2020
Den guddommelige hensikt med seksuell intimitet
August 2020


Den guddommelige hensikt med seksuell intimitet

Å forstå seksualitetens gudgitte gave innenfor planen for lykke hjelper oss å forstå viktigheten av kyskhetsloven.

Bilde
bride and groom in front of the temple

Foto av par ved Bountiful Utah tempel: Janae Bingham

Vår hensikt i jordelivet er å bli som våre himmelske foreldre. Vår guddommelige forståelse og bruk av seksuell intimitet er avgjørende for denne utviklingsprosessen.

Kyskhetsloven er en evig lov, gitt av vår himmelske Fader til alle hans barn i alle aldre. Den gjelder fortsatt og er like aktuell i dag som den var i tidligere tider i historien. Som med andre bud er loven gitt av vår himmelske Fader for å velsigne og hjelpe hans barn å oppnå sitt guddommelige potensial. Å adlyde kyskhetsloven innebærer å avstå fra enhver seksuell forbindelse før ekteskapet og holde seg fullstendig trofast og lojal i ekteskapet. Seksuelle forbindelser skal begrenses til ekteskap mellom en mann og en kvinne.1

Vår himmelske Fader ønsker at seksuelle forbindelser i ekteskapet skal brukes til å skape barn og til å uttrykke kjærlighet og styrke de følelsesmessige, åndelige og fysiske båndene mellom mann og hustru. I ekteskapet skulle seksuell intimitet forene hustru og mann i tillit, hengivenhet og omtanke for hverandre.2 Seksuelle forbindelser innenfor ekteskapet må respektere begge parters handlefrihet og skulle ikke brukes til å kontrollere eller dominere.

Vi kan imidlertid lure på: “Hvorfor skal jeg adlyde kyskhetsloven? Hvorfor bryr Gud seg om min moralske adferd?” For å besvare disse spørsmålene har Gud åpenbart læresetninger som, hvis de forstås riktig, vil motivere oss til å holde kyskhetsloven og velge å uttrykke vår seksualitet innenfor de grenser han har satt.3 Som med alle Guds bud forstås kyskhetsloven best i sammenheng med vår himmelske Faders plan for frelse og opphøyelse (se Alma 12:32). Lydighet mot kyskhetsloven vil gi særskilte velsignelser.

Bilde
couple with child in front of the temple

Foto av familie ved Kona Hawaii tempel: Denise Renee Bird

Eksepsjonelle løfter

Alle mennesker er elskede åndesønner eller -døtre av himmelske foreldre med en guddommelig natur og en evig fremtid. Grunnen til at vi har en kropp, er for å bygge på denne guddommelige naturen så vi til slutt kan realisere vår evige fremtid.4 Vår himmelske Fader ønsker at vi skal få jordisk erfaring, utvikle oss mot fullkommenhet og til slutt nyte den fylde av lykke som han nyter. Han vet at for at vi skal kunne ha denne typen varig glede, må vi utvikle oss langs den kursen han har fastsatt, og adlyde budene han har gitt.

Det er viktig å forstå at familierelasjoner skal bestå i all evighet etter dette liv. Etter jordelivet blir de trofaste lovet at “de skal passere englene … og gå til sin opphøyelse og herlighet … en herlighet som skal være en fylde og en fortsettelse av ætten evindelig og alltid.

Da skal de være guder, fordi de er uendelige” (Lære og pakter 132:19–20).

Læren om evige familier i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er unik blant kristne tradisjoner. Vi ble ikke skapt bare for å prise, tilbe og tjene en uforståelig Gud.5 Vi ble skapt av kjærlige, himmelske foreldre for å vokse opp og bli som dem.6 Mannlige og kvinnelige ånder ble skapt for å utfylle hverandre. Det er derfor kjønn ikke er skiftende i evigheten – fordi det danner grunnlaget for den største gave vår himmelske Fader kan gi, hans form for liv.7

For at vi skulle forstå denne velsignelsen, befalte vår himmelske Fader at seksuell intimitet skulle forbeholdes ekteskap mellom en mann og en kvinne.8 Guds hensikt med ekteskapet var “å være den fullstendige sammensmeltning mellom mann og kvinne – deres hjerter, håp, liv, kjærlighet, familie, fremtid – alt … at de skulle være ‘ett kjød’ i sitt liv sammen”.9 Vi kan ikke oppnå den slags liv som vår himmelske Fader nyter, hverken alene eller uten en fullstendig forpliktelse til troskap i et ekteskap med vår mann eller hustru ifølge Guds plan.

