2023
Livets ljus
Januari 2023


”Livets ljus”, Liahona, jan. 2023.

Livets ljus

Frälsaren Jesus Kristus är vårt ljus, vårt liv och vår väg – i går, i dag och för evigt.

Bild
porträtt av Jesus Kristus

Detalj av Fokus på glädje, av Michael T. Malm

Vid solnedgången ännu en söndag år 1948 gick jag längs floden Trent i Nottingham i England. Som 20-årig missionär hade jag nyligen kallats som distriktspresident. Det hade varit en lång, ansträngande dag fylld av möten och tjänande, men jag var glad och nöjd med arbetet.

Medan jag gick längs floden uppsände jag en tyst bön. I hopp om att få vägledning från Herren frågade jag: ”Gör jag det du vill?”

En överväldigande känsla av frid och förståelse kom över mig. I just det ögonblicket kom jag till insikt om att Jesus Kristus kände mig och älskade mig. Jag såg ingen syn och hörde ingen röst, men jag kunde inte ha upplevt att Kristus var verklig och gudomlig starkare än om han hade stått framför mig och ropat ut mitt namn.

Den här ljuva och innerliga upplevelsen har format mitt liv. Från den dagen till i dag har alla betydelsefulla beslut jag fattat påverkats av min kunskap om Frälsaren. Under årens lopp och i större delen av världen har jag vittnat om att Jesus Kristus är Guds Son, världens ljus. Det är en förmån för oss att få komma till honom, följa honom och känna hans ljus i våra liv.

Världens ljus

En kväll många år efter den där minnesvärda missionsupplevelsen betraktade min fru Barbara och jag himlavalvet. När vi gjorde det såg jag med vördnad upp på de miljontals stjärnorna, som verkade utomordentligt klara och vackra den kvällen. I förundran gick mina tankar till Herrens ord till Mose: ”Och otaliga världar har jag skapat, och jag skapade också dem i min egen avsikt, och genom Sonen, som är min Enfödde, skapade jag dem” (Mose 1:33).

Från Frälsaren kom kraften som skapade och som lyser upp solen, månen, stjärnorna och jorden (se Läran och förbunden 88:7–10). Han kan med rätta förkunna: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Johannes 8:12; se även Johannes 9:5).

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet har sagt: ”Jesus Kristus är världens ljus därför att han är källan till det ljus som ’utgår från Guds närhet för att uppfylla den oändliga rymden’ [Läran och förbunden 88:12].” Frälsarens ljus är ’det sanna ljuset som upplyser var och en som kommer till världen’ (Läran och förbunden 93:2; se även 84:46). Med det ljuset kan vi veta hur vi ska ”skilja gott från ont” (Moroni 7:16). Detta universella ljus kallas ”sanningens ljus”, ”Kristi ljus” och ”Kristi Ande” (Läran och förbunden 88:6; 88:7; Moroni 7:16).1

Aposteln Johannes sa: ”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det” (Johannes 1:5). I vår tid arbetar Satan på övertid för att leda Guds barn in i mörkret genom att utestänga ”världens ljus och liv och sanning” (Ether 4:12).

Vi kan inte helt förstå – eller uppskatta – Frälsaren och hans evangelium när vi förlorar hans ljus och sanning. Men när vi omvänder oss och lyder, tjänar och tillber honom övervinner vi mörkret. Hans ljus återvänder och skingrar världens skuggor i våra liv och sinnen.

Välsignad genom ljuset

När vår värld blir mörkare och oroligare kan det kännas som en utmaning att känna Herrens ljus i våra liv. Men president Russell M. Nelson har påmint oss om att ”det ökande mörker som följer på svårigheter gör att Jesu Kristi ljus lyser ständigt klarare”.2

Jag har märkt att hans ljus brinner klarare i min själ när jag tar mig tid till det som hör Anden till i stilla, tysta stunder, som den där kvällen med Barbara. Det är då vi får andliga intryck, vägledning och ljus. Det är då vi inser hur välsignade vi faktiskt är som har en Frälsare.

Som världens ljus lyser Frälsaren upp stigen under vår jordiska färd med sitt exempel och sin undervisning (se Johannes 8:12). Han lättar våra bördor med sin kärlek och medkänsla (se Matteus 11:28–30). Han lättar våra hjärtan med hopp och läkedom genom sin försoning (se Moroni 7:41). Och han upplyser våra sinnen med ”sanningens Ande” (Läran och förbunden 6:15, se även 11:13).

