2023
Forberedelse til intervjuet med Herren
Februar 2023


“Forberedelse til intervjuet med Herren”, Liahona, feb. 2023.

Eldes i trofasthet

Forberedelse til intervjuet med Herren

De prestedømsintervjuene vi har i dag, kan hjelpe oss å forberede oss til intervjuet vi en dag skal ha med Herren.

Bilde
portrett av Frelseren

Christ’s Image [Kristi ansikt], av Heinrich Hofmann

Kort tid etter at jeg ble døpt som konvertitt, ble jeg kalt som rådgiver i eldstenes quorumspresidentskap. I mitt første møte med quorumspresidenten sa han at i løpet av den kommende uken skulle vi planlegge intervjuer.

Da jeg spurte hvem vi skulle intervjue og hva hensikten med intervjuene var, sa han: “Våre intervjuer vil inneholde noen rutinemessige spørsmål, og vi skal snakke om quorumets behov og familiens behov. Men jeg tenker at hensikten med våre intervjuer er å hjelpe våre quorumsmedlemmer å være forberedt til intervjuet de en dag skal ha med Herren.”

Det var en åndelig innsikt som jeg fortsatt husker, selv om jeg hørte den for 23 år siden.

Det er hvordan vi tjener som teller

Innen seks måneder ble stavens og menighetens grenser endret. Jeg ble kalt som eldstenes quorumspresident til vår nye menighet, selv om jeg skulle flytte ut av delstaten om tre måneder. Da stavspresidenten beskikket meg, sa han: “Bror Neubauer, Herren bryr seg ikke om hvor lenge vi tjener. Han bryr seg om hvordan vi tjener.” Så i løpet av den tiden jeg hadde, intervjuet jeg så mange medlemmer av quorumet som mulig.

Senere, da jeg var 70 år gammel, ble jeg igjen kalt som eldstenes quorumspresident. Dette skjedde like etter at Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum bekjentgjorde at i hver menighet eller gren ville høyprester og eldster bli slått sammen til ett enkelt quorum. Jeg tenkte tilbake på den innsikten min første eldstenes quorumspresident hadde gitt meg for så mange år siden: “Hensikten med våre intervjuer er å hjelpe våre quorumsmedlemmer å være forberedt til intervjuet de en dag skal ha med Herren.”

Hvordan hjelper så en leder et quorumsmedlem å forberede seg til et intervju med Herren? I omsorgsintervjuer og i drøftinger i quorumet har jeg spurt quorumsmedlemmene: “Hvis du visste at om seks måneder ville du stå i Herrens nærhet, hva ville du forandre i ditt liv som forberedelse til dette øyeblikket?” For det meste har jeg latt folk bare tenke på svaret. Men noen ganger har noen delt personlig innsikt om hvordan de føler at dette øyeblikket med Herren vil være.

Bilde
mann skyver en sten opp en bakke

Hvilke fjell trenger du å flytte?

Jeg har også delt med quorumsmedlemmene disse uttalelsene fra president Russell M. Nelson: “Herren bruker det usannsynlige til å oppnå det umulige.”1 Med tro på ham kan vi flytte fjellene i vårt liv.2 Og så har jeg stilt et annet spørsmål: “Hva kommer du mest sannsynlig til å gjøre når Herren kommer igjen?” Jeg har bedt dem tenke over hvilke fjell i livet deres som må flyttes, slik at de kan gjøre det de ønsker å gjøre når Herren kommer igjen, hva de må gjøre for å være klare til å snakke med ham ansikt til ansikt.

Skriftene forteller oss at vi en dag vil stå foran Herren for å bli dømt: “Og det skal skje at når alle mennesker har gått over fra denne første død til liv, ettersom de er blitt udødelige, må de stå for Israels Helliges domstol, og så kommer dommen, og så må de dømmes ifølge Guds hellige dom” (2 Nephi 9:15).

Jeg ber om at hver enkelt av oss på forhånd må tenke på hva vi ønsker å si og være på denne store dagen, at vi vil være i stand til å flytte de fjellene som må flyttes, slik at vi kan være forberedt til vårt intervju med Herren.

Artikkelforfatteren bor i Utah i USA.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “The Lord Uses the Unlikely to Accomplish the Impossible” [Herren bruker det usannsynlige til å oppnå det umulige] (andakt ved Brigham Young University–Idaho, 27. jan. 2015), byui.edu.

  2. Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 104.

Skriv ut