2023
Jag blev utsatt för övergrepp – hur skulle jag någonsin kunna förlåta?
Januari 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Jag blev utsatt för övergrepp – hur skulle jag någonsin kunna förlåta?

Jag bar på så mycket ilska och bitterhet i åratal, men Jesu Kristi evangelium hjälpte mig att finna hopp.

Bild
Kristus gråter och tröstar någon

När jag var väldigt liten utsattes jag för olika former av övergrepp och misshandel av en medlem i min familj och någon annan utanför min familj. På grund av dessa övergrepp växte jag upp med rädsla, hat och mycket bitterhet i hjärtat. Ibland trodde jag att jag var orsaken till det som hade hänt mig, och jag kände mig skyldig. Jag kände mig som den smutsigaste människan i världen. Och jag bar de känslorna med mig när jag växte upp.

Men allt förändrades när jag var 20 och missionärerna knackade på dörren för att ge mig ett särskilt budskap – ett budskap fullt av tro, kärlek och hopp. De berättade för mig om Jesu Kristi evangelium.

När jag lyssnade på dem kände jag den frid och det lugn i hjärtat som hade saknats under större delen av mitt liv. Jag kunde uppriktigt känna att min himmelske Fader och Jesus Kristus verkligen älskade mig och att mitt värde inte hade minskat trots allt jag hade gått igenom. Kunde det här vara sättet att äntligen bli fri från den skuld och skam jag burit med mig under hela mitt liv?

Jag fick kunskap om Frälsarens helande kraft

Missionärerna fortsatte att besöka och undervisa mig, och bara två månader senare döptes jag. Jag hade aldrig varit så lycklig i hela mitt liv. När jag fortsatte att lära mig mer och mer visade evangeliets principer och lärdomar mig hur jag kunde (det var faktiskt möjligt!) finna styrkan att gå framåt med frid, förlåtelse och få ett slut på den konflikt jag så länge hade burit i hjärtat.1

Jag blev särskilt tröstad av äldste Patrick Kearon i de sjuttios ord under generalkonferensen när han talade om övergrepp. Han sa:

”Du definieras inte av de fruktansvärda saker som gjorts mot dig. Den underbara sanningen är att du definieras av din evigt existerande identitet som son eller dotter till Gud …

Med utsträckta armar erbjuder Frälsaren dig helandets gåva. Med mod, tålamod och trofast fokus på honom kan du inom en snar framtid ta emot den här gåvan helt och hållet. Du kan släppa din smärta och lägga den vid hans fötter.”2

Jag vet nu att jag inte är skyldig till det som hände mig – jag var ett offer för andras hemska handlingar.

Jag är så tacksam för Jesu Kristi helande kraft. Att lära mig om honom och sträva efter att följa honom har hjälpt mig gå framåt med vetskapen om att han led för mig och förstår allt jag har gått igenom. Att få veta att han ensam bar mina bördor så att jag aldrig skulle behöva göra det var en förunderlig insikt för mig och har fördjupat min tro på honom.

Hat ersattes av frid

Men min egen oro över övergreppen var inte den enda delen av mig som behövde helas. Jag fick veta att Jesus Kristus genom kraften i sin försoning inte bara renar oss från våra synder utan också tröstar oss och hjälper oss att gå framåt, växa och förlåta dem som sårat oss djupt.

Det är svårt att förlåta, och ibland kan det verka omöjligt. Det gjorde det så länge i mitt fall. Men när jag fokuserade på att återhämta mig från konsekvenserna av övergreppen insåg jag att jag med tiden sakta kunde arbeta mot förlåtelse, eftersom den var nödvändig för min fullständiga återhämtning.

President Russell M. Nelson har nyligen undervisat oss om att göra slut på konflikter i våra liv. Han sa: ”Om förlåtelse för närvarande verkar omöjligt, vädja då om kraft genom Jesu Kristi försonande blod att hjälpa dig. När du gör det lovar jag dig personlig frid och ett andligt momentum som skjuter i höjden.”3

För att befria min själ från hat och bitterhet litade jag på att Frälsaren skulle hjälpa mig att verkligen förlåta och släppa taget om konflikten i mitt hjärta. Det var en lång process, men när jag utövade tro kände jag Frälsarens lugnande kärlek och frid ersätta de negativa känslor jag burit på så länge. Jag kunde äntligen inse att även om det förflutna inte kan suddas ut eller förändras så kan det accepteras och övervinnas, och det hjälpte mig att känna så mycket hopp för framtiden.

Kristus är med oss

Trots det jag trodde när jag var liten är Herren med oss genom allting. Han älskar oss med oändlig kärlek. Jag var så utan hopp angående min livssituation, men han visade mig hur han kan hjälpa oss förvandla vårt värsta lidande till vacker tro och styrka.

Jag älskar det här evangeliet och tvivlar inte på den stig jag gått in på som lärjunge till Jesus Kristus. Jag vet i mitt hjärta att Jesus Kristus och min himmelske Fader älskar mig – och var och en av oss. De står redo att hjälpa oss göra det till synes omöjliga, särskilt om det omöjliga innebär att förlåta det som verkar oförlåtligt. Var stark, var ihärdig, ha tro, och du kommer att bli mycket välsignad.

Jag vet att jag har blivit det.

Skriv ut