2021
Gör Läran och förbunden personlig för dig
Januari 2021


Endast digitalt

Gör Läran och förbunden personlig för dig

Våra studier i Kom och följ mig i år hjälper oss inse hur personliga skrifterna kan vara.

I år ska vi studera Läran och förbunden under våra Kom och följ mig-lektioner. Läran och förbunden undervisar om evangeliets lära, välsignelserna av att hålla buden och om att söka och ta emot personlig uppenbarelse. Faktum är att en stor del av boken består av direkt uppenbarelse från Herren, och den står som ett mäktigt vittne om att han kan tala till dig också.

Dina personliga skriftstudier blir mycket kraftfullare när du inser att det som betyder något för dig också betyder något för Herren. Han engagerar sig i varje aspekt av ditt liv, vare sig det gäller arbete, utbildning, relationer, tjänande eller ditt allmänna välbefinnande. Läran och förbunden ”innehåller en inbjudan till alla människor överallt att höra Herren Jesu Kristi röst, som talar till dem för deras timliga välbefinnande och deras eviga frälsnings skull” (Inledning, L&F).

Om du ändå har svårt ibland att relatera till Läran och förbunden så följer här några tips på hur du kan göra dina studier mer personliga och meningsfulla:

1. Be innan och studera med ett syfte

Det första ordet i kapitel 1 är hör, vilket är Herrens uppmaning till att uppriktigt lyssna och ge akt på hans ord. Herren är angelägen om att du ska höra honom och följa hans råd eftersom han förstår dina behov och vet hur han kan hjälpa dig. Genom att inleda dina studier med en bön kan du inbjuda den Helige Anden, bli mer lyhörd för maningar och fokusera på att gräva djupare i verserna.

Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”I alla tider har vår himmelske Fader inspirerat utvalda män och kvinnor att genom den Helige Andens vägledning finna lösningar på livets mest invecklade problem. Han har inspirerat sina bemyndigade tjänare att uppteckna dessa lösningar som ett slags handbok för dem av hans barn som tror på hans lycksalighetsplan och på hans älskade Son, Jesus Kristus.”1 Läran och förbunden är en av dessa böcker. När du förbereder dig för att ta emot personlig uppenbarelse genom att eftertänksamt fundera över vad och hur du ska studera, visar du Herren att du är villig att arbeta tillsammans med honom för att få vägledning.

Genom att variera din studierutin kan du lättare få nya perspektiv. Försök att studera efter ämne eller i kronologisk ordning för när uppenbarelserna gavs (se Kronologisk innehållsförteckning) och markera sedan verserna på ett sätt som hjälper dig att visualisera principerna som lärs ut.

2. Lär känna det historiska sammanhanget

Vetskapen om vad som föranledde uppenbarelserna i Läran och förbunden hjälper dig förstå vad Herren undervisar om.2 ”Dessa heliga uppenbarelser togs emot som svar på böner då behoven var stora, och föranleddes av verkliga situationer med verkliga personer inblandade. Profeten och hans medarbetare sökte gudomlig ledning, och dessa uppenbarelser intygar att de erhöll den. I uppenbarelserna ser man återställelsen och utvecklingen av Jesu Kristi evangelium samt inledningen av tidernas fullbordans utdelning” (Inledning, L&F).

Fliken ”Återställelsen och kyrkans historia” i appen Evangeliebiblioteket innehåller bra resurser om den historia som ledde fram till viktiga händelser, exempelvis Ämnen inom kyrkans historia och Uppsatser om evangelieämnen, och berättelser om kyrkans världsomfattande historia. Att förstå det historiska sammanhanget kan hjälpa dig inse hur du kan höra honom.

3. Gör det personligt

Många kapitel i Läran och förbunden är tillägnade olika personer som Herren talar till. När du läser, testa att sätta in ditt namn i stället för deras. Det här kan påminna dig om att Herren talar till dig personligen när du tillämpar skrifterna på dig själv (se 1 Ne. 19:23).

Glöm inte heller att hitta dina Läran och förbunden-hjältar! På samma sätt som Nephi kanske är din hjälte, ta reda på vem du relaterar till och vem som inspirerar dig i Läran och förbunden. Den här boken är fylld av exempel på sista dagars heliga som vänder sig till Herren för att få vägledning och stöd – både i goda och dåliga tider.

Jag har fått ett vittnesbörd om Läran och förbunden när jag i en anda av bön har försökt känna igen de personliga budskap som Herren har åt mig i varje kapitel. Jag inspireras av tron hos dem som lade grunden till den återställelse jag är en del av. Genom att studera den här boken i år blir du påmind om hur enastående det är att Herren fortfarande talar till oss, precis som han har talat till andra i tidigare generationer. Du inser då att han är medveten om dig och dina personliga omständigheter och att han vägleder dig genom dina unika utmaningar. Och din tro på och tillit till honom fortsätter att växa.

Slutnoter

  1. Richard G. Scott, ”Kraften i skrifterna”, Liahona, nov. 2011, s. 6.

  2. Se Revelations in Context: The Stories behind the Sections of the Doctrine and Covenants, Matthew McBride och James Goldberg, red. (2016), history.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut