2022
Hvordan Herren fremskynder sitt verk – gjennom sosiale medier
Mars 2022


Unge voksne

Hvordan Herren fremskynder sitt verk – gjennom sosiale medier

Gjennom sosiale medier oppfyller misjonærene løftet om at Jesu Kristi evangelium vil spre seg til “alle nasjoner, stammer, tungemål og folk”.

Bilde
en ung mann som smiler mens han ser på en mobiltelefon

To Temple Square-misjonærer satt på de velbrukte benkene i Salt Lake tabernakel og stirret på en dataskjerm mens jeg lærte dem hvordan de skulle laste opp videoopptak til et videoredigeringsprogram.

Så slo det meg: Her satt vi og brukte Internett og avansert programvare i en bygning som ble bygget på 1800-tallet. Så mange fantastiske læresetninger har blitt delt i denne bygningen. I løpet av de siste 155 årene har dets publikum hørt fra hundrevis av bemerkelsesverdige talere ved talerstolen, blant dem Brigham Young, 12 av USAs presidenter, Susan B. Anthony og Helen Keller.

Og nå, i slik en historisk bygning, beveget vi oss inn i et nytt nybyggerland i Herrens verk, en nyvinning i misjonærarbeidet: Jeg, en YouTuber, hjalp misjonærer å lære å lage videoinnhold til sosiale medier.

President Spencer W. Kimball (1895–1985) sa følgende da han talte om misjonærarbeidets fremtid: “Når Herren gir oss disse miraklene innen kommunikasjon, og med våre misjonærers, vår og alle andres økte innsats og hengivenhet, må visselig det guddommelige påbudet gå i oppfyllelse: … ‘evangeliet må bli forkynt for enhver skapning’ [Lære og pakter 58:64].”1

President Kimball sa dette i 1974 – for nesten 50 år siden! – og det har aldri vært sannere enn det er i dag. Herrens verk går fremover, spesielt når covid-19-pandemien nødvendiggjør bruk av teknologi for misjonærer over hele verden – evangeliets budskap sprer seg til “alle nasjoner, slekter, tungemål og folk” (Alma 37:4).

Fra dørbanking til meldingsvarsler

Bilde
søstermisjonærer underviser

Foto: Mindy Selu

Gjennom min ti år lange karrière med å lage videoinnhold har jeg sett kraften i å kunne få kontakt på nettet gjennom forskjellige medier. Siden det ikke lenger var mulig å banke på dører under pandemien, fikk mange misjonærer smarttelefoner for å komme i kontakt med mennesker som de ellers kanskje ikke hadde fått anledning til å nå. Og mange misjoner har nå også trofaste ledsagerpar som virker som spesialister på sosiale medier eller teknologi, som hjelper til med å drive misjonens Facebook-side, lage innhold til sosiale medier, lage ComeuntoChrist.org-annonser og styre budsjettet som brukes på annonser.

Eldste Elias Magallanes i Argentina Córdoba misjon sa at på grunn av teknologi har han og ledsagerne hans kunnet undervise mange flere: “Jeg tror mange mennesker blir velsignet takket være denne pandemien fordi de har lært om evangeliet.”

Søster Colby Sinclair, en av de to spesialistene på sosiale medier i Temple Square misjon, la til at misjonen hennes når så mange flere med videoene sine. “Vi bruker sikkert 15 timer på en video som vi lager, men vi kan nå 15 000 mennesker! Vanligvis ville vi hatt en leksjon med hver av disse 15 000 menneskene, og det ville tatt 15 000 timer.”

Prøv nye ting

Men selv med fordelene ved å dele evangeliet på Internett, har det vært litt prøving og feiling for å finne de beste måtene å gjøre det på.

Eldste Magallanes sa: “Da alle misjonærene dro og bare de argentinske misjonærene var igjen, var det ingen som kunne bruke smarttelefoner. Vi måtte lære gjennom å øve og selv finne ut hvordan ting fungerte.”

Misjonærer i Frankrike Paris misjon fant ut at det som fungerer best for dem, er å lage innlegg om emner som folk kjenner seg igjen i: fred, glede, tro og takknemlighet. Søster Olivia Jackson sa: “Misjonærarbeid har ingen grenser. Det er så mange forskjellige måter å innby og dele Kristi lys med andre på.”

Søster Emily Webber i Temple Square misjon følte seg ikke kvalifisert til å skape innhold for misjonen sin, men hun har lært at hvis vi stoler på Herren, vil han hjelpe oss å bruke våre evner til å utføre hans arbeid. “Jeg vet at Gud bidro til å foredle enhver evne jeg noensinne har hatt til å kunne gjøre dette. Jeg har kunnet se Herrens hånd mer når vi skaper dette innholdet.”