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Under hela vårt liv, i alla omständigheter vi må befinna oss, och i varje utmaning vi möter, är Jesus Kristus ljuset som skingrar rädsla, som ger försäkran och vägledning, och som skapar frid och glädje.”3

Bild
M. Russell Ballard som ung vuxen

Äldste Ballard utförde en mission i England från 1948 till 1950.

Håll upp ert ljus

Förmånen att få sprida Frälsarens ljus till andra och inbjuda dem att komma till honom och känna hans kärlek till dem har alltid varit speciell för mig. Jag älskade att vara missionär i England. Jag älskade att vara missionspresident i Kanada. Och jag älskar mitt nuvarande ämbete som medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Mitt ämbete ger mig tillfällen att vittna om Jesus Kristus och dela med mig av återställelsens budskap i hela världen.

I forna tider sa Frälsaren till sina lärjungar:

”Ni är världens ljus. En stad som ligger på ett berg kan inte döljas. …

På samma sätt ska ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Far i himlen” (Matteus 5:14, 16).

Till Nephis folk sa han: ”Se, jag är det ljus som ni ska hålla upp – det som ni har sett mig göra.” Han tillade: ”Ni vet vad ni måste göra i min kyrka, för de gärningar som ni har sett mig göra ska även ni göra (3 Nephi 18:24; 27:21).

I vår tid förväntar sig Frälsaren likaså att hans lärjungar ska använda hans ljus till att ”jaga bort mörkret från [oss]” (Läran och förbunden 50:25). Vårt ljus lyser när vi visar kärlek så som Jesus gjorde. Vårt ljus lyser när vi bär vårt vittnesbörd om återställelsen och vårt hopp i Kristus. Vårt ljus lyser när vi höjer våra röster till försvar för sanningen. Och när vårt ljus lyser drar vi andra till ljusets källa.

Tjäna osjälviskt och du kommer att känna hans ljus i ditt hjärta. Be ödmjukt om tillfällen att sprida evangeliet och du kommer att vägledas till dem som är redo att ta emot hans ljus. Visa andra kärlek på små och stora sätt, och du gör den här världen bättre och ljusare.

Bild
Jesus Kristus undervisar

Detalj av Jesus Kristus, av Harry Anderson

Ett ljus som är oändligt

Jag är evigt tacksam för upplevelsen jag hade som ung missionär i England när jag för egen del fick veta att Jesus är Kristus. Jag vet det här med större säkerhet i dag när jag har upplevt livet med alla dess prövningar och glädjeämnen.

Mitt tjänande i kyrkan har välsignat mig med anmärkningsvärda och speciella andliga upplevelser som är alltför många, och vissa alltför heliga, att prata om. Det finns ingen viktigare och dyrbarare gåva som jag kan ge mina barn, barnbarn, barnbarns barn och er, mina vänner över hela världen, än mitt fasta vittnesbörd om att Jesus är Kristus, vår evige Faders Son, hela människosläktets Frälsare och Återlösare.

Min älskade fru Barbara gick bort 2018. Jag är så tacksam för att jag vet att vi tack vare vår tempelbesegling och tack vare Jesus Kristus kommer att vara tillsammans igen, med vår familj, för all evighet.

Ibland blir jag trött. I de stunderna stannar jag upp och tittar på en bild av Frälsaren. Jag tänker på honom i Getsemane, och plötsligt är jag inte längre trött. Jag vet i djupet av min själ att ”mörkret”, eftersom han övervann världen, ”viker och det sanna ljuset redan lyser” (1 Johannesbrevet 2:8).

Jag vet att Jesus Kristus lever. ”Han är … ett ljus som är oändligt, som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9). Han är vårt ljus, vårt liv och vår väg – i går, i dag och för evigt. Må vi vara ståndaktiga i att följa honom och låta hans ljus lysa för världen.

Slutnoter

  1. Se Dallin H. Oaks, ”Världens ljus och liv”, Nordstjärnan, dec. 1997, s. 43.

  2. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88.

  3. David A. Bednar, ”Världens ljus och liv” (första presidentskapets julandakt, 6 dec. 2015), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut