2020
Unge kvinners organisasjon feirer 150 år
Juni 2020


Unge kvinners organisasjon feirer 150 år

Vår himmelske Fader har et stort arbeid for deg å utføre som forberedelse til vår Frelsers annet komme.

Bilde
group of young women walking

Når jeg tenker på alle de fantastiske tingene vår himmelske Fader har gjort for sine barn, blir mitt hjerte fylt av absolutt forundring og takknemlighet over hvor høyt Herren elsker sine døtre. Han elsker DEG!

Og fordi han elsker deg, inspirerte han for 150 år siden Kirkens ledere til å opprette Unge kvinners organisasjon for å hjelpe deg å bli den personen Gud ønsker at du skal bli. Profeten Brigham Young (1801–77) oppfordret oss til å styrke vårt vitnesbyrd ved å etterleve evangeliet: “De unge døtre i Israel trenger å få et levende vitnesbyrd om sannheten … Jeg ønsker at våre piker selv skal få kunnskap om evangeliet.”1 Han sa også: “Flere vitnesbyrd oppnås på føttene enn på knærne.”2

Unge kvinners organisasjon har i årenes løp tilpasset seg tidens behov. Men selv etter hvert som programmet har blitt tilpasset, har ikke dets mål for de unge kvinnene forandret seg – å hjelpe dere å få et levende vitnesbyrd og, med tro, gå videre på paktens sti. Når du får vite hvem du er og handler i tro, vil du motta velsignelsene vår himmelske Fader har i vente for deg.

Unge kvinners klasser i årenes løp

Da Unge kvinner begynte, ble det kalt en “nøysomhetsforening” med det formål å “forbedre alt som er godt og vakkert”. Tidlig på 1900-tallet ble det Unge kvinners gjensidige utdannelsesforening, og klassene omfattet snart unge kvinner i alderen 12 til 24 år. Navnene på klassene endret seg i årenes løp og omfattet Leirbålspiker, Bikubepiker, Vokterne og Sankerne. Etter hvert som Kirken vokste og unge kvinner møttes i andre land og på andre språk, gjorde de sitt beste for å tilpasse seg. Navn som Ungpiker ble for eksempel “Rosenmädchen” (Rosenpiker) på tysk.

I dag, med unge kvinner i nesten alle land, organiseres klassene i henhold til behovene i hver menighet eller gren, og alle er kjent under samlenavnet Unge kvinner.

Bilde
YW timeline

Kravene til Unge kvinners programmer har også endret seg i årenes løp. Til høyre er noen av dem.

I 1915:

  • Lære å spenne for og kjøre et hestespann.

  • Lære skriftsteder utenat.

Fra 1940- til 1960-tallet:

  • Styrke selvtilliten ved å oppnå en god holdning (sittende, stående og gående).

  • Øve på høflighet som en dames kjennetegn.

På 1980-tallet:

  • Lese to misjonærhefter og lære en annen venn eller slektning det du har lært.

  • Trene fysisk minst 30 minutter om dagen, fem dager i uken i tre uker.

I 2009:

  • Studere betydningen av kyskhet og dyd.

  • Lese hele Mormons bok. Skrive tankene dine i dagboken din.

2020

  • Nytt program introdusert.

Programmet Barn og ungdom

Hvis du ser på disse kravene med åndelige øyne, vil du legge merke til at de har en rød tråd. Fortid og nåtid møtes, forenet i å hjelpe unge kvinner å komme nærmere Jesus Kristus og utvikle seg åndelig, intellektuelt, sosialt og fysisk.

I 2019 ble det innført et nytt program for personlig utvikling som oppfordrer deg til å være både selvhjulpen og sette din lit til Frelseren. Du oppfordres til å søke Den hellige ånd og sette deg egne mål idet du gjør ditt beste for å bli mer lik vår Frelser Jesus Kristus! Jeg elsker tilliten dette viser dere, de ekstraordinære unge kvinnene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Med støtte fra biskopsrådet og Unge kvinners presidentskap blir du også ledet av klassepresidentskaper – dine jevnaldrende som er kalt og beskikket til å planlegge og gjennomføre Unge kvinners program. Det er over en halv million unge kvinner rundt om i verden i dag som blir ledet av sine jevnaldrende!

Alle unge kvinner forenes av et tema som omfatter disse grunnleggende prinsippene: Du er en elsket datter av himmelske foreldre, du er en Jesu Kristi paktsdisippel, du søker og handler ifølge personlig åpenbaring som kommer gjennom Den hellige ånd, og du er et skinnende vitne om Gud idet du gjør ditt beste for å bli som vår Frelser Jesus Kristus og tjene andre i hans hellige navn.

Bilde
young woman

Du er elsket, og det er behov for deg!

Som elskede døtre av en levende og kjærlig himmelsk Fader har dere blitt unikt forberedt til å være “frelsere på Sions berg”.3 President Russell M. Nelson har sagt: “Hver profet har snakket om vår tid, da Israel ville bli samlet og verden vil bli forberedt til Frelserens annet komme. Tenk på det! Av alle mennesker som noensinne har levd her på jorden, er det vi som får delta i denne siste store, innsamlingsbegivenheten.”4

Dette er en hellig oppfordring til å delta i tempelarbeid og slektshistorie, virke i lederstillinger, tjene dine medsøstre og bære vitnesbyrd for familie og venner. Du er elsket, og det er behov for deg!

Mine kjære venner, vår himmelske Fader har et stort arbeid for dere å utføre som forberedelse til vår Frelsers annet komme! Dere er en viktig del av dette arbeidet. Han er glad i dere. Han ønsker at dere skal ta del i hans verk. Han stoler på dere!

Jeg føyer min tro på og tillit til dere til vår kjære profet, president Nelsons, som erklærte: “Dere er blant de aller beste Herren noen gang har sendt til denne jorden. Dere har kapasitet til å bli smartere og visere, og ha mer innflytelse på verden enn noen tidligere generasjon!”5

Jeg ber om at du vil la ordene i Unge kvinners tema synke dypt inn i ditt hjerte og hoppe inn i det nye programmet med begge ben og gripe enhver mulighet til å komme nærmere Frelseren og lære mer om ham. Bli den personen han ønsker at du skal være. Jeg vet at hvis du gjør dette, vil ditt liv bli fylt med anledninger til å dele hans lys og kjærlighet med familie, venner og alle rundt deg. Når du gjør ditt beste for å følge ham, vil ditt vitnesbyrd bli fast og urokkelig.

Noter

  1. Brigham Young, i A Century of Sisterhood: Chronological Collage, 1869–1969 (1969), 8.

  2. Brigham Young, i Susa Young Gates, History of the Young Ladies’ Mutual Improvement Association of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints from November 1869 to June 1910 (1911), 9.

  3. Quentin L. Cook, generalkonferansen i april 2014 (Liahona, mai 2014, 48).

  4. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, 16–17.

Foto: Leslie Nilsson

Illustrasjoner: Corey Egbert

Foto: Matt Reier