Gud lar oss velge hvordan vi vil leve. Han vil ikke tvinge oss til å følge den veien han har fastsatt, selv om han vet at den vil føre til vår største lykke. Guds bud og pakter utgjør veien som gjør oss i stand til å bli en fullverdig arving i hans rike, en medarving med Jesus Kristus (se Romerne 8:17). Ved å gjøre gode valg utvikler vi den guddommelige natur som finnes i oss. Seksuell forbindelse er “et av de høyeste uttrykk for vår guddommelige natur”.10 Vårt sømmelige uttrykk for seksualitet åpner for at Guds plan kan utfolde seg på jorden og i evigheten,11 noe som kvalifiserer oss til å bli som vår himmelske Fader.12 Gud lover evig liv til de trofaste, noe som innbefatter evig ekteskap, barn og alle andre velsignelser ved en evig familie.13

Filosofier som avleder og Satans bedrag

Mangelfulle resonnementer og Satans bedrag har ført til avledende filosofier som hevder å eliminere behovet for å adlyde Guds bud, spesielt kyskhetsloven. Satans motstridende røst er høylytt, og hans filosofier er ofte forlokkende. I Mormons bok var det noen som sluttet seg til disse filosofiene for å bedra andre og dra nytte av bedraget. For eksempel lærte Nehor nephittene “at hele menneskeheten skulle bli frelst på den siste dag, og at de ikke behøvde å frykte eller beve, men at de kunne løfte sine hoder og fryde seg, for Herren … hadde også forløst alle mennesker. Og til slutt skulle alle mennesker få evig liv” (Alma 1:4).

Hvis vi følger Nehors filosofi, har vi ikke noe motiv for å begrense våre seksuelle lyster fordi det ikke er noen evige konsekvenser. Og hvis vi bryter kyskhetsloven? Ingen grunn til bekymring, ettersom de som fulgte Nehor, “[ikke trodde] på omvendelse fra sine synder” (Alma 15:15). Denne forlokkende filosofien kan være forførende, og mange synes den er tiltalende. Vi kan gjøre hva vi vil uten evige konsekvenser.

Andre falske lærere i Mormons bok forkynte at å tro på Jesus Kristus og hans forsoning og å holde hans bud, er å bli “tynget ned” av “tåpeligheter” og kommer av “deres fedres tåpelige tradisjoner” (Alma 30:13, 14). De erklærte faktisk at det å se frem til “en forlatelse for deres synder” bare er et psykisk eller følelsesmessig problem, “følgen av et forvirret sinn” (Alma 30:16). Den uunngåelige konklusjonen på disse læresetningene er at enhver mann og kvinne lykkes i dette liv “i forhold til sine evner” og “styrke”, og at uansett hva en mann eller kvinne gjør, er det “ingen forbrytelse” (Alma 30:17). Disse falske læresetningene fremmer ulydighet mot kyskhetsloven fordi begrepet rett og galt er avleggs.

Ikke rart at disse filosofiene fortsatt er populære! Å ikke måtte stå til regnskap for noe valg høres ut som den ultimate frihet. Hvis vi kan unngå de fleste verdslige konsekvenser ved å være diskrete og forsiktige, hvilken skade gjør det da? På bakgrunn av dette virker kyskhetsloven gammeldags, snerpete eller unødvendig.

Bilde
smiling family

Foto: May Bo Hubbard

Evige lover

Guds lover kan ikke forhandles. Han lar oss se bort fra dem, men vi er ikke fri til å skape våre egne regler for evigheten, like lite som en person er fri til å skape sine egne fysiske lover. Gud ønsker at vi skal være en kvalifisert arving i hans rike. Å forvente hans himmelske arv mens vi følger en annen kurs enn han har skissert, er naivt.

