2020
Ignatius og Adelaide Baidoo
Juli 2020


Eksempler på tro

Ignatius og Adelaide Baidoo

Accra i Ghana

Bilde
Baidoo family reading scriptures together

Ignatius og Adelaide har sett hvordan Kirkens lese- og skriveprogram og vekt på hjemmesentrert læring av evangeliet har velsignet medlemmene av deres stav og familie.

Christina Smith, fotograf

Ignatius:

Jeg ble involvert i det evangeliebaserte programmet for lese- og skrivekyndighet som medlem av stavspresidentskapet. Jeg besøkte en klasse og innså at det ikke bare er for dem som ikke kan lese og skrive. Det er for at vi alle kan forstå Jesu Kristi evangelium bedre.

Adelaide:

Jeg kjenner mange søstre i menigheten som det evangeliebaserte lese- og skrivekurset har hjulpet. Én søster hadde dårlig selvfølelse fordi hun ikke kunne lese, skrive eller hjelpe sine barn med lekser. Hun tok kurset og kan nå lese og hjelpe til. Hun er så fornøyd. Hver gang jeg ser henne, sier jeg alltid: “Dette evangeliet er virkelig sant. Det forandrer og velsigner folk.”

Ignatius:

Kom, følg med meg og hjemmesentrert læring av evangeliet vil også hjelpe familier å lese Skriftene sammen og lære av hverandre.

Sluttstenen i vår religion er Mormons bok. Her i Afrika er vi oppvokst med kunnskap om Bibelen. Mange vet imidlertid ikke at Mormons bok inneholder klare og verdifulle sannheter. Når vi bruker Kom, følg med meg til å studere Mormons bok i det evangeliebaserte programmet for lese- og skrivekyndighet og i vår hjemmesentrerte læring av evangeliet, lærer og forstår vi all den informasjon vi trenger for å kunne utvikle oss i dette liv.

Adelaide:

Da hjemmesentrert læring av evangeliet ble bekjentgjort på generalkonferansen, tenkte jeg på noen av menighetens medlemmer, og jeg ble litt bekymret. Hvordan skal de klare dette? tenkte jeg. Jeg ba om at medlemmene måtte følge denne åpenbaringen. Jeg vet at hvis de vil følge det profeten har sagt, vil det hjelpe dem i deres hjem.

I vår familie prøver vi å gjøre alt vi kan. Alle engasjerer seg. Jeg er så glad for hvordan mine barn hjelper hverandre når vi leser Mormons bok sammen. De elsker Mormons bok. Vi har hatt det hyggelig med å lese og bære vitnesbyrd sammen.

Ignatius:

President Russell M. Nelson har sagt: “Opphøyelse [er] en familiesak.”1 Jeg elsker min kone og mine barn. Jeg ønsker å være sammen med dem og vår himmelske Fader for alltid, så vi må hjelpe hverandre.

Adelaide:

Søstrene i Hjelpeforeningen hjelper hverandre også. Når vi møtes, tenker vi: “Denne søsteren trenger meg” eller: “Jeg trenger henne.” Vi sitter ved siden av hverandre og hjelper hverandre å lese, forstå og dele det vi lærer. Vi gjør vårt beste for å tenke: “Hvis Frelseren var her, hva ville han gjøre?”

Ignatius:

Det er en del av det evangeliebaserte programmet for lese- og skrivekyndighet som ber elevene lage en tegning av hva de vil gjøre for å forbedre sin læring av evangeliet og sitt skriftstudium. Ett bilde noen tegnet, viste en familie som sitter rundt et bord med Skriftene foran seg og snakker om evangeliet. Jeg ble så rørt av det. Det evangeliebaserte programmet for lese- og skrivekyndighet handler ikke bare om å lese og skrive. Visuelle hjelpemidler kan også hjelpe oss å lære. Selv om vi tror vi vet alt, kan vi alltid lære mer om evangeliet og styrke vårt vitnesbyrd om Herren Jesus Kristus.

Skriftene sier at den som er sterk, skal ta med seg den som er svak, slik at han også kan bli sterk (se Lære og pakter 84:106). Hvis det er noen som føler at de er svake i evangeliet, kan vi betjene dem, en etter en, og bidra til å løfte dem opp. Omsorgstjeneste vil gjøre mye for å løfte medlemmene.

Note

  1. Russell M. Nelson, “Kom så og følg meg”, Liahona, mai 2019, 89.

Bilde
Baidoo children reading scriptures

Hjemmesentrert læring av evangeliet har styrket vitnesbyrdet til familien Baidoos sønner, Jayden og Hubert. De leder ofte familiens samtaler om evangeliet.

Bilde
Baidoo family singing hymns

Å synge salmer som familie bidrar til å bringe Ånden til hjemmeaftener.

Bilde
Baidoo family praying

Regelmessig familiebønn hadde gjort familien Baidoos hjem til et sted for tro og kjærlighet.

Bilde
Little girl praying

Ignatia har lært om bønnens viktighet av sine foreldre og brødre.

Bilde
Children washing dishes

Å hjelpe til med husarbeid, samtidig som de lærer om evangeliet, velsigner forholdet mellom søsknene i familien Baidoo.

Bilde
Mother hugging son

Læring av evangeliet og tjeneste i familien har styrket familien Baidoos kjærlighet til hverandre og velsignet dem på mange andre måter.

Bilde
Couple praying together

Bønn mellom mann og hustru har hjulpet Ignatius og Adelaide å lede sine barn slik profeten og apostlene har undervist.

Skriv ut