2021
I väntan på svar utan tvivel
Januari 2021


Unga vuxna

I väntan på svar utan tvivel

Det krävs tålamod för att kunna skörda Herrens välsignelser, men som vi alla vet är det aldrig roligt att vänta.

Bild
photo of a woman holding her phone

När jag var liten avskydde jag att vänta på nästa morgon. Jag var så ivrig och otålig över att få veta vad nästa dag hade att erbjuda att jag tillbringade många nätter med att vända och vrida på mig i sängen, växelvis slumra till och vakna och ofta gå fram till fönstret. Jag suckade besviket varje gång jag såg att det fortfarande var mörkt ute. För mig kändes det alltid som en evighet innan morgonen kom.

Ibland gick jag in till mina föräldrar mitt i natten och frågade vad klockan var. De brukade försäkra mig om att morgonen skulle komma. Jag sov alltid bättre efter det.

När vi väntar på utlovade välsignelser kan det ibland kännas så här. Vi ber uppriktiga böner, läser skrifterna och får de där varma känslorna av förvissning. Men om våra omständigheter sedan inte förändras omedelbart – om svaren eller välsignelserna inte kommer med en gång – kan vi börja tvivla på att de någonsin ska göra det.

Tvivel på att svaren kommer

Av erfarenhet har jag lärt mig att tvivel ofta kommer av att vi fokuserar på omständigheter i stället för på Frälsaren och hans kärlek till oss.

Ju mer vi förstorar upp våra omständigheter och vår hopplöshet i fråga om det som inte verkar hända just nu, desto mindre inser vi att Frälsaren älskar oss och är med oss för varje steg framåt som vi tar. Satan vet det här, och det är därför han planterar små tvivel hos oss som får oss att ifrågasätta den kärlek som Frälsaren har för oss, vårt eviga värde och hur mycket vi betyder för vår himmelske Fader.

Vänta utan att tvivla

Att vänta är en del av livet. Och det kan ibland kännas outhärdligt att vänta på Herrens svar och välsignelser och löften. Men det finns några saker vi kan göra för att vänta på välsignelser utan att ge efter för tvivel:

För det första kan vi se tillbaka på de tillfällen när vi fick svar eller maningar. Tänk på känslorna av värme eller glädje som viskade frid till ditt hjärta och sinne. De här känslorna och svaren kom från Gud. Sanningarna och löftena förändras inte för att tiden går. Vi kan följa det apostoliska rådet att ”omfamna dina heliga minnen. Tro på dem. Skriv ner dem. … Lita på att de kommer till dig från din himmelske Fader och hans älskade Son. Låt dem skänka tålamod åt dina tvivel och förståelse åt dina svårigheter.”1 När vi fokuserar på Anden och det som vi vet är sant faller våra tvivel bort. Och vi kan ha tillförsikten vi behöver för att gå framåt med hopp.

För det andra behöver vi komma ihåg att för att vi ska kunna ta emot personlig uppenbarelse måste vi vara villiga att gå framåt med trons öga trots att vi inte har all kunskap. Precis som jag alltid behövde vänta på att morgonen skulle komma kan vi inse att medan vi väntar på utlovade välsignelser finns det förberedelser att göra, små steg att ta och kunskap att få under tiden. Medan vi väntar kan vi lära och sträva efter att vara värdiga de välsignelser som finns i beredskap åt oss.

Slutligen kan vi ha ett evigt perspektiv och tänka på att ”vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, vissa kommer inte förrän i himmelen – men de kommer förvisso till dem som omfattar Jesu Kristi evangelium”, som äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt.2 ”Gud förväntar sig att ni har tillräckligt med tro och beslutsamhet och tillräcklig tillit till honom för att fortsätta framåt, leva och glädja er.”3 Herrens välsignelser kommer alltid, precis som soluppgången varje morgon. Se till evigheten i stället för till morgondagen.

Att lära av väntan

Under tider när vi tvivlar och det känns som om vi befinner oss i ett mörkt rum utan himlens ljus, låt oss då tänka på att Frälsarens armar alltid är utsträckta mot oss, och att han ivrigt väntar på att vi ska sträcka oss ut mot honom. Han försäkrar oss om sin kärlek till oss, precis som mina föräldrar gjorde när jag var orolig för att det aldrig skulle bli morgon.

När vi gör Frälsaren till vårt främsta fokus blir det lättare att vänta på utlovade välsignelser och svar. Vår väntan blir en värdefull tid för lärdom och förberedelse. Vi kan lära oss att fokusera på vår himmelske Faders vilja och inte vår egen. Vi kan få veta med säkerhet att han älskar oss och hjälper oss varje gång. Och den vissheten övervinner allt tvivel och mörker. Morgonen kommer alltid, och det gör hans löften också.

Slutnoter

  1. Neil L. Andersen, ”Minnen av avgörande andlig betydelse”, Liahona, maj 2020, s. 22.

  2. Jeffrey R. Holland, ”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 45.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Terror, Triumph, and a Wedding Feast” (tal från en andakt vid Brigham Young University, 12 sep. 2004), s. 3, speeches.byu.edu.

Skriv ut