2022
Jezus Christus vinden in het Oude Testament
Januari 2022


JezusChristus vinden in het Oude Testament

Met deze vijf inzichten leren we onze Heiland in onze Schriftstudie dit jaar beter kennen.

Afbeelding
fine art painting of Jesus Christ

Christus met armen over elkaar, Rembrandt van Rijn, foto © Fine Art Images/Bridgeman Images

Op een dag kwam Jezus Christus twee van zijn discipelen op een weg tussen Jeruzalem en Emmaüs tegen. Terwijl ze samen verder wandelden, onderwees Hij ze in zijn rol die in de Schriften, nu het Oude Testament genoemd, wordt beschreven.

‘En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was’ (Lukas 24:27). De inzichten die de discipelen over de Heiland en zijn zending kregen, waren voor hen een onvergetelijke geestelijke ervaring. Ze smeekten Hem dan ook om langer bij hente blijven (zie Lukas 24:28–32).

Net zoals die eerste volgelingen van Christus krijgen wij ook de kans om onze Heiland dit jaar beter te leren kennen door ons in het Oude Testament te verdiepen. Deze kroniek geeft ons, samen met de boeken van Mozes en Abraham in de Parel van grote waarde, een vollediger beeld van wie Hij is – van zijn aard, zijn zending en zijn relatie met zijn Vader en ieder van ons. We moeten Hem ook goed leren kennen om de gave van het eeuwige leven te ontvangen (zie Johannes 17:3).

Met de volgende vijf inzichten herkennen en begrijpen we Jezus Christus beter doorde verschillende teksten in dit oude,heilige boek.

Inzicht 1: Jezus Christus is Jehova

In het Nieuwe Testament lezen we dat Jezus Christus Zich eens als Jehova (of Ik Ben) bekendmaakte (zie Johannes 8:58). De mensen waren zeer verontwaardigd en probeerden Hem wegens godslastering te stenigen (zie Johannes 8:59). Ze beseften niet wat velen tegenwoordig nog steeds niet inzien, namelijk dat Jezus Christus Jehova is, de God van het Oude Testament.1

Misschien wordt de identiteit van de Heiland in het Oude Testament vaak verkeerd begrepen omdat de naam ‘Jezus Christus’ niet in het boek wordt gebruikt. In plaats daarvan gebruikten de auteurs diverse titels om naar Hem te verwijzen, zoals ‘God’, ‘Ik Ben’ of ‘de Heere’.2 Als we dat eenmaal weten, gaan we Jezus Christus duidelijker in de Schriften herkennen. Bijvoorbeeld:

  • Toen Mozes tegen ‘God’ in de brandende doornstruik sprak, sprak hij tegen Jezus Christus (zie Exodus 3:6).3

  • Zo stelde Jezus Christus Zich als ‘de grote Ik Ben’ aan Joseph Smith voor (Leer en Verbonden 29:1).

  • Johannes de Doper werd geroepen om de weg voor ‘de Heere’ te bereiden (Mattheüs 3:3). Dit is een vervulling van Jesaja 40:3, waarin over Jezus Christus wordt geprofeteerd.

  • Zie het overzicht op pagina 17 voor meer voorbeelden van Jehova inde Schriften.

Inzicht 2: Voorwerpen en gebeurtenissen maken ons iets over onze Heiland duidelijk

Afbeelding
an angel appearing to Adam and Eve as they prepare a burnt offering

Adam en Eva moesten als onderdeel van hun aanbidding dieren offeren. Dergelijke offers wijzen ons erop dat Jezus Christus, het Lam van God, Zich als onderdeel van zijn verzoening liet doden.

Adam en Eva brengen offerandes, Keith Larson

Het Oude Testament staat bol van symbolen en verhalen die ons wijzen op de hulp die de Heiland biedt. Bijvoorbeeld:

  • In veel Schriftteksten staat dat gelovigen als onderdeel van hun aanbidding dieren moesten offeren. Zo kregen de Israëlieten de opdracht om een lam te offeren en hun deurposten met het bloed ervan te markeren. Wie dat deden, werden tegen een dodelijke plaag in Egypte beschermd. Dergelijke offers wijzen ons erop dat Jezus Christus, het Lam van God, Zich als onderdeel van zijn verzoening liet doden. Zijn zoenoffer redt ons van de lichamelijke en geestelijke dood. (Zie Exodus 12:13.)