Før jeg ble kalt til heltidstjeneste i Kirken, tok jeg (eldste Renlund) meg av pasienter med alvorlig hjertesvikt. I forbindelse med hjertesvikt og transplantasjonskardiologi er det definerte, etablerte fremgangsmåter å følge for å oppnå det beste resultatet: lengre og bedre livskvalitet. Behandling av en pasient på en annen måte gir ikke de beste resultatene. Det var forbløffende at noen pasienter prøvde å forhandle om behandlingsforløpet. Noen pasienter sa: “Jeg foretrekker å ikke ta noen medisiner”, eller “Jeg ønsker ikke å ta noen hjertebiopsier etter transplantasjonen”. Pasienter kan selvsagt følge sin egen kurs, men de kan ikke følge en dårligere kurs og forvente det beste resultatet.

Det samme gjelder oss. Vi er fri til å velge vår egen kurs i livet, men vi er ikke fri til å velge resultatet som kommer av å følge våre regler, uansett hvor mange ganger noen sier vi kan det. Vår himmelske Fader kan ikke klandres for at vi ikke mottar velsignelser knyttet til kyskhetsloven på grunn av ulydighet.

I denne evangelieutdeling forkynte Frelseren at evige lover ikke er fleksible og åpne for diskusjon. Han sa: “Og videre, sannelig sier jeg dere at det som styres ved lov, blir også bevart ved lov og blir fullkommengjort og helliggjort ved den.

Den som bryter en lov og ikke adlyder loven, men søker å lage sin egen lov … kan ikke helliggjøres ved lov, heller ikke ved barmhjertighet, rettferdighet eller dom” (Lære og pakter 88:34–35; uthevelse tilføyd). Vi kan ikke erstatte evige lover med våre egne regler, like lite som en mann som tar på varmt kull, kan bestemme seg for ikke å bli brent.

Hvis vi ikke er lydige, vil vi bare nyte “det som [vi] er villige til å motta, fordi [vi] ikke var villige til å nyte det som [vi] kunne ha mottatt” (Lære og pakter 88:32). Å adlyde kyskhetsloven er én måte å vise at vi er villige til å gjøre det som må til for å motta alle de enestående velsignelsene som er forbundet med evige familier.

Bilde
smiling couple

Foto: Denise Renee Bird

Guds lover er alltid, til syvende og sist, rettferdige

Ikke alle vår himmelske Faders barn har anledning i dette liv til å oppleve seksuell intimitet i ekteskap i henhold til Guds lov. Noen vil ikke få anledning til å gifte seg. Andre er overbevist om at deres unike omstendigheter gjør etterlevelse av kyskhetsloven så krevende og urettferdig at de kan velge å ignorere den.

Rettferdighet må imidlertid bedømmes fra et evig perspektiv, fra vår himmelske Faders og Jesu Kristi perspektiv.14 Frelseren formante sitt folk til å vente med å felle dom om hva som er rettferdig eller urettferdig inntil den dagen han gjør sitt verk (se Malaki 3:17–18). Det “verk” Frelseren omtaler, er dem som, til tross for det som oppfattes som eller midlertidig er urettferdighet eller andre hindringer, holder hans bud.

Når våre omstendigheter føles urettferdige mot oss, er det best å følge kong Benjamins råd. Han sa: “Videre skulle jeg ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41; uthevelse tilføyd).

Til syvende og sist kan ingenting sammenlignes med den uendelige urettferdighet Frelseren utholdt. Men hvis vi er trofaste, vil han kompensere enhver urettferdighet vi opplever for oss, og vi vil oppnå en tilstand av uendelig lykke.

