2017
Wij geloven dat de kerk de aarde zal vullen
January 2017


Wat wij geloven

Wij geloven dat de kerk de aarde zal vullen

Er waren maar zes leden van de kerk toen zij in 1830 in een klein plaatsje in de staat New York (VS) werd opgericht. Sindsdien is de kerk uitgegroeid tot een organisatie met 15,5 miljoen leden, en wijken en gemeenten in meer dan 150 landen. Die groei is de vervulling van de profetie in het Oude Testament dat de kerk zou voortrollen om de hele aarde te vullen (zie Daniël 2:31–45). De kerk, het koninkrijk van God op aarde, wordt beschreven als een steen ‘niet door mensenhanden uit de berg […] afgehouwen’ (Daniël 2:45), hetgeen betekent dat het een goddelijk, niet een menselijk, werk is.

Zelfs als de invloed van de kerk de aarde vult, zal haar ledental nog relatief klein zijn. Nephi voorzag dat en schreef over onze tijd: ‘Ik [zag] de kerk van het Lam Gods, en haar ledental was klein’ wegens de goddeloosheid die haar omgaf (1 Nephi 14:12). Naarmate de wederkomst van Jezus Christus nadert, zal de wereld steeds goddelozer worden en ‘een heilige der laatste dagen zijn zal steeds minder populair worden.’1

Maar Nephi zag ook ‘dat de kerk van het Lam, die bestond uit de heiligen Gods, zich ook op het gehele oppervlak der aarde bevond’ (1 Nephi 14:12). Er zijn over de hele wereld wijken en gemeenten, de algemene conferentie wordt in meer dan negentig talen vertaald en bijna 75.000 voltijdzendelingen prediken het evangelie in 418 zendingsgebieden. Het evangelie wordt ook wereldwijd door de sociale media en websites zoals mormon.org en LDS.org bekendgemaakt.

Dat is belangrijk werk dat vaak in stilte wordt verzet. ‘Dit werk van de Heer is inderdaad groot en wonderbaar, maar het gaat bijna ongemerkt aan veel politieke, culturele en academische leiders in de wereld voorbij. Het verbetert één hart en één gezin tegelijk, in alle stilte en bescheidenheid. Overal worden mensen door die heilige boodschap gezegend.’2

De steen waarvan zo lang geleden is geprofeteerd, rolt werkelijk voort, en als wij ons deel doen, zal het evangelie zich blijven verbreiden en de hele aarde vullen (zie Daniël 2:31–45). ◼

Wat kunnen wij doen om ervoor te zorgen dat het evangelie voortrolt?

  • Door de geboden te onderhouden en ons getuigenis te versterken hebben we een fundament om het evangelie te helpen verspreiden.

  • Als we ons gezin het evangelie leren, kunnen ze beter getrouw blijven in een wereld die hun heel andere dingen voorhoudt.

  • Door onze roeping te vervullen versterken we de kerk plaatselijk.

  • We kunnen het evangelie verspreiden door er eenvoudigweg met mensen over te praten.

  • In de tempel kunnen we verordeningen verrichten voor mensen die zonder kennis van het evangelie zijn gestorven.

Afbeelding
Ways to help move the gospel forward

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millenials’, Liahona, oktober 2016, 50.

  2. L. Whitney Clayton, ‘De tijd zal komen’, Liahona, november 2011, 13.

Afdrukken