  • Toen de profeet Elia bedreigd werd, moest vluchten en zich in de woestijn verborg, was hij bedroefd en zei hij dat hij liever dood was. Terwijl hij sliep, verscheen er op wonderbaarlijke wijze brood en water om hem te voeden en te verkwikken. Zo deed hij kracht op om door te gaan. Dit wijst ons eropdat Jezus Christus het levende Water en het Brood des levens is. Hij isonze ultieme bron van hoop.(Zie 1 Koningen 19:1–8.)4

  • ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet’, staat in Psalmen 119:105 (nadruk toegevoegd). Micha getuigde: ‘Als ik in duisternis zit, is de Heere mij een licht’ (Micha 7:8; nadruk toegevoegd). Deze woorden doen ons denken aan Jezus Christus als het Licht van de wereld, dat ons naar onze hemelse woonplaats terugvoert.

Onder het lezen ziet u vast andere dingen die op Jezus Christus en zijn reddende macht wijzen. Denk bijvoorbeeld aan Noach en zijn familieleden die in de ark van de zondvloed werd gered, of aan Jona die in de vis de tijd kreeg om zich te bekeren. Die gebeurtenissen drukken ons op het hart dat de Heiland ons door de stormen van het leven kanloodsen, en dat Hij ons altijd de kans geeft om weer op het goede pad te raken.(Zie Genesis 7:1; Jona 1:17.)

Inzicht 3: Jehova is een persoonlijke God

De God van het Oude Testament komt soms boos en wraakzuchtig over. Vergeet niet dat de oorspronkelijke auteurs van het boek tot oude culturen behoorden met gewoonten en beschrijvingen die we tegenwoordig moeilijk volledig kunnen doorgronden. Het handboek Kom dan en volg Mij, groepsbesprekingen en verlichting door de Heilige Geest zijn verhelderend, zodat we wat we in het Oude Testament lezen kunnen rijmen met wat we uit andere Schriftuur over Jezus Christus weten.

En hier is een herkenbare eigenschap van Jehova voor wie zich in de Heiland verdiepen: Hij is een persoonlijke God. Uit zijn tussenkomst, op indrukwekkende en subtiele manieren, blijkt dat Hij altijd klaarstaat om hen te verlossen die op Hem vertrouwen. Enkele voorbeelden van zijn bediening in het Oude Testament:

  • De Heer kleedde, of bedekte, Adam en Eva na hun overtreding met kleren gemaakt van huiden (zie Genesis 3:21). Het Hebreeuwse woord voor verzoening betekent ‘bedekken’ of ‘vergeven’.

  • Hij nodigde Henoch uit om met Hem te wandelen (zie Mozes 6:34) en nam het volk van Zion op (zie Mozes 7:69).

  • Hij bereidde Jozef voor om zijn familie en talloze anderen voor de hongerdood te behoeden (zie Genesis 37–46).

  • Hij leidde de Israëlieten door de woestijn (zie Exodus 13:21–22).

  • Hij bezocht Aäron en Mirjam om hun geloof in de levende profeet te versterken (zie Numeri 12:5).

  • Hij leidde Ruth en stelde zijn afstamming door haar nageslacht zeker(zie Ruth 3:10–11; 4:14–17).

  • Hij riep de jonge Samuel bij naam(zie 1 Samuel 3:3–10).

  • Hij stelde Esther in staat omhaar volk moedig te redden(zie Esther 2:17; 8:4–11).

Inzicht 4: Jezus Christus staat ons in onze strijd bij

Soms voelt het dagelijks leven als een strijd. We bevinden ons inderdaad midden in een geestelijke strijd tussen goed en kwaad. Tot op zekere hoogte lijkt die wel op de oorlogen die in het Oude Testament worden beschreven. Met de soldaten van weleer roepen wij uit: ‘Leid ons, o Gij goede Meester.’5 In deze Schriftteksten horen we zijn geruststellende antwoord:

  • ‘Ik zal u niet loslaten en u niet verlaten’ (Jozua 1:5).

  • ‘Weest u niet bevreesd en wees niet ontsteld vanwege deze grote troepenmacht, want niet aan u is de strijd, maar aan God’ (2 Kronieken 20:15).

  • ‘Ik sterk u, […] ook ondersteun Ik u’ (Jesaja 41:10).

  • ‘Ik ben met u om u te redden’(Jeremia 1:8).

