Åndeverdenen: Paradis og åndeligt fængsel

Åndeverdenen er delt op i paradis og et åndeligt fængsel. Folk, som er blevet døbt og er forblevet trofaste i deres jordeliv, går til paradis. Det er et sted med hvile, fred og glæde. Jesus Kristus besøgte og underviste ånderne i paradis i perioden mellem sin død og opstandelse (se L&P 138:18).

Gode mennesker, der er døde uden kundskab om evangeliet, kommer i et åndeligt fængsel. Det er også der, hvor de, der har været ulydige eller ugudelige i jordelivet, kommer hen. Retfærdige ånder forkynder evangeliet for disse mennesker, og de får en chance for at modtage evangeliet og omvende sig (se L&P 138:28-37). Men uden et legeme kan de dog ikke blive døbt eller deltage i de andre ordinancer, der er nødvendige for at modtage evigt liv (se Alma 40:14).

Stedfortrædende ordinancer

Lykkeligvis har vor himmelske Fader, som er nådig, kærlig og retfærdig, sørget for en udvej, så alle hans børn kan blive frelst. Det er her, du kan hjælpe. Når du udfører stedfortrædende ordinancer for mennesker, så får de en chance for at tage imod disse ordinancer. Du kan gøre det for dem, som de ikke selv er i stand til på deres vej mod evigt liv. Disse angrende sjæle, kan blive »forløst ved lydighed mod Guds hus’ ordinancer« (L&P 138:58, se også vers 59). Og du kan opleve den store glæde, der kommer af at hjælpe nogle i det åndelige fængsel til at modtage disse afgørende ordinancer.

Opstandelsen

Gennem Jesu Kristi opstandelse kan enhver, der fødes her på jorden, overvinde døden og opstå (se 1 Kor 15:22). Jesus sagde: »For jeg lever, og I skal leve« (se Joh 14:19). I opstandelsen vil alles ånd blive forenet med deres legeme. Det betyder alle – både de, der har levet ugudeligt, og de retfærdige og dem, der omvender sig og modtager ordinancerne ved stedfortrædende arbejde efter døden.

Dom

Når alle er opstået, skal hvert eneste menneske møde Gud og dømmes »efter deres gerninger« (3 Ne 27:15) og hvorvidt de har holdt deres pagter (se 3 Ne 27:16-20). Kun de, der har modtaget de evangeliske ordinancer (enten i egen person eller gennem tempeltjeneste) og holdt de pagter, der følger med disse ordinancer, vil få evigt liv.

Eftersom du er i levende live og i værdig besiddelse af en tempelanbefaling, har du en ufattelig mulighed og et stort ansvar for at hjælpe Guds øvrige børn på deres vej mod evigt liv. Du er en vigtig del af Guds plan.

Udskriv