Når vi velger å holde Guds bud, herunder kyskhetsloven, vil vi oppleve glede og “fred i denne verden og evig liv i den kommende verden” (Lære og pakter 59:23)15 fordi vi vil være en del av en evig familie med forfedre og etterkommere.16 Når mann og hustru blir evig beseglet ved prestedømsmyndighet, vil de bli opphøyet og få en fylde av herlighet og evig avkom.17

Bilde
bride and groom

Foto: Jamie Dale Johnson

Fristelse og omvendelse

Gud forutså at vi ville bli fristet når vi forsøker å etterleve kyskhetsloven. Det var derfor han ga sin Sønn som vår Frelser og Forløser. På grunn av Jesus Kristus og hans forsoning kan vi bli styrket til å motstå fristelse. Alle Guds barn som opplever fristelser av noe slag, kan vende seg til Frelseren for å få hjelp.18 Jesus Kristus forstår hva vi gjennomgår fordi han “er prøvet i alt i likhet med oss”, og vi oppfordres til “med frimodighet [å] tre fram for nådens trone, for at vi kan få miskunn, og finne nåde til hjelp i rette tid” (Hebreerne 4:15, 16).

Når vi snubler, må vi huske at vi kan bli rene gjennom tro på Jesus Kristus og oppriktig omvendelse.19 Omvendelse er gledesfylt, for “om [våre] synder er som purpur, skal de bli hvite som snø” (Jesaja 1:18). Frelseren vil ikke bare tilgi, han vil glemme vår synd.20 Hva mer kan vi be om enn hjelp når vi blir fristet, tilgivelse når vi omvender oss? Omvendelse skulle ikke fryktes, selv om Satan prøver “å hindre oss i å stole på Jesus Kristus, som står med åpne armer, med et håp og en villighet til å [helbrede,] tilgi, rense, styrke og helliggjøre oss”.21

Vitnesbyrd

Guds lover er utformet for vår største lykke. Han ønsker at vi skal bruke kroppen og seksualiteten på måter han har foreskrevet, slik at vi kan bli ham lik. Vi har blitt velsignet i vårt ekteskap med gjensidig tillit når vi etterlever kyskhetsloven. Vår tillit til hverandre og til vår himmelske Fader har vokst når vi har holdt dette budet. Guds plan er den eneste veien som muliggjør størst mulig glede. Vi lover at du også kan vite at Gud elsker deg og at du vil bli evig velsignet når du etterlever hans bud.

Noter

  1. Se Jakobs bok 2:27–30; Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2004), “Leksjon 4: Budene”, 76.

  2. Se Generell håndbok – tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (2020), 2.1.2, ChurchofJesusChrist.org; David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 41–44; Russell M. Nelson, “Plei ditt ekteskap”, Liahona, mai 2006, 36–38; Richard G. Scott, “Ta riktige valg”, Lys over Norge, jan. 1995, 35.

  3. Se Boyd K. Packer, “Små barn”, Lys over Norge, jan. 1987, 12.

  4. Se “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, mai 2017, 145. Den tiltenkte betydningen av kjønn i erklæringen er biologisk kjønn ved fødselen.

  5. Se Thomas Watson, “Man’s Chief End Is to Glorify God”, i A Body of Practical Divinity (1833), 8; Roger E. Olson, The Story of Christian Theology (1999), 506; The Catechism of Christian Doctrine: Prepared and Enjoined by Order of the Third Plenary Council of Baltimore (1885); alt slik det siteres i Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), 1.

  6. Se Dallin H. Oaks, “Frafall og gjenopprettelse”, Lys over Norge, juli 1995, 85.

  7. Se “Familien – en erklæring til verden”. Gjennom all evighet vil vi ikke være kjønnsløse, slik noen teologer har antydet. Se Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), 188–90.

  8. Se Lære og pakter 42:22–24; se også “Familien – en erklæring til verden”.

  9. Jeffrey R. Holland, “Personlig renhet”, Liahona, jan. 1999, 89.

  10. David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 42.

  11. Se Neil L. Andersen, “Barn”, Liahona, nov. 2011, 28–30.

  12. Se Dallin H. Oaks, “Frafall og gjenopprettelse”, Lys over Norge, juli 1995, 85.

  13. Se Lære og pakter 131:1–4; 132:19–20, 24.

  14. Se D. Todd Christofferson, “Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Liahona, mai 2015, 50–53.

  15. Se også Mosiah 2:41; Generell håndbok, 2.1.2.

  16. Se Malakias 4:1.

  17. Se Lære og pakter 132:19.

  18. Se Alma 13:28.

  19. Se Jesaja 1:18; Lære og pakter 58:42.

  20. Se Lære og pakter 58:42.

  21. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67.

Skriv ut