Inzicht 5: De beloften van de Heer gelden nog steeds

We hebben meer met de gelovigen uit het Oude Testament gemeen dan we misschien beseffen. Zieners van weleer keken uit naar en schreven over het aardse leven van Jezus Christus. Jesaja beschreef de Heer bijvoorbeeld met zulke krachtige woorden, dat ze deel zijn gaan uitmaken van de muziek die we vaak met Pasen en Kerstmis uitvoeren of beluisteren (zie Jesaja 7; 9; 40 en 53).6

Wij kijken net als die profeten ook uit naar Christus’ komst – deze keer in afwachting van zijn terugkeer om persoonlijk op aarde te regeren.7 En nu we de wereld op zijn wederkomst voorbereiden, putten we kracht uit de leringen en beloften die destijds ook al in het Oude Testament zijn opgetekend, zoals:

  • Patriarchale zegens, met daarin een verklaring dat we tot het huis van Israël behoren. Het verbond dat de Heer duizenden jaren geleden met Abraham sloot, geldt tegenwoordig ook voor ons als kerkleden die verbonden hebben gesloten, tot welke stam we ookbehoren. (Zie Genesis 13:14–17;Abraham 2:9–11.)

  • Het gebod om de sabbatdag te heiligen, wat volgens de Heer ‘een teken [is] tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de Heere ben, Die u heiligt’ (Exodus 31:13).

  • Heilige wassingen, zalvingen en kleding die tegenwoordig deel uitmaken van de tempelaanbidding, kwamen destijdsal Aäron en zijn nakomelingen toe(zie Leviticus 8).

Bedenk hoeveel rechtschapen mannen en vrouwen offers hebben gebracht om ons tot dit punt in de geschiedenis van de mensheid te brengen. Wij bouwen voort op hun gewijde inspanningen en koesteren dezelfde visie van een wereld waarin de Heiland aan het hoofd staat. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Na zo’n vierduizend jaar van verwachting en voorbereiding is dit de aangewezen dag om het evangelie aan de geslachten van de aarde te brengen. Dit is de tijd van de beloofde vergadering van Israël. En wij mogen eraan deelnemen!’8

Een episch jaar van studie

Afbeelding
Christ in red robe

Christus in rood gewaad, Minerva Teichert, met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

We hebben het verhaal van het begin van de mensheid in handen – ons verhaal als verbondschristenen. Dankzij de verzoening van Jezus Christus weten we hoe deze epische reis gaat eindigen. Satan zal vernietigd worden en de rechtvaardigen zullenoverwinnen. Maar hoe gaat ons eigenverhaal zich ontvouwen?

Kiezen we ervoor om dit jaar met Jezus Christus te wandelen? Smeken we Hem om bij ons te blijven, vol verlangen luisterend naar zijn onderricht?

Hij is de liefdevolle, persoonlijke Heiland wiens stem we in de Leer en Verbonden horen, wiens leven in het Nieuwe Testament is opgetekend en wiens leringen duidelijk in het Boek van Mormon uiteengezet worden. Met enige oefening zullen we zijn bediening ook verweven door de pagina’s van het Oude Testament heen vinden. Hij is het middelpunt van het verleden, het heden en de toekomst van de mensheid. Hij heeft ons onderweg elke stap bijgestaan – en zal dat altijd blijven doen.

Noten

  1. Zie de tweede alinea van ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.

  2. In Nederlandse vertalingen worden verwijzingen naar Jezus Christus vaak in hoofdletters geschreven, zoals HEERE. In 1 Samuel 1:15 staan twee voorbeelden van het woord: ‘heer’, verwijzend naar een mens, en ‘HEERE’, verwijzend naar Jezus Christus. Zie ook James E. Talmage, Jesus the Christ (1916), 36.

  3. Voetnoten in door de kerk gepubliceerde Bijbelvertalingen verduidelijken soms wanneer Schriftteksten op de Heiland slaan. 

  4. Zie voor meer informatie over de symboliek van dit verhaal Marissa Widdison, ‘The Bread and Water of Hope’, Ensign, september 2019, 56.

  5. ‘Leid ons, o Gij goede Meester’, Lofzangen, nr. 51.

  6. Sommige verzen uit Jesaja worden gebruikt als liedteksten in Händels oratorium Messiah.

  7. Zie Geloofsartikelen 1:10.

  8. Zie Russell M. Nelson, ‘Verbonden’, Liahona,november 2011, 88.

Afdrukken