Før eldste Ethan Glines reiste på misjon til Concepción i Chile, trodde han at videoredigeringstalentene hans måtte settes på vent i to år. Men da han under pandemien ble forflyttet til Omaha i Nebraska, ba den nye misjonspresidenten hans ham om å ta med seg kamerautstyret sitt for å lage innhold til sosiale medier for misjonen. Da eldste Glines kom tilbake til Chile, kunne han fortsette å bruke videoredigeringstalentene sine i sin nye oppgave som spesialist på sosiale medier. Eldste Glines så på dette som nok et vitnesbyrd om at Gud virkelig finnes i detaljene i vårt liv, og “ønsker at vi skal bruke talentene våre, for det var han som ga oss dem”. Misjonærer over hele verden bruker sine ferdigheter til å fremme Herrens verk.

Hva kan så du gjøre?

Bilde
hender som holder en mobiltelefon

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Som disipler skulle vårt mål være å bruke sosiale mediekanaler som et middel til å utstråle lyset og sannheten i Jesu Kristi gjengitte evangelium i en verden som blir stadig mørkere og mer forvirret.”2

Dette gjelder oss alle: Enten du har vært på misjon eller ikke, enten du har vært medlem hele livet eller er konvertitt, kan ditt vitnesbyrd om Frelseren påvirke noen. Og ja, det å dele evangeliet med andre på sosiale medier kan være skremmende, men det er behov for vitnesbyrdet ditt, uansett hvor enkelt det er.

Søster Lucy Collins, som virket ved Mormonbataljonens historiske sted, sa: “Hvis du har en tanke om å dele noe på sosiale medier om evangeliet eller et budskap om håp eller fred eller styrke, så gjør det! Hvor ofte har du vært på et vitnesbyrdsmøte der noen bærer vitnesbyrd, og tenkt: ‘Oi, det var til meg i dag’? Det samme gjelder for å legge ut dine tanker om Jesu Kristi evangelium, fordi noen der ute trenger det. Så bare gjør det!”

Vitnesbyrdet ditt trenger ikke å være langt eller utførlig for å påvirke andre. Du kan følge Ånden og bære et enkelt, autentisk vitnesbyrd på normale og naturlige måter. Her er noen forslag for å hjelpe deg i gang:

  • Legg ut eller del videre innhold fra Kirkens kontoer på din personlige konto.

  • Inviter andre til å bli med deg på en menighets- eller Institutt-aktivitet.

  • Vær kreativ! Bruk dine evner og talenter til å skape evangeliesentrert innhold.

  • Spør de lokale misjonærene hvilke ressurser de bruker og hvordan du kan engasjere deg.

Når medlemmene ikke er redde for å bære sitt enkle vitnesbyrd, kan det røre ved så mange hjerter.

Kontakt fremfor visninger

For noen år siden laget jeg en video som skulle være med på julekampanjen Lys for verden, som fikk over 2,5 millioner visninger. Jeg tenkte: “Skal jeg ha et skriftsted på slutten? Eller utfordre folk til å bli døpt? Er det min plikt å vie YouTube-kanalen min til misjonærarbeid?”

Jeg kjempet virkelig med det siste spørsmålet. Jeg kan nå flere mennesker nå enn de tidlige misjonærene og de tidlige pionerene engang kunne ha drømt om! Så jeg dro til tempelet med dette spørsmålet, klar og villig for et hvilket som helst svar jeg ville få.

Og svaret som kom, var: “Gjør din omsorgstjeneste, og utfør kallet ditt.”

Jeg innså at Jesus Kristus ikke trengte at jeg skulle døpe hver eneste en av abonnentene mine. Han trengte at jeg skulle fokusere på å tjene menneskene rundt meg.

Å skape innhold er bare ett aspekt av å dele Jesu Kristi evangelium med andre. Noen av de mest effektive bruksområdene for å dele evangeliet med andre gjennom sosiale medier, er å ta kontakt med dem du kjenner, svare i kommentarfeltet eller sende direktemeldinger.

Det spiller ingen rolle hvor mange visninger eller likerklikk en video får. Det spiller ingen rolle om du har 2,5 millioner følgere eller 25. Det viktigste er å komme i kontakt med den ene, yte omsorgstjeneste til den ene. Akkurat slik Frelseren gjorde.

Misjonærer i dag tar arbeidet med å frelse sjeler til alle verdenshjørner – eller i det minste så langt som Internett-tilkoblingen fører dem – og vi kan gjøre det samme. Vi kan bære vårt enkle vitnesbyrd, vi kan skape innhold som vil oppmuntre og inspirere andre, og vi kan nå ut til den ene.

Noter

  1. Spencer W. Kimball, “Når verden vil bli omvendt”, Lys over Norge, sep. 1984, 1.

  2. David A. Bednar, “Oversvøm jorden ved hjelp av sosiale medier”, Liahona, aug. 2015, 50.

Skriv ut