2022
Gods plan is voor u
Januari 2022


Voor ouders

Gods plan is voor u

Afbeelding
a family playing on the beach

Beste ouders,

Als we de beeldspraak, symbolen en leringen van het Oude Testament bestuderen, gaan we het plan van onze hemelse Vader voor ons en Jezus Christus’ rol in dat plan beter begrijpen.

De artikelen in de uitgave van deze maand doen u ideeën aan de hand om kinderen over het Oude Testament en over Gods plan voor ons te onderwijzen.

Evangeliebesprekingen

Onze hemelse Vader heeft een goddelijk plan voor zijn kinderen

Waarom is het belangrijk om Gods heilsplan te begrijpen? Gebruik ‘Evangeliebasis’ op pagina 10 om uw kinderen het belang van de val van Adam en Eva bij te brengen. Stel samen een lijst met zegeningen en mogelijkheden op die het aardse leven ons biedt.

Lees het artikel van ouderling Quentin L. Cook op pagina 6. Bespreek als gezin welke zegeningen u hebt ontvangen doordat u weet dat God een plan heeft om zijn kinderen te redden.

Kinderen onderwijzen uit de Schriften

Zie pagina 38 voor ideeën om kinderen enthousiasme voor de Schriften bij te brengen. Verdiep uw studie van het Oude Testament door de artikelen op pagina 12 en 42 te lezen. Wat komt u te weten waardoor u het Oude Testament beter begrijpt? Bespreek met uw gezin onder gebed welke doelen u dit jaar voor uw studie van Kom dan en volg Mij hebt.

Inzichten Kom dan en volg Mij

Op pagina 46 vindt u een geïllustreerde uitleg van de schepping en nog meer materiaal ter verdieping van uw wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Rentmeesters van de aarde

In Mozes 2:28 staat dat de mens heerschappij over alle levende wezens kreeg. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘We moeten als verstandige rentmeesters goed voor de aarde zorgen en haar voor toekomstige generaties behouden.’ (Zie ‘De schepping’, Liahona, juli 2000, 104.)

  1. Maak een korte wandeling in uw buurt, of bekijk afbeeldingen en video’s van prachtige landschappen.

  2. Wijs op verschillende dingen die u om u heen ziet. Denk aan planten, dieren of landvormen.

  3. Let op de flora en fauna en bespreek hoe we daarvoor kunnen zorgen.

Bespreking: Op welke manieren zorgen onze hemelse Vader en Jezus Christus voor ons? Hoe kunnen we naar hun voorbeeld zorgen voor de dieren en planten om ons heen? Hoe kunnen wij niet alleen in woord maar juist in daad onze dankbaarheid voor Gods scheppingen tonen?

Schepping uitbeelden

Leer en Verbonden 122:5–9

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De planeet Aarde, hoe indrukwekkend die ook mag zijn, maakt deel uit van iets dat nog veel indrukwekkender is – het grote plan van God. Eenvoudig samengevat: de aarde is voor het gezin geschapen.’ (Zie ‘De schepping’, Liahona, juli 2000, 104.)

  1. Bestudeer de scheppingsdagen of -tijdperken met het gezin (zie Genesis 1–2; Mozes 2–3; of Abraham 4–5). Zie ‘De schepping’ in deze uitgave voor een overzicht.

  2. Iedereen krijgt een beurt om een dag of onderdeel van de schepping uit te beelden.

  3. De overige gezinsleden raden om welke dag of welk onderdeel het gaat.

Bespreking: Lees vervolgens Abraham 3:22–27 samen. Wat kan kennis van Gods doel met de schepping van de aarde in het dagelijks leven voor ons betekenen? Hoe kunnen wij onze waardering voor Gods scheppingen beter tonen?

Afdrukken